خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ناگفته‌های سعادتمند از دوران مدیرعاملی در استقلال

ایسنا نوشت: استقلال این روزها با چالش مدیران سابق و فعلی خود، روزگار می‌گذراند. ادعاهایی هر روز مطرح می‌شود اما در نهایت مشخص نیست که کدام طرف از مدعیان با هواداران صادق هستند. در این مدت درگیری‌های لفظی احمد سعادتمند، مدیرعامل سابق باشگاه استقلال و اسماعیل خلیل‌زاده، رئیس هیات مدیره این باشگاه به اوج خود رسیده و هر کدام ادعاهای مختلفی را مطرح می‌کنند اما در نهایت مشخص نمی‌کند که چه کسی حرف درست و حقیقت را مطرح می‌کند.

احمد سعادتمند، مدیرعامل سابق باشگاه استقلال مسائل مختلفی را درباره اتفاقات اخیر این باشگاه مطرح کرد؛ از باز نشدن پنجره نقل و انتقالات در دوره حضور او تا چرایی رفتن او به ایتالیا و اختلافاتی که با فرهاد مجیدی، سرمربی وقت استقلال داشت و باعث حاشیه‌های زیاد و در نهایت کنار رفتن او از سمت مدیرعاملی این باشگاه شد.

مشروح صحبت‌های احمد سعادتمند را در گفت‌وگوی زیر می‌خوانید:

* چرا پنجره نقل و انتقالات استقلال در زمان حضور شما باز نشد؟

به من گفته بودند که چرا پنجره نقل و انتقالات باز نشد و گفتند که من اهمال کردم. این در حالی است که هیات مدیره یک ریال هم پول نداد. من ۴ دعوت نامه فوق‌العاده و دستور جلسه دادم که بدهی‌های ارزی را پرداخت کنیم. آنها یک ریال هم برای باشگاه نیاوردند.

* آیا این امکان وجود نداشت پیش از اینکه با استراماچونی مذاکره کنید، مطالبات شفر را پرداخت کنید؟

تاریخی که سفارت برای ما تعیین کرده بود، همان تاریخی بود که ما به ایتالیا رفتیم و دیگر نمی‌شد به ایتالیا رفت. من در ابتدا پول بویان را پرداخت کردم و بعد پول شفر و استراماچونی در راس کار قرار گرفت. ما به خاطر این به ایتالیا رفتیم و کلا دو روز بیشتر طول نکشید. در رابطه با پرونده شفر هم ما چند پیش‌بینی درآمدی کردیم اما دوستان همکاری نکردند. از ۱۶ فروردین تا ۷ مهر که من در استقلال بودم، بررسی کنید که اعضای هیات مدیره یک هزار تومنی برای باشگاه آورده‌اند؟ الان باید دید این پول‌ها را از کجا آورده‌اند و باشگاه را چگونه بدهکار کرده‌اند. این پول‌ها که از درآمد به دست نیامده و قطعا قرض بالا آورده‌اند.

چرا هیچ کسی یقه خلیل‌زاده را نمی‌گیرد؟ او شرکتی را به عنوان کارگزار به استقلال آورد که هیچ سابقه‌ای در ورزش نداشت و منتسب به خودش بود و این در حالی بود که سه ماه از قرارداد کارگزار قبلی باقی مانده بود. در این قرارداد هیچ رقم پایه‌ای وجود نداشت و همین مسائل باعث شد باشگاه کلی زیان انباشته به بار بیاورد.

* یعنی شما در دوره حضورتان برای پرداخت مطالبات قرض نکردید؟

من هم قرض گرفتم و هم درآمد داشتم. از کارگزار ۱۰ میلیارد پول بلاعوض گرفتم. این آقایان هیات مدیره چرا درآمدزایی نکردند؟ آن‌ها چرا طرح اقتصادی نیاوردند؟ آقای رئیس هیات مدیره! شما یک هزار تومانی هم به باشگاه کمک نکردید. شما باشگاه را از سال گذشته ۷۰ میلیارد تومان بدهکار کردید. دوستان ما کارگزاری را به باشگاه آوردند که در یک سال هیچ پولی به باشگاه نداد و باشگاه را بدهکار کرد. کارگزاری که ما آوردیم، برای آن ترک تشریفات گرفتیم و ضمانت‌نامه بانکی از آن‌ها دریافت کردیم و ظرف ۲۰ روز از آن کارگزار ۱۰ میلیارد پول دریافت کردیم و با آن پول، مطالبات میلیچ، دیاباته و بازیکنان استقلال را پرداخت کردیم. بعد از یک ماه این کارگزار به ما پولی نداد و من نامه فسخ این کارگزار را ارسال کردم. ما به خاطر همین با دو کارگزار دیگر مذاکره کردیم. کارگزار اول همراه اول بود که ۱۱۰ میلیارد تومان پول می‌داد.

* با این وجود چرا این  کارگزار قرارداد خود را با استقلال فسخ نکرد؟

چون دوستان همکاری نکردند. شما باید یک قرارداد را فسخ کنید تا قرارداد بعدی را منعقد کنید. رئیس هیات مدیره ما اگر مخالف حضور این کارگزار بود چرا کارگزاری که منتسب به خودش است یک ریال به استقلال پول نداده است؟ او مخالف این بود که کارگزار می‌خواست ۱۰ میلیارد تومان به استقلال پول بدهد و تمام تلاش خود را انجام داد تا این مساله صورت نگیرد. چرا هیچ کسی یقه خلیل‌زاده را نمی‌گیرد؟ او شرکتی را به عنوان کارگزار به استقلال آورد که هیچ سابقه‌ای در ورزش نداشت و منتسب به خودش بود و این در حالی بود که سه ماه از قرارداد کارگزار قبلی باقی مانده بود. در این قرارداد هیچ رقم پایه‌ای وجود نداشت و همین مسائل باعث شد باشگاه کلی زیان انباشته به بار بیاورد. کارگزار من ظرف یک ماه ۱۰ میلیارد تومان پول داد اما کارگزار ایشان ظرف یک سال، ۱۰ هزار تومان هم پول نداد.

* کارگزارهای قبل‌تر استقلال هم همین وضعیت را داشتند؟

از سال ۹۴ تا ۹۶، امین سیمای کیش، کارگزار باشگاه بود و طی دو سال ۵۲ میلیارد تومان به استقلال پول داد و دو سال بعد شرکتی به نام مبنا توسعه مبین به عنوان کارگزار به استقلال آمد. این شرکت طی دو سال ۷۸ میلیارد تومان به باشگاه داده است. سه ماه تا پایان قرارداد این کارگزار باقی مانده بود و آقای خلیل‌زاده شرکت آریا برتر خودش را آورد. برای اینکه کار او منع قانونی نداشته باشد، سهام‌داران این کارگزار را عوض کردند. قبلا خودش و خانواده‌اش سهام‌داران این شرکت بودند. این شرکت هیچ پولی به باشگاه نداده است و این در حالی بود که این کارگزار مالکیت معنوی و تمام مسائل باشگاه استقلال را بر عهده داشته و هیچ اقدامی انجام نداده و در آخر باشگاه استقلال را ۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بدهکار کرده است.

* این مساله چه نفعی برای اسماعیل خلیل‌زاده داشته است؟

بروید از خودش سوال کنید. او به باشگاه استقلال لطمه زده است. آقای خلیل‌زاده از اول با من مخالف بود. از وقتی که من به استقلال آمدم، ایشان با حضور من در استقلال مخالف بوده است. موقعی که او به خاطر کرونا در بیمارستان بود، با ارسال یک پیام صوتی به وزیر ورزش گفت که من با حضور سعادتمند مخالفم. بعد هم که ما جلوی شرکتش را گرفتیم، از طریق آن شرکت شکایت خود را انجام داد و به خاطر آن ما به دادسرای رسانه رفتیم. من بخواهم جلوی منافع دیگران را بگیرم و دنبال منافع باشگاه استقلال باشم، معلوم است که با این کار مخالف هستند. هر کاری ما انجام بدهیم مخالف هستند.

من نه با آقای دایی صحبت کردم نه من به ایشان گفتم به استقلال بیاید و نه ایشان تمایلی به حضور در استقلال داشت. تنها مساله‌ای که پیش آمده بود، تماس آقای فرزامی با بنده بود و هیچ اتفاق دیگری رخ نداد.

* در دوره حضور شما با چند شرکت مختلف برای تامین امکانات باشگاه، قراداد امضا شد اما بعد از رفتن شما، این مجموعه‌ها در اختیار باشگاه نبود. دلیل این اتفاق چه بود؟

باید از دوستان این سوال را کرد که چرا این قراردادها دیگر ادامه‌دار نبود. فرض کنید من یک دوستی دارم و به احترام من، یکسری امکانات رایگان به من می‌دهد. وقتی به دوستشان نامردی کردند، آن‌ها هم تصمیم می‌گیرند که هیچ کمکی انجام نشود. این مساله آیا ایرادی دارد؟ کسانی که من با آن‌ها برای این خدمات هماهنگی‌های لازم را انجام داده بودم، به من گفتند که آن‌ها برخورد خوبی ندارند و برنامه‌ریزی خوبی انجام نداده‌اند و طلبکار هستند و به این خاطر دیگر همکاری نمی‌کنیم. مگر من الان سمتی دارم که به آن‌ها بگویم به باشگاه امکانات بدهید؟ درباره شرکت مینو هم بگویم که تحقیق کنید این شرکت چقدر تولید دارد و چقدر از فروش محصولات خود درآمدزایی می‌کند. ما قرار بود ۳ درصد از فروش محصولات این شرکت را از آن خود کنیم. چرا دوستان این اجازه را ندادند؟ چرا نمی‌گذارند باشگاه به درآمد پایدار برسد؟ اگر با سالن بدنسازی سام‌فیت یا آن شرکتی که برای کت و شلوار قرارداد بسته بودیم، درست برخورد می‌کردند، ادامه همکاری می‌دادند.

* چرا قرارداد آل‌اشپورت با استقلال فسخ شد؟

این قرارداد کاملا مشخصی برای استقلال بود. آل‌اشپورت گفته بود که لباس‌ها را رایگان می‌دهد. چندین بار به باشگاه گفته بودند که یک نفر را به دبی بفرستید که طرح و جنس لباس‌ها را ببیند و تایید کند تا این لباس‌ها ارسال شود. آن‌ها هیچ کسی را نفرستادند. ما قرار بود که هزینه حمل و ارسال این لباس‌ها را بر عهده بگیریم اما دوستان نپذیرفتند. با این وجود درگیر یک پرونده قضایی با آل‌اشپورت خواهند شد. بازیکنان مدتی بود که گرمکن نداشتند و آقای نامداری برای آن‌ها گرمکن گرفت. این اتفاقات باعث شده استقلال به این وضعیت دچار شود.

* آیا واقعا علی دایی گزینه سرمربی‌گری استقلال بود؟

آقای فرزامی چندین بار به من زنگ زدند و گفتند که من می‌خواهم جلسه‌ای میان شما و علی دایی برگزار کنم. من به ایشان گفتم که من درگیر لیگ قهرمانان آسیا هستم و این زمانی بود که می‌خواستیم کارهای حضور الکس نوری را انجام بدهیم. من نه با آقای دایی صحبت کردم نه من به ایشان گفتم به استقلال بیاید و نه ایشان تمایلی به حضور در استقلال داشت. تنها مساله‌ای که پیش آمده بود، تماس آقای فرزامی با بنده بود و هیچ اتفاق دیگری رخ نداد.

* چه مساله‌ای باعث شد تا راضی شوید به ایتالیا بروید و با استراماچونی مذاکره کنید؟

در قراردادی که با استراماچونی داشتیم، باید ۲۰ درصد قرارداد دو ساله را به ایشان پرداخت کنیم و طی هفت روز باید این مبلغ باید پرداخت شود باشگاه هم نسبت به آن اعتراضی ندارد. این مساله در بند قرارداد ایشان وجود دارد. اگر این سند و این بند وجود نداشت که آقای استراماچونی به فیفا شکایت نمی‌کرد. اگر در این قرارداد طرفین حق و حقوقی داشتند، چرا ما به فیفا شکایت نکردیم؟ استراماچونی به بندهای قراردادش و عدم پرداخت مطالباتش شکایت کرده است. خانم سوسانا وکیل این پرونده به ما گفته شما در این پرونده عملا بازنده خواهید بود.

آقای مجیدی و دوستانشان، سناریویی برای برکناری من داشتند. انگار من باید به تراکتور در فینال جام حذفی گل می‌زدم. وقتی تیم در عرض ۳۰ دقیقه ۳ گل می‌خورد، من جام حذفی را به خاطر سفر ایتالیا به باد دادم؟

* اگر استقلال در پرونده استراماچونی بازنده بود، چرا به ایتالیا رفتید و مذاکره کردید؟

به خاطر این بود که ما در پرونده شفر هم بازنده بودیم و ضرب‌الاجل نهایی پرداخت پول این مربی ۱۳ فروردین امسال بود. من که ۱۶ فروردین آمدم، از ایشان خواهش کردم به ما وقت بدهد و این اتفاق افتاد. مذاکره با استراماچونی برای همین بود. شاید گفتیم مثل شفر، از ایشان یک وقتی بگیریم و تخفیف بگیریم. در پرونده شفر،‌ رای قطعی دی ماه سال گذشته آمد. هیچ‌کس از باشگاه هم اعتراضی نکرد. رای در این مرحله تایید شد و تاریخ نهایی پرداخت این پول در ۱۳ فروردین امسال اعلام شد اما با مذاکره‌ای که با آقای شفر داشتیم، سه ماه از ایشان وقت گرفتیم. در این سه ماه آقایان هیات مدیره هیچ کاری برای فراهم‌ کردن پولش انجام ندادند. درست بود که ما در پرونده استراماچونی بازنده بودیم اما خواستیم مذاکره کنیم. موقعی که به ایتالیا رفتیم، دیدیم که ایشان دوست دارد به استقلال بازگردد و حاضر بود در شرایط بازگشت خود به ما تخفیف هم بدهد.

* فکر نمی‌کنید این سناریو باعث شد استقلال به حاشیه برود و پیش از فینال جام حذفی، شاهد استعفای مجیدی باشیم؟

آقای مجیدی قرارداد داشت و ما او را عزل نکرده بودیم. ما برای تخفیف با استراماچونی مذاکره کرده بودیم اما او شرایط تخفیف را تنها در صورت بازگشت به استقلال امکان‌پذیر دانست. ما هم گفتیم فرهاد مجیدی اگر در داربی و در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا موفق باشد، رای دادگاه را می‌پذیریم و شرمنده شما می‌شویم. در غیر این صورت شما یکی از گزینه‌های ما برای سرمربی‌گری استقلال هستید. این را باید بگویم که مربی اجازه دخالت در کار مدیریت را ندارد. آقای مجیدی باید کار خودش را انجام می‌داد. من قبل از بازی با پرسپولیس به ایران آمدم و با او صحبت کردم و گفتم که داستان از این قرار است. آقای مجیدی و دوستانشان، سناریویی برای برکناری من داشتند. مگر او در روزهای اول یک بیانیه علیه من منتشر نکرد؟ من هم می‌توانستم همان روز اول ایشان را عزل کنم اما این کار را نکردم. انگار من باید به تراکتور در فینال جام حذفی گل می‌زدم. وقتی تیم در عرض ۳۰ دقیقه ۳ گل می‌خورد، من جام حذفی را به خاطر سفر ایتالیا به باد دادم؟

اگر به عقب برگردم اجازه نمی‌دادم که بالادستی‌ها برای من تصمیم بگیرند. قطعا مربی، سرپرست و بازیکنان تیم را خودم انتخاب می‌کردم. قطعا در این مسیر به خیلی‌ها اعتماد نمی‌کردم و ۲ نفر دیگر را از طرف خودم به هیات مدیره می‌آوردم.

* یعنی از ابتدا با فرهاد مجیدی اختلاف داشتید؟

من رسما او را دعوت کرده بودم اما او هیچ واکنشی نداشت. همین باعث شد که خودم به دیدار او بروم و در مجموعه انقلاب او را ببینم. ایشان از زمانی که به استقلال آمدم به همه بازیکنان زنگ زد و گفت مطلبی مشترک را انتشار دهید که سعادتمند یک کارمند است و ما یک مدیرعامل پولدار می‌خواهیم. بازیکنان در ادامه از من عذرخواهی کردند و گفتند ما مجبور شدیم این کار را انجام دهیم. من می‌توانستم همان موقع مجیدی را بردارم نه اینکه به ایتالیا بروم و این کارها را انجام بدهم. جام حذفی را می‌گویند سعادتمند از ما گرفته است. من واقعا این را نمی‌فهمم. وقتی من تمام شاکله تیم را حفط می‌کنم،‌ حق دارم که با یک مربی بزرگ مذاکره کنم و اگر بتوانم ۲۰ میلیارد تخفیف بگیرم، باید این کار را انجام بدهم.

* با این وجود تمام حاشیه‌های استقلال از سرمربی وقت استقلال شکل گرفته بود؟

این را اگر ما الان بگوییم،‌ یک داستان پیش می‌آید. من واقعیت‌ها را گفتم. من می‌توانم روی دو مطلبی آخری که فرهاد مجیدی منتشر کرده است، شکایت حقوقی داشته باشم اما این کار را نکردم. مجیدی به من خیانت‌کار و دروغگو گفت اما من حرفی نزدم.

* بعد از رفتن مجیدی، ما باز هم شاهد حاشیه‌های دیگری از استقلال بودیم که مهم‌ترین آن حاشیه‌های عجیب فرودگاه دوحه بود.

در فرودگاه، تیم، سرمربی، سرپرست و معاون ورزشی دارد. بعد از آن مدیرعامل قرار دارد. اینکه بحثی میان دو بازیکن ایجاد می‌شود، تقصیر مدیرعامل نیست. همه تیم‌ها این حاشیه‌ها را دارند. من در به میان کشیدن بعضی مسائل در این خصوص اشتباهاتی را داشتم که نباید آن‌ها را انجام می‌دادم.

* اگر در این ۵ ماه و نیم حضورتان در استقلال به عقب برگردید، چه کاری را انجام نمی‌دادید؟

قطعا با اختیار تام کار می‌کردم و اجازه نمی‌دادم که بالادستی‌ها برای من تصمیم بگیرند. اگر به عقب برگردم قطعا مربی، سرپرست و بازیکنان تیم را خودم انتخاب می‌کردم. قطعا در این مسیر به خیلی‌ها اعتماد نمی‌کردم و ۲ نفر دیگر را از طرف خودم به هیات مدیره می‌آوردم.

* شما ابتدا گفته بودید که هیچ کسی در کار من دخالت نمی‌کند، چرا الان این حرف را می‌زنید؟

در دو ماه اول واقعا من اختیار داشتم اما در ادامه خیلی مقاومت کردم چون از هر طرف درگیری‌های مختلفی را تجربه کردم و باعث شد نتوانم آن اختیار را داشته باشم.

* در زمان شما زمزمه‌های جدایی علی کریمی و روزبه چشمی وجود داشت. چرا برای جدایی این دو بازیکن حق ترانسفری نبود؟

من اگر در استقلال می‌ماندم، هیچ وقت نمی‌گذاشتم علی کریمی از استقلال برود. به جای اینکه بروم نادری را به استقلال بیاورم، علی کریمی را حفظ می‌کردم. من این سوال را باید مطرح کنم. سال گذشته چند بازیکن از استقلال رفتند که باعث شد پولی در حساب استقلال واریز شود؟ فصل پیش ۱۵ بازیکن از استقلال جدا شدند. روزبه چشمی تحت شرایطی با من قرارداد بست که گفت اگر نتواند خانواده‌اش را راضی کند، از استقلال می‌رود. مگر من به جای روزبه چشمی، محمدحسین مرادمند را نیاوردم؟

* گفته شده در قراردادهایی که شما منعقد کردید، آپشن‌هایی وجود دارد که باعث شده قرارداد بازیکنان استقلال بسیار بالا برود.

آپشن‌هایی که من در قرارداد گذاشتم،‌ کاملا طبیعی بود. آقایان بررسی کنند در سال‌های گذشته برای هر گل ۱۰ هزار دلار آپشن می‌گذاشتند. بالاخره بعد از هر قهرمانی بازیکن پاداش می‌گیرد و در همه تیم‌ها این مساله وجود دارد. دوستان به قراردادهای نجومی که خودشان بسته‌اند رجوع کنند. مالک شهرخودرو گفته بود که باشگاه استقلال مردامند را با ۱۲ میلیارد تومان پول گرفته است. این برایم جای تعجب بود. ما یک و نیم میلیارد تومان برای رضایت‌نامه ایشان به شهرخودرو پرداخت کردیم. قراردادی که ما با خودش بسته‌ایم به ۳.۵ میلیارد تومان هم نمی‌رسد. واقعا نمی‌دانم این ۱۲ میلیارد از کجا آمده است. آپشن‌هایی که برای مرادمند و بقیه بازیکنان لحاظ کردیم، فقط در خصوص قهرمانی‌هاست. مگر می‌شود بازیکن قهرمان شود و ما برای او پاداشی در نظر نگیریم؟

* پس ماجرای اصلاح قرارداد چه بوده است؟

این یک نمایش است که می‌خواهند بگویند قراردادها رقمش زیاد است و ما باید آن را کم کنیم. خواهش من این است دوستان درباره قرارداد نادری توضیح بدهند. هر قراردادی را که می‌گویند نجومی است، کنار قرارداد نادری بگذارند. بالاترین قراردادی که من منعقد کردم، ۵.۵ میلیارد تومان بوده است و آن هم برای بازیکن ملی پوش در نظر گرفته شده است. قرار است برای نادری ۲۰۰ هزار دلار به باشگاه بلژیکی پرداخت شود که نزدیک ۶ میلیارد تومان می‌شود. قرار است این پول را خود نادری بدهد؟

* ادعا شده که نادری در این یک سال پولی از باشگاه استقلال دریافت نمی‌کند.

واقعا باید به محمد نادری درود فرستاد و مجمسه‌اش را در میدان انقلاب تهران نصب کرد. اگر واقعا اینطوری باشد و بازیکن یک سال در یک تیم حضور داشته باشد در حالی که ممکن است مصدوم شود و رباط صلیبی پاره کند و ۶ میلیارد هم از جیب خودش بدهد، واقعا اتفاق بسیار جالبی است. ما قبل از انقلاب هم چنین بازیکنی نداشتیم و اگر این روند وجود داشته باشد، برویم چند بازیکن دیگر مثل نادری بگیریم و تیم را رایگان ببندیم.

*به عنوان سوال پایانی، چرا تناقض‌گویی در دوره شما وجود داشت؟ چرا گفته می‌شد با الکس نوری و استراماچونی مذاکره کرده‌اید اما آن‌ها تکذیب می‌کردند؟

به نظر شما چه کسی این سناریو را چیده است؟ اگه شما پست الکس نوری را دیده‌اید، من پیش نویس قرارداد ایشان را دارم. نماینده او از آلمان به ایران آمد و با او مذاکره کردیم. ببیند چه کسی این داستان‌ها را درست کرده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا