خرید تور تابستان ایران بوم گردی

همه آنچه باید در مورد میلگرد بدانید از زبان شهر آهن

رپورتاژ آگهی

میلگرد (rebar) که به آن آرماتور فولادی نیز گفته میشود در بتن ها به منظور جبران مقاومت استفاده می شود نقطه ضعف بتن ها در کشش پایین آن باعث شده تا از میلگرد درون آن استفاده شود. فرایند تولید آن بدین صورت میباشد که آهن پس از ذوب شدن در کوره های عظیم به صورت مایع در می آید آهن ذوب شده پس از کشش های متوالی شکلی استوانه ای به خود میگیرد سپس به وسیله دهانه های کوچک و گرد به صورت میلگرد در می آید این کشیدگی ادامه می یابد تا به قوس کششی استاندارد برسد سپس مراحل آج دادن میلگرد آغاز میشود تا به مرحله برش برسد و در آخر کار میلگرد خنک میشود تا برای بسته بندی آماده شود.

خرید میلگرد از فروشگاه اینترنتی آهن آلات شهر آهن می‌تواند به عنوان یک تجربه متمایز و مفید برای مشتریان باشد. این فروشگاه با ارائه محصولات با کیفیت بالا و متنوعی از انواع مقاطع فولادی، به مهندسین، سازندگان، و صنعتگران کمک می‌کند تا پروژه‌های خود را با اطمینان و کارایی بیشتری انجام دهند.

طبقه‌بندی فولاد میلگرد

در کشورهای مختلف فولاد میلگرد با استانداردهای متفاوتی تولید می‌شوند و در هر استانداردی طبقه‌بندی مشخصی در ارتباط با خواص مکانیکی فولادها وجود دارد. در ایران قسمت عمده فولادهای میلگرد که توسط کارخانجات ایران تولید می‌شوند با استاندارد روسی مطابقت دارند. فولادی که در ایران تولید می‌شود (طبق استاندارد روسی) به سه گروه تقسیم می‌شود:

  • نوع A-1 از نوع صاف : با مقاومت تسلیم ۲۴۰۰ و مقاومت کششی ۳۶۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع است .
  • نوع A-2 از نوع آجدار: با مقاومت تسلیم ۳۴۰۰ و مقاومت کششی ۵۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع است .
  • نوع A-3 از نوع آجدار: با مقاومت تسلیم ۴۰۰۰ و مقاومت کششی ۶۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع است.

از نظر تنوع قطر میلگردها ، استانداردهای تولید کنندگان متفاوت است. در سیستم روسی که در کارخانجات ذوب آهن اصفهان مورد استفاده است میلگردها تا قطر ۴۰ میلیمتر ساخته می‌شوند. میلگرد معمولاً بطول 12 متر در کارخانجات ذوب و ريخته گری توليد مي گردد. تنها روش مجاز و قابل استفاده برای جوشکاری میلگردها به یکدیگر روش جوشکاری فورجینگ سر به سر میلگرد است که با استفاده از اعمال فشار حین حرارت دادن با گاز اکسیژن و استیلن صورت می‌پذیرد.

مشخصه‌های محاسباتی مهم میلگرد

مقاومت تسلیم: مقدار تنشی که در آن بدون افزایش بار تغییر طول نمونه فولادی ازدیاد می‌یابد تنش تسلیم یا مقاومت تسلیم یا مقاومت جاری شدن می‌نامند و با f y نمایش می‌دهند.

اسپیسر میلگرد: اسپیسر میلگرد، اسپیسر میلگرد آلمانی می‌باشد که به منظور ایجاد فاصله میلگرد از سطح بیرونی بتن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مقاومت کششی: مقاومت کششی از تقسیم حداکثر بار ثبت شده در آزمایش کشش بر سطح مقطع اولیه به دست می‌آید. 

جدول مشخصات فنی میلگرد

استانداردهای میلگرد

با افزایش شرکت های تولید کننده میلگرد و محصولات فلزی در عرضه محصولات خود که حاصل تقاضای بازار در راستای گسترش ساخت و ساز میباشد برای شناسایی و تمیز دادن انواع میلگرد های تولیدی کارخانه های مختلف از یکدیگر علائم اختصاری بر روی میلگرد ها درج می گردد که برای فعالیت در این حوزه شناخت این علامت ها ضروری می نماید. در کل دو نوع روش تولید برای تولید میلگرد آجدار وجود دارد که در زیر میبینید:

میلگردهای آلیاژی با علامت اختصاری و حک شده:

  • نوع CU برای میلگرد A3 یا آج 400
  • نوع JU برای میلگرد A2 یا آج 340
  • نوع SA برای میلگرد A4 یا آج 500

برای اطلاع از قیمت استانداردهای CU , JU , SA به صفحه قیمت میلگرد سایت آهن آلات شهر آهن مراجعه نمایید.

 ترمکس ( خنک کاری و برگشت تحت کنترل ) با علامت اختصاری و حک شده:

  • نوع CT برای میلگرد A3 یا آج 400
  • نوع JT برای میلگرد A2 یا آج 340

لازم به ذکر است در استاندارد ملی ایران ، استاندارد 3132 که برگرفته از استانداردهای بین المللی (DIN آلمان EN اروپا) ویا (ASTM وISO آمریکا) ویا JIS ژاپن برای میلگرد استفاده میشود که بخاطر ضريب امنيت بالاي مصرف در بند 13 نشانه گذاری استاندارد صراحتا تولیدکنندگان میلگرد را موظف به دادن آگاهی به مصرف کننده از لحاظ فنی و فرآیند تولید می نماید به این نحو که بر روی پلاک الصاقی باید علامت مشخصه ای مبنی بر روش تولید میلگرد که ترمکس یا آلیاژی است درج شود مقطع شاخه های میلگرد به یک رنگ تعریف شده رنگ آمیزی می شود. تعدادی از کارخانه های معروف و معتبر تولید میلگرد نیز برای برند خود علامت اختصاری طراحی کرده اند مثلا علامت اختصاری مجتمع فولاد صنعت بناب BS ، شركت سيما فولاد جهان SFJ TC ، فولاد سرمد ابرکوه یزد SAIS ، ظفر بناب ZNCT ، فایکو فولاد البرز ایرانیان و … میباشد.

انواع کلی میلگرد

انواع میلگرد موجود در بازار، سبب شده است خرید میلگرد با چالش هایی رو به رو گردد. از این رو میلگرد به عنوان پرفروش ترین و اساسی ترین محصول فولادی مورد نیاز برای احداث ساختمان، اهمیت بسیار بالایی در شناخت ، آشنایی و آگاهی از نکات خرید آن دارد. از این رو کارشناسان شهر آهن به این مهم می پردازند. میلگردها بر اساس مقدار مقاومت در برابر نیروی کششی دسته بندی می گردند. که اصطلاحاً مقاومت مشخصه فولاد گفته می شود. بر اساس مقاومت مشخصه فولاد ، میلگردها در سه نوع میلگرد ساده، میلگرد آجدار و کلاف ساده، کلاف آجدار در بازار موجود هستند. اولین مشخصه و تفاوت میلگردها در سایز آنها می باشد که در همان قطر آنهاست. این میلگردها دارای انواع خاصی از جمله اروپایی ، فولاد کربن ، اپوکسی پوشش داده شده ، گالوانیزه و فولاد ضد زنگ می باشد .

میلگرد آجدار

میلگردهای آجدار دارای سطح آجی شکل هستند، مقاومت فشاری و کششی آن نیز 32 کیلوگرم بر میلی متر مربع می باشد که غالباً در ساختمان به منظور مقاوم سازی بتن ، فونداسیون و … مورد استفاده قرار می گیرند. سطح مقطع میلگرد آجدار، دارای شیارهای دنده ای یا افقی است که سبب افزایش مقاومت آن نسبت به میلگرد ساده می شود. شیارهای موجود در آن، از سرخوردن و لغزش بتن جلوگیری می کند به همین دلیل در بتن جهت افزایش مقاومت استفاده می گردد.

میلگرد ساده ( بدون آج )

میلگرد ساده همان طور که از نامش پیداست، سطحی صاف و بدون شیار دارند و غالباً در مکان هایی که احتمال خوردگی و تغییر شکل وجود دارد مانند نما و شفت های صنعتی کاربرد دارند. میلگردهای ساده دارای مقاومت فشاری و کششی 23 کیلوگرم بر میلی متر مربع می باشد ، از مصارف این نوع میلگرد در صنعت قالب سازی ، بولت ها ، پیچ ها ، محصولات و تجهیزات قالب بندی و همچنین نما مورد استفاده قرار می گیرد .

نکته : میلگردهایی با قطر کمتر از 6 میلی متر را مفتول می نامند و غالباً به صورت کلاف موجود می باشند. اما میلگردهای مورد استفاده در آرماتوربندی، میلگردهای بالاتر از 6 میلی متر هستند. میلگردها در سایزهای 1.5 ( سیم آرماتور ) ، 2.5 ( سیم نجاری ) ، 4 ( مفتول ) ، 6 (میلگرد حرارتی ) ، 6.5 ( میلگرد حرارتی ) ، 8 ، 10 ( بیشتر برای خاموت ) ، 12 ، 14 ، 16 و … تولید می شوند.

انواع میلگرد بر اساس استاندارد و آنالیز مرسوم بازارآهن

  • میلگرد ساده (A1)
  • میلگرد نرم (A2)
  • میلگرد نیمه سخت (A3)
  • میلگرد سخت (A4)

انواع میلگرد بر اساس استاندارد و آنالیز مهندسی

  • میلگرد ساده 240 ( ساده )
  • میگرد آجدار 340 ( آجدار مارپیچ )
  • میلگرد آجدار 400 ( آجدار جناقی )
  • میلگرد آجدار 500 ( آجدار مرکب )

نکته : میلگردها از نوع A1 تا A4 همگی دارای یک وزن می باشند اما مقاومت و سختی میلگرد A4 از همه بیشتر و شکنندگی آن کمتر می باشد.

شرایط نگهداری از میلگرد

میلگردهای فولادی باید با هدف جلوگیری از اکسید شدن فلز آهن و کم‌تر شدن قطر مؤثر میلگرد فولادی ، در فضایی خشک و سر پوشیده نگهداری شوند. پیش از مصرف، سطح فلز را از زنگ زدگی پاک کنید، این عمل توسط برس زدن یا پاک کردن مکانیکی انجام می‌شود. بنابراین چسبندگی بتن و فولاد حفظ خواهد شد. روش سند بلاست نیز به منظور زنگ زدایی میلگرد مورد استفاده قرار می‌گیرد. قرار دادن میلگرد در ارتفاع موجب ممانعت از رطوبت زدگی میلگرد خواهد شد. محل انبار نیز بایستی برای جلوگیری از زنگ زدگی تمیز باشد. در حمل و انبار میلگردها باید دقت لازم صورت گیرد تا میلگرد دچار خم شدگی نشود.

میلگردها جهت ارسال بسته بندی می گردند. به هر بسته میلگرد اصطلاحاً بندیل گفته می شود که میزان ظرفیت آن در کارخانجات مختلف متفاوت است و معمولاً بین 2 تا 5/5 تن است. نکته حائز اهمیت در سفارش میلگرد و بارگیری آن، این است که خریداران باید در نظر داشته باشند، در صورتی که سفارش خریداران خرد باشد و به ناچار از انبار تهیه و بارگیری گردد، هزینه تمام شده آن بیشتر از کارخانه خواهد بود زیرا هزینه های انبارداری و کرایه حمل به آن تعلق می گیرد. از این رو مسافت و نزدیکی انبار، در قیمت میلگرد بسیار حائز اهمیت است.

میلگرد ساختمانی و کاربرد آنها

میلگردها غالباً در بتن و فونداسیون مورد استفاده قرار می گیرد و اساس پی هر ساختمان می باشد. از این رو انواع میلگردها را در بتن و پی ریزی یک ساختمان مورد بررسی قرار می دهیم.

  • میلگرد راستا: جهت بالا بردن مقاومت کششی بتن
  • خاموت: جهت ممانعت از بیرون زدگی آرماتورهای طولی در اثر کمانش و تحمل نیروهای برشی و ممانعت از گسترش ترک
  • سنجاقک: به منظور تقویت مقاومت برشی خاموت ها و اتصال کامل میان میلگردهای طولی و خاموت
  • خرک : به منظور قرار دادن دو شبکه‌ی متوالی افقی با فاصله‌ی مشخص درون قالب
  • رکابی : به منظور در راستا حفظ کردن آرماتورهای طولی یا عمودی در بتن ریزی دیوارها
  • میلگرد ادکا : به منظور تحمل لنگرهای منفی در تکیه گاه های تیر و برای تحمل نیروهای برشی

مهمترین عوامل در خرید قیمت روز میلگرد

قیمت روز میلگرد تحت تاثیر عوامل بسیار زیادی قرار دارد. قیمت میلگرد و کیفیت میلگرد، مهمترین عوامل در خرید میلگرد هستند. در واقع عرف بازار این است که خریدار به دنبال محصولی با قیمت مناسب می گردد. کیفیت نیز عامل تعیین کننده در خرید متقاضیان است. با این حال دریافت مشاوره در بسیاری از موارد می تواند در انتخاب صحیح تر خریداران کمک نماید. در بسیاری موارد میلگرد اصفهان یا میلگرد کاشان بنابر معروفیت و شناخته شدن در بازار ، نمی تواند بهترین انتخاب متقاضی باشد هرچند که کیفیت عالی محصولات فولادی این کارخانه ها بر کسی پوشیده نیست. با توجه به نیاز، کاربرد و مسافت ، میلگرد کارخانه های دیگر با کیفیت مطلوب و مورد تایید نیز می تواند خرید مناسبی برای افراد باشد ضمن اینکه هزینه های آن ها را بسیار کاهش می دهد.

همان طور که بیان گردید، کارخانه های تولید کننده میلگرد که معروف ترین آنها میلگرد ذوب آهن اصفهان ، میلگرد کویر کاشان ، میلگرد نیشابور و روهینا دزفول هستند، در قیمت تمام شده میلگردهای موجود در بازار آهن، تاثیر بسزایی دارند. کارخانه های نام برده شده، به دلیل کیفیت بالا و محبوبیت در بازار و پرتقاضا بودن، طبیعتاً دارای قیمت بالاتری هستند و به طور کلی تعیین کننده نرخ پیشنهادی قیمت میلگرد در بازار می باشند. این در حالی است که کارخانه های مانند کارخانه هیربد زرندیه ، پرشین و تاکستان که از کیفیت خوب و قیمت مناسب تری نیز برخوردار هستند به دلیل کمتر شناخته شدن در بازار، تقاضای کمتری دارند . این کارخانه ها به دلیل رقابت در بازار و افزایش میزان فروش خود، قیمت ها را رقابتی اعلام می نمایند و دائماً در حال تغییر قیمت های خود می باشد. نکته مهمی که خریداران باید به آن دقت نمایند، این است که چنین کارخانه هایی، از لحاظ کیفیت، کمتر از کارخانه های ذوب آهن و کاشان نیستند فقط قیمت پایین تری اعلام می نمایند تا بازار بیشتری داشته باشند و همین امر موجب کاهش هزینه های خریدار و صرفه جویی به میزان زیادی می گردد.

در مقابل کارخانجات زیادی وجود دارند که قیمت های بسیار پایین تری نیز دارند ولی به همان اندازه کیفیت آنها نیز پایین بوده و نمی تواند نیاز هر مشتری را برآورده سازد. در این میان توصیه ما به شما خریداران گرامی، دریافت مشاوره و بیان کاربرد و کیفیت مورد نظر خود است. شما می توانید با مراجعه به صفحه قیمت میلگرد، قیمت روز میلگرد کارخانجات مختلف را مشاهده نمایید و از طریق کارشناسان شهر آهن پس از دریافت مشاوره تخصصی، سفارش خود را ثبت نمایید.

متره میلگرد و محاسبه تعداد میلگرد در فونداسیون

برای محاسبه متره میلگرد و محاسبه تعداد میلگرد در فونداسیون، یکی از روش های بالا بردن سرعت و دقت در عملیات محاسباتی استفاده از جداولی است موسوم به جداول متره میلگرد که در موقع قراردادها، این کار پیش از امضای پیمان ساخت تا بخش زیادی هزینه های سازه را مشخص می کند. ردیف های جدول استاندارد ریزمتره قابل استفاده در بخش آهن آلات و میلگرد های فولادی فهرست بهای ابنیه نیز می باشند. این جداول ها فرمول محاسبه میلگرد به دست آمده اند که در زیر به اختصار به تعدادی از آنها می پردازیم :

  • محاسبه اولیه عمق پی : (تعداد طبقات ×10) + 20 سانتیمتر استفاده نمود، كه بهتر است عمق پی كمتر از 50 سانتيمتر نباشد.
  • محاسبه عرض حداقل نوارها : (تعداد طبقات ×20) +(20 تا 40 سانتیمتر)
  • حداقل میلگردهای طولی، از این دو فرمول، مقدار بیشتر را در نظر می گیریم : As1min=(0.0025 bd) & As2min=(0.0018*b*h) /2

مطلب بعدی در محاسبات و برآورد متره میلگرد واحد اندازه گیری سازه های فولادی است که بطور اجمالی به بیان فرمول کلی آن بسنده می کنیم:

  • طول كل ميلگرد = تعداد × طول يك عدد میلگرد
  • وزن كل يا مقدار = وزن يك متر میلگرد × طول كل
  • قيمت كل = قيمت واحد × مقدار یا وزن کل

همچنین بطور خلاصه در چند تصویر نحوه محاسبه آرماتورهای یک سازه نشان داده شده است. جهت اطلاع از شرایط صادرات میلگرد و دریافت اطلاعات کافی میتوانید به صفحه ی صادرات میلگرد فروشگاه اینترنتی آهن آلات شهر آهن مراجعه کنید.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا