خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تاکید رئیسی بر هوشمندسازی قوه قضاییه

سیدابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه گفت: قوه قضائیه هوشمند جزء محورهای تحولی در دستگاه قضایی است.

به گزارش ایسنا به نقل از قوه قضاییه، سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه در جلسه شورای راهبردی دادرسی الکترونیکی، با قدردانی از کسانی که با تلاش مجاهدانه در راه اندازی دادرسی الکترونیک در سراسر کشور نقش داشته‌اند، گفت: قوه قضاییه هوشمند جزو محورهای تحولی در دستگاه قضایی است. البته اقداماتی از قبل انجام شده بود؛ اما کافی نیست و لازم است در جهت دادگاه‌های برخط و هوشمندسازی همه بخش‌هایی که امکان هوشمندسازی آن وجود دارد، اقدام شود.

وی استعلامات را امر مهمی در قوه قضاییه دانست و تاکید کرد: قاضی باید دسترسی به اطلاعات پیدا کند و تشکیل بانک اطلاعاتی به گونه‌ای که قاضی بتواند به اطلاعات لازم دسترسی پیدا کند یک ضرورت است.

رئیس قوه قضاییه یادآور شد: باید این بانک اطلاعاتی که در آن ذخیره‌سازی اطلاعات انبوه انجام شده باشد، برای قاضی و مسئول کشف جرم و تحقیق، قابل دسترسی باشد.

وی با بیان اینکه امکان ارتباط با همه بخش‌هایی که دارای یک بانک اطلاعاتی هستند، یک ضرورت است، گفت: اگر به بخش‌های مختلف نگاه کنیم، به نظر می‌رسد اقدامات خوبی انجام شده؛ ولی دولت الکترونیک به صورت آنچه که در قانون پیش بینی شده و با آن درصدی که باید از موفقیت به دست بیاوریم، تحقق نیافته و به نظر می‌آید بخش زیادی از آن به جهت امساک در دادن اطلاعات و ارتباط با بخش‌هایی است که دارای اطلاعات هستند.

رئیسی تاکید کرد: اگر این ارتباط بین قوه قضاییه و نیروی انتظامی، قوه قضاییه و بخش‌های امنیتی، دستگاه قضایی و ادارات و سازمان‌هایی مثل نظام بانکی کشور، نظام صادرات و واردات، گمرکات و بنادر و وزارت صمت برقرار شود، می‌تواند به صورت سازمان یافته جلوی قاچاق کالا را بگیرد.

وی در ادامه سخنان خود بیان کرد: اگر بخواهیم دولت الکترونیک را به عنوان یک ضرورت پیگیری کنیم، باید دستگاه‌های مختلف مقداری از امساک اطلاعات پرهیز کنند و راضی شوند که این ارتباط به صورت لینک شدن بخش‌های مختلف با یکدیگر بطور کامل برقرار شود.

رئیس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: اگر برقراری این ارتباط اتفاق افتد، ما شاهد این خواهیم بود که دولت الکترونیک آنچنان که امروز یک ضرورت برای کشور است، اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: اقدامی که همکاران در دستگاه قضایی دنبال می‌کنند، حتما منتهی به افزایش رضایت عمومی و سرمایه اجتماعی خواهد شد.

رئیسی در ادامه اظهار کرد: شاخص‌های تامین امنیت در این رابطه بالاست و حفظ اطلاعات نیز بهتر انجام می‌شود و آثار و برکات بسیاری دارد.

رئیس قوه قضاییه در ادامه گفت: چند اتفاق باید بیفتد که به این بایدها اشاره می‌کنم: یکی اینکه من از مجموعه صدا و سیما ضمن تشکر، می‌خواهم که مردم را با این خدمات الکترونیک آشناتر کنند تا مردم بدانند که این خدمات الکترونیک وجود دارد و اگر آشنا شوند، حتما از این خدمات بهره مند می‌شوند و کار برای مردم و ارباب رجوع تسریع می‌شود.

رئیسی گفت: دوم اینکه وزارت ارتباطات حتما در جهت پهنای باند و تدابیری که مربوط به حوزه وزارت ارتباطات است، اقدامات شایسته‌ای را انجام دهند که این کار در جهت خدمات عمومی و رفع مشکل مردم است.

رئیس دستگاه قضایی بیان کرد: ارتباط سنجی اسناد می‌تواند در این فضا صورت گیرد و این امر حتما به قاضی و نظام دادرسی کمک به سزایی خواهد کرد.

وی افزود: احراز هویت به صورت برخط از زمینه‌هایی است که هم به نیروی انتظامی، هم به دستگاه قضایی و هم به دستگاه امنیتی می‌تواند کمک کند و موضوع سرعت در احراز هویت اگر سامانه‌های آن در اختیار دستگاه‌های مسئول باشد، می‌تواند در جهت دادرسی سریع و عادلانه بسیار موثر باشد.

رئیسی گفت: ایجاد سامانه ذخیره سازی اطلاعات هم یکی از ضرورت هاست. در خصوص به روزرسانی و تجهیز دفاتر خدمات قضایی هم اگر اتصال به شبکه نوری بتواند تحقق پیدا کند، این قطع و وصل‌هایی که گاهی مردم را اذیت می‌کند، رفع خواهد شد.

رئیس قوه قضاییه با تاکید بر لزوم تشکیل یک بانک اطلاعاتی به صورت جامع و دقیق گفت: تشکیل بانک اطلاعاتی به صورت به روز کمک به سزایی در جهت رفع نیازهای بخش‌های بهره‌بردار خواهد بود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا