خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«۱۵ درصد بیماران کرونا به بیمارستان می‌روند»

مسعود مردانی، عضو کمیته کشوری کرونا می گوید: ۸۰ تا ۸۵ درصد بیماران کرونا یا علامت ندارند و یا علائمی خفیف دارند و حدودا ۱۵ درصد به بیمارستان می روند و بستری می شوند این احتمال وجود دارد که تعداد زیادی از مبتلایان حتی متوجه بیماری و ابتلای خود نشوند.

متن گفت وگوی شفقنا با دکتر مردانی، متخصص بیماری های عفونی را می خوانید:

* در رابطه با ویروس کرونا بحث های زیادی مطرح است از جمله اینکه کشندگی ویروس ده برابر کمتر شده است یا اینکه ویروس جهش پیدا کرده.. این موارد چقدر صحت دارد؟

هیچ جهش ژنتیکی در مورد ویروس رخ نداده است و لید های آنتی ژنیک تحقیقات بین المللی کاملا مشخص است و تا به حال جهش ژنتیکی رخ نداده است. اگر علائمی نظیر تغییر حس بویایی و چشایی اخیرا دیده می شود، مسائلی است که بعد از افزایش مبتلایان در کل دنیا به شکل تظاهرات جدید بیماری مشخص شد، به همین دلیل سازمان جهانی بهداشت در علائم بالینی تجدید نظر کرد و گفت تب و لرز و بدن درد و از بین رفتن حس چشایی و بویایی باید به علائم این بیماری اضافه شود. در مورد میزان کشندگی بیماری نیز بسته به سن بیمار و اینکه علائم زمینه ای دارد یا نه متفاوت است. اگر بیماران سن بالایی نداشته باشند و بیماری زمینه ای وجود نداشته باشد میزان کشندگی یک تا دو درصد است. درصورتی که همین بیماری در افراد بالای ۸۰ سال ۱۲ درصد مرگ و میر نشان می دهد و میزان کشندگی تغییری نکرده است.

* چرا با وجود بالا رفتن آمار مبتلایان آمارفوتی ها در ایران کاهش پیدا می کند؟

چون در حال حاضر دسترسی ما به تست های آزمایشگاهی نسبت به دو ماه پیش بسیار آسانتر شده است و تعداد مراکز آزمایشگاهی نیز بسیار زیادتر شده است. وقتی آزمایش ها بیشتر شده بیشتر می توان متوجه موارد جدیدتر شد.

* آیا افراد عادی می توانند برای اطلاع از وضعیت سلامتی خود برای تست مراجعه کنند؟

بله امروز تشخیص راحتتر است ولی تشخیص لزوم آزمایش باید توسط پزشک متخصص انجام بگیرد.

* بحث کودکان و کرونا همواره مورد سوال است؟آیا بیماری های جدیدی ناشی از کرونا در میان کودکان شایع شده؟

بچه ها هم مثل بزرگترها در صورتی که این بیماری را نگرفته باشند، مبتلا می شوند ولی علائم بالینی در مورد آنها خفیف و سبک است و حتی ممکن است تشخیص داده نشود و یا مبتلا شوند و متوجه ابتلا نباشند. ولی در مواردی علایم شدیدتر بود و توجه بیشتری جلب کرد. این بیماری در کودکان نیز دیده می شود‌.

* آیا این نکته که ۸۰ درصد مبتلایان به کرونا به صورت خفیفی به بیماری مبتلا می شوند هنوز هم پابرجاست؟

۸۰ تا ۸۵ درصد یا علامت ندارند و یا علائمی خفیف دارند و حدودا ۱۵ درصد به بیمارستان می روند و بستری می شوند این احتمال وجود دارد که تعداد زیادی از مبتلایان حتی متوجه بیماری و ابتلای خود نشوند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا