خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مدیرکل آژانس: توضیح ایران درباره تورقوزآباد رضایت‌بخش نبود

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره موضوع تورقوز آباد گفت: این موضوع مدتی است که مطرح است. تقریبا دو سال است که برای اولین بار آثاری(ذرات اورانیوم) پیدا شده و تبادل نظرهایی با ایران در این باره انجام شده است. اطلاعاتی که از آن ها دریافت کردیم از نظر فنی معتبر نبود. به همین دلیل است که اکنون می گوییم باید اطلاعاتی معتبر به ما بدهند. آن ها باید در این باره شفاف سازی کنند و با توجه به زمانی که طول کشیده است این یک عملکرد علمی نیست. آن ها باید دلیل چیزی را که ما پیدا کرده ایم توضیح دهند. همان طور که گفتم توضیحات رضایت بخش نبوده اند.

به گزارش ایسنا به نقل پایگاه اینترنتی آژانس بین المللی انرژی اتمی، رافائل گروسی درباره نصب زنجیره جدید سانتریفیوژ های IR-2m در تاسیسات نطنز گفت که هنوز کار با سانتریفیوژها آغاز نشده است و این یعنی این سانتریفیوژها در این محل مورد استفاده قرار خواهند گرفت. البته این موضوع فراتر از محدودیت های برجام است. اما به طور کلی افزایش چشم گیری از زمان به کارگیری شان، در ظرفیت اتفاق نیفتاده است. این سانتریفیوژها قبلا در محلی دیگر فعال بودند.

گروسی درباره موضوع تورقوز آباد که پیش از این رژیم صهیونیستی مدعی شده بود ایران یک زرادخانه هسته ای مخفی در این محل دارد، بیان کرد: این موضوع مدتی است که مطرح است. تقریبا دو سال است که برای اولین بار آثاری(ذرات اورانیوم) پیدا شده و تبادل نظرهایی با ایران در این باره انجام شده است. اطلاعاتی که از آن ها دریافت کردیم از نظر فنی معتبر نبود. به همین دلیل است که اکنون می گوییم باید اطلاعاتی معتبر به ما بدهند. آن ها باید در این باره شفاف سازی کنند و با توجه به زمانی که طول کشیده است این یک عملکرد علمی نیست. آن ها باید دلیل چیزی را که ما پیدا کرده ایم توضیح دهند. همان طور که گفتم توضیحات رضایت بخش نبوده اند.

گروسی درباره گزارش برخی رسانه ها درباره تصمیم دونالد ترامپ برای اقدام نظامی علیه تاسیسات هسته ای ایران گفت که آژانس تمامی اخبار مربوطه را رصد می کند اما ترجیح می دهد که درباره گمانه زنی های موجود گمانه زنی نکند، چرا که به حقیقت منتهی نمی شود و علاوه بر این اطلاعاتی رسمی هم در این باره دریافت نکرده است.

او در ادامه درباره بازسازی تاسیسات نطنز در پی حادثه‌ای که چندی پیش در آنجا رخ داد گفت: این موضوع توسط دکتر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در اوایل ماه سپتامبر در مطبوعات و رسانه ها اطلاع رسانی شد. آن ها گفتند که ساخت و ساز را آغاز می کنند. ما هنوز آنجا را بازرسی نکرده ایم و اطلاعاتی هم به دستمان نرسیده است چرا که در این مرحله ای که قرار دارند، پروتکل الحاقی هنوز این الزام را ایجاد نمی کند. هیچ چیز غیرعادی درباره آن وجود ندارد. البته ما اتفاقات آنجا را دنبال می کنیم و می بینیم که تحرکاتی هست و در حال پیش رفتن هستند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا