خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پزشکیان به‌دنبال نایب‌رئیسی؟

یاسمین طالقانی در گزارشی در روزنامه ی آرمان نوشت: همگان بر اين اعتقاد هستند كه مجلس دهم مجلسي متفاوت از حداقل ۴ مجلس نهم، هشتم، هفتم و حتي ششم است و شايد از جهاتي تنها بتوان آن را با مجالس نخست از برخي جهات مورد مقايسه قرار داد چنانكه در مجلس اول از همه گروه‌ها در انتخابات كانديدا شدند و تركيب آن هم از بيشتر گروه‌هاي فعال در جامعه بود و نتايج مجلس دهم هم نشان داد كه از تمام طيفهاي سياسي در كشور افرادي از سوي مردم انتخاب شدند به نحوي كه نه مانند مجلس ششم مي‌توان آن را اصلاح‌طلب و نه مانند مجالس هشتم و نهم بايد آن را اصولگرا خواند. پس از اعلام نتايج انتخابات ۷ اسفند بود كه نگاه‌ها به سمت كرسي‌هاي هيات رئيسه رفت و بر خلاف ساير انتخابات هاي مجلس بحث درباره اعضاي صندلي‌هاي بالاي پارلمان بسيار زود و حتي زودتر از برگزاري انتخابات مرحله دوم و مشخص شدن راهيافتگان به مجلس دهم! جالب اينكه گويي بحث هيات رئيسه در خارج پارلمان بيش از گعده‌هتي نمايندگان فعلي و منتخبان مجلس دهم از اهميت برخوردار است چرا كه در محافل وگعده‌هاي سياسي خارج بهارستان بحث درباره نواب رئيس و رئيس از موضوعات جدي است.

پزشكيان در گود هيات رئيسه

تاكنون لاريجاني و عارف به شكل جدي براي رياست مطرح هستند كه هر دو تاكيد دارند بايد منتظر نتايج مرحله نخست بود. اما براي نايب‌رئيسي تا امروز نام علي مطهري، كاظم جلالي و تاجگردون مطرح شده است هر چند از گوشه و كنار شنيده مي‌شود منتخبان ديگري هم نيم نگاهي به كرسي نايب‌رئيسي مجلس دارند. اما ديروز خبري به «آرمان»رسيد كه نشان از عزم جدي براي جلوس مسعود پزشكيان بر كرسي نايب‌رئيسي داشت. منتخب مردم تبريز اگر چه اصلاح‌طلب است اما منش او به نحوي است كه برخي اصولگرايان نه كمتر از اصلاح‌طلبان عقايد و ديدگاه‌هاي اورا مورد تاييد قرار مي‌دهند بنابراين به نظر مي‌رسد راي خوبي براي جلوس بر كرسي نايب‌رئيسي كسب كند. كمپين دعوت از پزشكيان براي كانديداتوري در انتخابات هيات رئيسه مجلس دهم از چندي قبل آغاز به كار كرده است كه تاكنون شخص پزشكيان و دفتراو اقدام به تكذيب آن نكرده‌اند بلكه از نحوع مواجهه آنان با اين كمپين كه تنها به مردمي بودن تاكيد كردند چنين برداشت مي‌شود نماينده مردم تبريز براي كانديداتوري هيات رئيسه برنامه‌هايي دارد.

دفتر پزشكيان چه نوشت؟

درسايت و تلگرام نماينده تبريز متني درباره فعاليت كمپين دعوت از دكتر پزشكيان براي حضور درهيات رئيسه مجلس منتشر شده است كه در آن آمده است: طي چند روز گذشته كمپيني با عنوان دعوت از دكتر پزشكيان براي كانديداتوري در هيات رئيسه مجلس دهم در فضاي مجازي ايجاد شده است، دفتر آقاي دكتر مسعود پزشكيان ضمن تشكر از اين هواداران، ضروري مي‌داند توضيحات لازم را براي تنوير افكار عمومي به اطلاع مردم عزيز برساند: شخص آقاي دكتر مسعود پزشكيان و همچنين هيچ‌كدام از اعضاي دفتر و ستاد ايشان در جريان اين اقدام هواداران نبوده‌اند و همچون مردم عزيز با انتشار اخبار اين كمپين از كم و كيف آن اطلاع حاصل كرده‌اند و اين كمپين صرفا از سوي هواداران ايشان ايجاد شده است. با اين حال گفتني است كه در روزهاي پس از انتخابات ٧ اسفند، برخي از منتخب مردم تبريز جهت كانديداتوري در جايگاه‌هاي مديريتي مجلس آينده دعوت كرده‌اند و همچنين سوال درباره كانديداتوري دكتر مسعود پزشكيان براي انتخابات هيات رئيسه مجلس دهم جزو بيشترين تعداد از سوالاتي است كه اين روزها بارها از سوي خبرنگاران رسانه‌هاي مختلف از ايشان پرسيده مي‌شود. دكتر مسعود پزشكيان طي گفت‌وگوهاي مختلف با رسانه‌ها، ضمن تاكيد بر اين نكته كه براي تاثيرگذاري در مجلس، لزوما نيازي به حضور در جايگاه مديريت نيست و افراد مي‌توانند در كميسيون‌هاي تخصصي مجلس به عنوان نماينده تاثيرگذار باشند، يادآور شده‌اند كه هيات رئيسه مجلس دهم را تركيب نهايي مجلس مشخص خواهد كرد و بايد منتظر دور دوم انتخابات و نتايج آن بود.» بنابراين دفتر او حضور و تمايل پزشكيان براي حضور در نايب‌رئيسي را رد نكرده و فعاليت كمپين را هم امري خوب دانسته است.

هيات رئيسه‌اي با طعم وحدت

از سوي ديگر نماينده تبريز رابطه خوبي با دو گزينه رياست مجلس يعني عارف و لاريجاني دارد و درباره رياست مجلس و گزينه‌هاي پيش رو يعني عارف و لاريجاني هم گفته بود كه « تهران نمونه تمام كشور نيست و بايد منتظر منتخبان تمامي حوزه‌ها ماند». به نظر مي‌رسد حضور اين وزير دولت اصلاحات در جايگاه هيات رئيسه گامي در راستاي ارتقاي آن باشد هر چند در نهايت بايد منتظر نتيجه دور دوم ماند، به ويژه اينكه پزشكيان غير از آرايي از ميان نمايندگان اصلاح‌طلب و اصولگرا، آراي منطقه‌اي خوبي در ميان اقوام مختلف از جمله آذري‌ها وكردها دارد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا