خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خاطراتی از خسرو شکیبایی و کیومرث پوراحمد در فیلم «خواهران غریب» + عکس

ایرنا نوشت: اسحاق خانزادی که صدابرداری یا صداگذاری بیش از ۱۳۰۰ فیلم سینمایی بلند، کوتاه، مستند، گزارشی و خبری را در کارنامه و سابقه همکاری با بسیاری از کارگردانان صاحب نام سینمای ایران از جمله کیومرث پوراحمد را در کارنامه دارد، در پاسخ به این پرسش که کیومرث پوراحمد را چگونه می شناسد، بیان کرد: خواهران غریب (۱۳۷۴) دومین تجربه همکاری من با کیومرث پوراحمد بود؛ پیش از این تاتوره (۱۳۶۳) را با ایشان کار کرده بودم.

صدابردار فیلم سینمایی گیجگاه (عادل تبریزی ۱۳۹۹) در پاسخ به این پرسش که چه زمانی صرف تولید خواهران غریب شد، بیان کرد: فیلمبرداری دو ماه طول کشید و یک ماه و نیم هم صرف صدابرداری کار شد؛ به دلیل موزیکال بودن، ضبط و موسیقی این فیلم کار زیادی برد. خسرو باید یکی دو آهنگ را می خواند و طول کشید تا اینها را ضبط کنیم چرا که هم خسرو و هم کیومرث سخت گیر بودند.

khaharan3

وی با اشاره به فشردگی تولید فیلم سینمایی خواهران غریب اظهار داشت: ۸ صبح کلید می زدیم و تا ۴ صبح کار می کردیم.

صدابردار فیلم سینمایی کوچه مردها (سعید مطلبی ۱۳۴۹) یادآور شد: با این دو خواهر عکس دارم که در صفحه اینستاگرامم منتشر کرده ام. فکر می کنم آن زمان که فیلم را گرفتیم حدود ۹ ساله بودند. خواهری بزرگتر داشتند و در یک پلان و سکانسی که به خانه دوستی می رفتند، آن دوست، خواهر بزرگ این دو خواهر بود.

خانزادی بیان کرد: یکی از این دو خواهر دوقلو زبل تر و باهوش تر بود و در بسیاری سکانس ها آن که زبل تر بود جای هر دوی آنها بازی می کرد یعنی پلان هردو نفر را با یکی از آنها می گرفتیم.

khaharan1

صدابردار فیلم سینمایی چریکهٔ تارا (بهرام بیضایی، ۱۳۵۷) ادامه داد: کیومرث روی برخی از جملات سختگیر بود و دلش می خواست دیالوگ های مادرش لطیف و مادرانه گفته شود. البته مادرش قبلا کار کرده بود اما کمی روی این کار اذیت شد چون کار شاخصی بود.

وی خاطرنشان کرد: پوراحمد دری گرانبها بود؛ آدمی ریزبین و با وسواس در کار خود. از ماجرای که پیش آمد بسیار متعجبم چرا که کیومرث پوراحمد بسیار آدم قدرتمند، بافرهنگ، باشعور و درجه یکی بود که در عشق و معرفت و منش همتا نداشت.

صدابردار فیلم سینمایی خائن کشی (مسعود کیمیایی ۱۴۰۰) ادامه داد: از خبر اتفاقی که برای پوراحمد افتاد شوکه شدم؛ شنیدن آن خبر برایم بسیار عجیب بود.

خانزادی در پاسخ به این سوال که چه چیز باعث درخشش خواهران غریب و اقبال عمومی نسبت به آن شد، گفت: صداقتی در خود قصه است که باعث شد فیلم بسیار مورد قبول واقع شود. آن دو دختر در جایی باعث شدند که پدر و مادر جدا نشوند و خانواده دوباره شکل بگیرد و و قرص و محکم باهم باشند.

وی در توضیح این که برخی از آثار از همان زمان تولید مشخص است که در زمان اکران مقبول می افتند، بیان کرد: وقتی خود قصه را می خوانید متوجه می شوید که این فیلم می درخشد و در کار هم می توان این درخشندگی را استمرار بخشید و در انتخاب بازیگران این درخشش را تکمیل کرد.

صدابردار فیلم سینمایی بن بست (پرویز صیاد ۱۳۵۷) توضیح داد: مثلا آتش بس ۱ (تهمینه میلانی ۱۳۸۴) بسیار درخشید چرا که علاوه بر زیبا بودن نوعی از کلاس و مدرسه بود. اعتراض (۱۳۷۸) و جرم (۱۳۸۹) مسعود کیمیایی هم به همین شکل و یا از فیلم پرنده کوچک خوشبختی (پوران درخشنده ۱۳۶۶) مشخص بود که مقبول می افتد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا