خرید تور تابستان ایران بوم گردی

هشدار درباره ۶۰ روز باقی‌مانده از دولت ترامپ

علی صالح‌آبادی در روزنامه‌ی ستاره صبح نوشت: انتخابات آمریکا روز سوم نوامبر (13 آبان) انجام شد. «جوبایدن» با اختلاف زیاد برنده انتخابات ریاست جمهوری شده، اما به دلیل عدم پذیرش نتیجه از سوی «دونالد ترامپ» مناقشه بر سر نتیجه این انتخابات ادامه دارد. نکته قابل‌تأمل اینکه جامعه آمریکا اکنون دوقطبی شده، موضوعی که در تاریخ این کشور سابقه نداشته است. علت دوپارگی جامعه آمریکا این است که رفتار، گفتار و عمل دونالد ترامپ که در سال 2016 رئیس‌جمهور ایالات‌متحده شد.

در هیچ‌یک از قالب‌های فکری موجود در حوزه علوم سیاسی نمی‌گنجد، زیرا او نه قانون را می‌شناسد و نه به آن پایبند است، به همین دلیل مثل یک حاکم مستبد که خود را فراقانون می‌داند عمل می‌کند. شگفت آنکه ترامپ حاضر نیست فرآیند تغییر قدرت را به نفع «جوبایدن» کلید بزند.

گفتنی است قانون اساسی آمریکا به رئیس‌جمهور تا زمانی که در قدرت است مصونیت می‌دهد. بنابراین او تا روز 20 ژانویه (اول بهمن) که رئیس‌جمهور است، می‌تواند دست به هر کاری بزند و برای مردم آمریکا، خاورمیانه، ایران و … مشکل ایجاد کند. ترامپ در حال حاضر به دلیل شکست در انتخابات مثل یک شیر زخم‌خورده در جنگل خطرناک است.

اگر ترامپ پایبند به قانون باشد قادر به انجام کارهای فراقانونی نمی‌تواند بکند و نتیجه انتخابات را هم می‌پذیرفت. ساختار نظام ایالات‌متحده «فدرالی» طراحی‌شده و قدرت بین رئیس‌جمهور، مجلس نمایندگان، مجلس سنا، مجلس ایالت‌ها و دولت‌های محلی 50 ایالت تقسیم‌شده است. پرسش این است که چطور در کشور پیشرفته‌ای مثل آمریکا ترامپ یکه دوره رئیس‌جمهور شده و در انتخابات اخیر هم 71 میلیون رأی آورده است؟

توماس هابز (1588 -1679) که یکی از دانشمندان بزرگ حوزه علوم سیاسی است، کوشیده تا با نظریه‌پردازی الگویی بر اساس عزم و اراده مردم برای ایجاد جامعه‌ای که مناسباتش عادلانه و منصفانه باشد به‌گونه‌ای که مردم هر موقع خواستند بتوانند حاکمان را انتخاب و تغییر دهند، می‌گوید: «دولت‌ها برآمده از باورهای فرهنگی یک ملت هستند که با نظر و رای اکثریت یک ملت بر سرکارمی آیند.» از این گفته برمی‌آید که آمریکایی‌ها در سال 2016 در انتخاب ترامپ دچار خطا و اشتباه شدند و در سوم نوامبر به میدان آمده‌اند و با صندوق رأی قصد تغییر قدرت رادارند که با مقاومت ترامپ روبرو شده‌اند.

بسیاری از تحلیلگران بین‌المللی در 10 روز گذشته که ترامپ بازنده انتخابات شده هشدار دادند و می‌دهند که او ممکن است در مدت 2 ماه دیگر که در قدرت دارد، دست به اقدامات «جنون‌آمیز» در ارتباط باکشورهایی مثل ایران، کره شمالی، سوریه و چین بزند. علت این است که ماندن در قدرت برای ترامپ حکم مرگ و زندگی را برای او پیداکرده است، از همین رو وی ممکن است دست به اقدامات ماجراجویانه علیه ایران بزند. احتمالاً در همین ارتباط وزیر خارجه آمریکا به اسرائیل رفت و در یک اقدام بی‌سابقه از شهرک‌های یهودی‌نشین از ارتفاعات جولان بازدید کرد که از سال 1967 (53 سال قبل) سابقه نداشته است.

این در حالی است که مطابق قطعنامه 242 شورای امنیت، اسرائیل باید به پشت مرزهای 1967 عقب‌نشینی کند و یک کشور فلسطینی در سرزمین‌های اشغال‌شده ایجاد شود. البته تاکنون تمام روسای جمهور آمریکا با شهرک‌سازی در سرزمین‌های اشغالی و پایتخت شدن بیت‌المقدس مخالف بوده‌اند، همچنین بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت، بیت‌المقدس شرقی پایتخت فلسطین است نه اسراییل.

از سوی دیگر حملاتی که در روزهای گذشته اسرائیل به سوریه انجام داد و ترامپ قصد حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران داشت که مشاورانش او را منصرف کردند و سخنان روز گذشته وزیر امور خارجه امریکا که گفته همه گزینه‌ها درباره ایران روی میز است! نشان از احتمال اقدام یا اقداماتی علیه ایران می‌دهد. به عقیده نویسنده در این شرایط مه‌آلود هوشیاری و خویشتن‌داری تا 60 روز آینده باید موردتوجه قرار گیرد و از هر اقدامی که می‌تواند بهانه به دست امریکا و اسراییل داده شود خودداری شود، زیرا دو ماه باقی‌مانده از دوره ریاست جمهوری ترامپ می‌تواند پرمخاطره باشد. لازم است از طریق دیپلماسی با کشورهای اروپایی و روسیه جلوی اقدامات احتمالی پنتاگون علیه ایران گرفته شود.

منافع ملی کشور ایجاب می‌کند که ایران در تله امریکا که به دنبال ایجاد درگیری است، نیافتد بلکه پیشاپیش ایران باید به شورای امنیت و کشورهای دنیا هشدار دهد و بگوید ترامپ احتمالاً قصد ایجاد مزاحمت برای ایران دارد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا