خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دعوای مدیریت بحران تهران و هواشناسی بر سر طوفان

سازمان مدیریت بحران پایتخت هرگونه تماس تلفنی مدیرکل هواشناسی استان تهران، 20 دقیقه‌ قبل از وقوع سانحه با این سازمان را رد کرد.
به گزارش ایسنا، سازمان مدیریت بحران پایتخت در نمابری درباره گزارش کمیسیون تخصصی بررسی طوفان تهران که از سوی قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور هوانوردی و هواشناسی منتشر شده است توضیحاتی ارائه کرد.
در این نمابر آمده است:
«با تشکر از اعضای این کمیسیون که به منظور بررسی سانحه و ابعاد آن بلافاصله تشکیل و نتایج تحقیقات خود را منتشر و در آن بر کمبودها و کاستی‌های سازمان هواشناسی اعم از تجهیزات و کمبود نیروی متخصص و نیزمحلی بودن طوفان و شکل‌گیری سریع آن اشاره شده، ادعای طرح شده در آن مبنی بر«تماس مدیرکل هواشناسی استان تهران 20 دقیقه‌ قبل از وقوع سانحه با سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران» تکذیب می‌گردد. درواقع نه تنها چنین تماسی صورت نگرفته؛ بلکه در لحظات آغازین وقوع طوفان کارشناسان مرکز پایش و فرماندهی ستاد مدیریت بحران شهر تهران خود رأسا اقدام به تماس با هواشناسی کشور گرفته‌اند.
پس از تماس صورت گرفته نخستین اطلاعیه سازمان هواشناسی کشور در ساعت 17 و 28 دقیقه به سازمان ارسال شده که در آن تنها به این نکته اشاره شده که «براساس نقشه‌های پیش‌یابی تا چهارشنبه در مناطق شمال غرب،‌ دامنه‌های البرز، دامنه‌های زاگرس، مرکز، شمال شرق و شرق کشور در بعدازظهر و شب رگبار،‌ رعد و برق و گاهی وزش باد شدید و در مناطق مستعد بارش تگرگ رخ خواهد داد.» همچنین در بولتن پیش بینی سه روزه هوا نیز که همان روز ساعت 13 برای سازمان ارسال شده تنها به این نکته اشاره شده که هوای تهران «نیمه ابری به تدریج ابری و رگبار و رعد و برق و با وزش باد» همراه خواهد بود. همان‌گونه که مشاهده می‌شود در هیچ کدام از اطلاعیه‌های مورد اشاره نامی از طوفان برده نشده و اخطاریه‌ای مبنی بر وقوع احتمالی آن به سازمان ارسال نشده است.
گزارش اداره کل هواشناسی استان تهران که مدعی تماس با سازمان قبل از وقوع طوفان بوده یک روز بعد از وقوع سانحه در تاریخ 13 خرداد 93 از دفتر مدیر کل هواشناسی استان تهران ارسال شده است. این در حالی است که تا پیش از آن،‌ این اداره کل چنین گزارش‌هایی را برای سازمان ارسال نمی‌کرد.
اخطاریه شماره 3 اداره کل هواشناسی استان تهران نیز که روز 13 خرداد ماه جاری صادر شده به صدور اطلاعیه شماره 11 در تاریخ 12 خرداد ماه جاری اشاره کرده که چنین اطلاعیه‌ای هرگز برای سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ارسال نشده است.
بدیهی است که وظیفه سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران هماهنگی میان سازمان‌ها، رصد و پایش تخصصی و اطلاع‌رسانی و ارزیابی سازمان‌های تخصصی است و اطلاع‌رسانی و هشدار اختصاصی وظیفه سازمان‌ها و نهادهای تخصصی است و اطلاع‌رسانی و هشدار عمومی نیز وظیفه رسانه ملی است که کمیته‌ها و کارگروه‌های آن در ساختار مدیریت بحران کشور و مدیریت بحران شهر تهران پیش‌بینی شده است. درنتیجه نمی‌توان به صرف طرح ادعا و استدلالی مبهم، قصور و ضعف و کاستی‌های یک سازمان را به گردن سازمانی دیگر انداخت و نهادهای دیگر را در قصور رخ داده مقصر شناخت.
سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با نگاهی تخصصی جامع‌نگر همواره بر ضرورت توجه به عوامل بحران‌زا در شهر تهران و ضرورت همکاری تمامی سازمان‌های امدادی تاکید کرده و طی سال‌های اخیر بیشترین تلاش را برای افزایش این هماهنگی‌ بین سازمانی انجام داده درنتیجه هیچ گاه نسبت به مخاطرات شهر تهران و ضرورت یافتن راه حل مناسب، افزایش آمادگی و توان مقابله و نیز اهمیت امداد و نجات در هنگام وقوع سوانح بی توجه نبوده است. از همین رو درخصوص واقعه اخیر نیز از طریق کمیته‌های تخصصی ستاد مدیریت بحران شهر تهران با هدف شناسایی کمبودها و کمک به رفع آن و قصورهای احتمالی پی‌گیری لازم را به عمل خواهد آورد.»
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا