خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چرا خطرات محصولات تراریخته را پنهان می‌کنند؟

شرکت‌های زیست فناروی به نتیجه‌ی یک سری از مطالعات صورت گرفته به عنوان مدرک اشاره می‌کنند تا بگویند غذاهای دستکاری شده‌ی ژنتیکی سالم و ایمن هستند. اما مدارک آن‌ها جور دیگری از آب درآمد و معلوم شد که این تحقیقات طوری طراحی شده است که خطرات ناشی از GMO ها را پنهان کند.

به گزارش سلامت نیوز از طرف دیگر مطالعات مستقل نشان می‌دهد که حیواناتی که از محصولات دستکاری شده‌ی ژنتیکی مصرف کرده‌اند، دچار آسیب‌های مختلفی در ارگان‌ها‌ی بدن، بروز تومور و اختلال در سیستم ایمنی بدن و مرگ زودرس شده‌اند.

آیا دوست دارید که محصولات دستکاری شده‌ی ژنتیکی را بخورید؟

دانشمند پیشین مونسانتو پذیرفت که زمانی که همکارانش به ضررهای ذرت‌های دستکاری‌ شده‌ی ژنتیکی بر روی موش‌های مورد آزمایش، پی بردند، کل تحقیق را دوباره نوشتند تا این اثرات را پنهان کنند. او این سوال را مطرح کرد که اگر خوردن مقداری ذرت در زمان کمی باعث چنین آسیب‌هایی در موش‌ها می‌شود، پس چه بلایی بر سر مثلا مردم افریقای جنوبی می‌آید که روزی ۳ بار و آن هم به مدت طولانی‌تری از این ذرت‌ها مصرف می‌‌کنند.

اگر از مونسانتو بپرسید فقط می‌گوید موش‌های مورد آزمایش ما خوب هستند و اتفاقی برای آن‌‌ها نیفتاده است. اما زمانی که یک تیم اروپایی داده‌های مربوط به تحقیق آن‌ها را بررسی می‌کرد، متوجه شد علائم و نشانه‌های سمی شدن کبد و کلیه مرتبا نادیده گرفته شده است. همین تیم به سرپرستی پروفسور سرالینی تحقیقات بلند مدتی را بر روی نتایج گروه مونسانتو انجام دادند و متوجه شدند آسیب‌های ارگانی شدیدی پس از ۲ سال مشاهده می‌شود. علاوه بر این‌ها موش‌هایی که ذرت‌های دستکاری شده‌ی ژنتیکی مصرف می‌کردند، دچار مشکلات هورمونی و تومورهای بزرگ شده بودند و زودتر از همه مردند.

افترا، تحریف و جعل

زمانی که نتایج گروه مونسانتو منتشر شد، گروه‌های صنعتی محصولات دستکاری شده‌ی ژنتیکی را به واکنش وا داشت. آن‌ها تاریخچه غنی از تحریف و انکار مطالب و یافته‌های مضر از محصولات دستکاری شده‌ی ژنتیکی را دارند و همیشه به دانشمندانی که جرات سخن گفتن در این مورد را دارند، حمله می‌کنند. تحت نفوذ آن‌‌ها محققان زیادی از کار اخراج شدند، مورد انتقاد شدید قرار گرفتند، بودجه‌ای را رد کردند، مقامی را رد کردند حتی تهدید شدند. سرالینی با این رفتار چندان غریبه نیست. او در یک پرونده‌ای که به او افترا زده بودند، برنده شد و مهاجم وی اقرار کرد که با جعل اسناد سعی در بی‌اعتبار کردن کارهای وی داشته است.

مطالعات مونسانتو هنوز هم جزو دقیق‌ترین مطالعاتی است که بر روی حیوانات مورد آزمایش برای محصولات دستکاری شده‌ی ژنتیکی صورت گرفته است. علف کش‌هایی که بر روی ذرت‌ها اسپری می‌شود، می‌تواند موجب بروز مشکلات جدی و خطرسازی شود.

با این حال تمام مشکلات سلامتی از جانب طرفداران محصولات دستکاری شده‌ی ژنتیکی نادیده گرفته می‌شود. آن‌ها بیشتر بر روی تومورهایی تمرکز کرده‌اند که در ۸۰٪ از موش‌ها مشاهده می‌شود. در واقع آن‌ها ادعا می‌کنند سرالینی موش‌های دیگری را به اشتباه مورد بررسی قرار داده است. آن‌ها می‌گویند انتظار می‌رود این نوع موش‌ها در بازه‌ی دو ساله دچار چنین تورمور‌های بشوند. اما منتقدان سرالینی نمی‌توانستند توضیح دهند که چرا موش‌های مورد آزمایش نر چهار برابر بیشتر از گروه‌هایی که ذرت‌های دست کاری نشده‌ی ژنتیکی خورده‌اند، تومور‌ داشته‌اند.

غذاهای آلوده گروه‌های کنترل را مریض کرده است

یک مطالعه‌ی تکمیلی جواب این سوال را پیدا کرد. تیم سرالینی غذای استانداری بر روی موش‌های آزمایشگاهی در سراسر دنیا تست کردند. مشخص شد که تمام غذاها آلوده به محصولات دستکاری شده‌ی ژنتیکی و دیگر سموم بوده است. بسیاری از سموم به عنوان مواد سرطان‌زا دسته‌بندی می‌شوند و جای تعجبی ندارد که بسیاری از موش‌ها دچار این تومورها شده‌اند. با این حال تیم سرالینی غذای سالم نیز آماده کرده بود. به همین دلیل سرعت رشد تومورها در این گروه از موش‌ها کندتر بود. همین موضوع مشکل بزرگی را برای صنعت بیوتکنولوژی درست کرد.

یکی از محققان پیشین مونسانتو اشاره کرد که سه نفر از همکارانش شیر حاصل از گاوهایی که از تحت درمان با هورمون‌های مهندسی شده‌ی ژنتیکی بودند را مورد آزمایش قرار دادند و هورمون‌های سرطان‌زا در آن پیدا کردند. این دانشمندان از آن پس به بعد فقط شیرهای ارگانیک مصرف می‌کردند.

وقتی محققان متوجه شدند گروه موش‌های آزمایشی‌شان که با غذاهای دستکاری شده‌ی ژنتیکی تغذیه شده بودند، دچار مشکلات سلامتی و بیماری شده‌اند( نسبت به گروه کنترل‌شان)، آن گروه کنترل با جانوارن مریض‌تر جابه‌جا کردند. آنها کاری کردند که موش‌های گروه کنترل به اندازه‌ی موش‌هایی که از مواد دستکاری شده‌ی ژنتیکی تغذیه می‌کردند، مریض باشند و نشان دهند این گروه با گروه کنترل فرقی ندارد.

FDA تقلب در تحقیقات را نادیده می‌گیرد

در مورد هورمون‌های موجود در شیر گاو، مونسانتو باید اثبات کند که پاستوریزه کردن شیر باعث از بین رفتن این هورمون‌های مضر می‌شود. اما پاستوریزه کردن شیر به ندرت می‌توان چنین تغییراتی را ایجاد کند. برای اینکه تغییری در شیر ایجاد شود، محققان شیر را با پودر هورمون مشخصی ترکیب کردند و ۱۲۰ برابر بیشتر از حالت عادی پاستوریزه کردند. دانشمندان FDA هم گزارش دادند که ۹۰٪ از هورمون در طول پاستوریزه شدن از بین می‌رود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا