خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چند پرسش از آقای ظریف

سارا معصومی، خبرنگار دیپلماسی و بین‌الملل در صفحه‌ی توییتر خود نوشت:

‏اظهارات جدید ‎ظریف که در حقیقت پیام رسمی ج.ا. ایران به دولت ‎جو بایدن است سوال‌های بسیاری را ایجاد کرده که شاید باید منتظر باشیم اهل فن پاسخ آن را به تدریج بدهند.

‏۱. ظریف برای نخستین‌بار راه به اصطلاح میانبر اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ به جای بازگشت به برجام را مطرح می‌کند. از منظر عقلانی و منطقی چرا آمریکا باید به تمام تعهدات برجامی عمل اما خود را از حقوق مندرج در برجام محروم نگاه دارد؟

‏۲.این پیشنهاد ظریف به دلیل نگرانی از ‎مکانیسم ماشه است؟به قول ایلان گلدنبرگ، ترامپ نشان داد آمریکا می‌تواند یکجانبه هرکاری بکند و الزاما نیازی به حضور در یک توافق برای قلدرمابی ندارد‌و اتفاقا ظریف هم در گفت‌گو به عدم پایان یکجانبه‌گرایی آمریکا با پایان ترامپ صحه می‌گذارد.

‏۳.ظریف و روحانی به کرات از لزوم پرداخت غرامت از سوی امریکا سخن گفته بودند. هیچ حرفی در موضع‌گیری جدید از این غرامت نمی‌شود و حتی به نظر می‌رسد که با طرح اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ از کنار این مساله گذشته‌ایم.

‏۴.ظریف می‌گوید برای بازگشت آمریکا به برجام شرط داریم.مصداق این شرط ها چیست؟ کاسته شدن از قدرت واشنگتن در تخریب مجدد برجام؟

‏۵.ظریف می‌گوید باید دید آیا ۱+۴ با بازگشت آمریکا به برجام موافق است. کدام یک از اعضا می‌توانند مخالف باشند؟ اروپا که لحظه‌شماری می‌کند و ما سیگنال منفی از سوی چین و روسیه هم ندیدیم. آیا در این خصوص پیامی به ایران داده شده؟

‏۶.برجام را نه متحدان اروپایی امریکا که متحدان آن در غرب آسیا تخریب کردند و در همین ۴۸ ساعت هم شاهد موضع‌گیری‌های تند در منطقه بودیم. ایران در دولت ترامپ نتوانست این تلاش‌ها را خنثی کند الان چه برنامه‌ای برای این خنثی‌سازی دارد؟

‏۷.اروپا از قبل سیگنال‌های مثبت را برای بسط دامنه توافق چه از منظر محتوایی و چه کمی نشان داده بود و حالا بایدن موافق و همراه را در کاخ سفید دارد.بایدن به صراحت می‌گوید بازگشت به برجام نقطه آغاز خواهد بود. پاسخ ایران؟

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. هیچکس متوجه نیست که آمریکا بخش مهمی از اقتصاد دنیا را در دست دارد.
    الان زمان مناسبی برای شاخ و شونه کشیدن و عرض اندام نیست.

  2. الان که پیشنهاد بازگشت پرونده به شورای عالی امنیت شدهاست …یعنی اقای ظریف …بای بای…..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا