خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جدایی آخرین مدافع برجام از کابینه ترامپ

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از “بازنشستگی” جیمز متیس وزیر دفاع این کشور خبر داده است. آقای ترامپ در حساب توئیتری خود نوشته جیمز متیس تا پایان ماه فوریه یعنی حدود دو ماه دیگر “بازنشسته” خواهد شد.

به گزارش اعتدال؛ رئیس جمهوری آمریکا از جایگزین متیس صحبتی نکرده است اما گفته وزیر بعدی به زودی تعیین خواهد شد. آقای ترامپ نوشته است: ژنرال متیس برای وادار کردن متحدان آمریکا در ادای سهمشان ازتعهدات نظامی خود کمک بزرگی به من بود.”

تصمیم رئیس جمهوری آمریکا برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه با انتقاد گسترده در آمریکا و میان متحدان این کشور روبرو شده است.

اعلام استعفای جیمز متیس درست یک روز بعد از اعلام این تصمیم نشانه اختلاف نظر وزیر دفاع آمریکا با رئیس جمهوری است.

ژنرال متیس در استعفانامه خود اشاره‌ای به سوریه نکرده است اما نوشته ۴ دهه فعالیت و تجربه در ارتش آمریکا به او آموخته که آمریکا در کنار احترام گذاشتن به متحدانش باید از تمام ابزارهای لازم برای دفاع از منافع مشترک خود و متحدانش استفاده کند.

ماتیس در بخشی از این نامه نوشته است: از آنجا که شما حق داشتن وزیر دفاعی را دارید که در خصوص این مسائل و سایر موضوعات نظراتش با نظرات شما بیشتر همسو باشد، معتقدم اقدام درست برای من این است که از سمت خود کناره‌گیری کنم.

ماتیس خاطرنشان کرد: در شرایطی که ایالات متحده کشوری با نقش اساسی در جهان آزاد است، ما نمی‌توانیم بدون حفظ هم‌پیمانان قدرتمند خود و احترام به این هم‌پیمانان، این نقش را به طور موثر ایفا نموده و از منافع خود حفاظت کنیم.

او نوشت: ما باید در راستای پیشبرد نظام بین‌المللی که برای امنیت، آبادانی و ارزش‌هایمان بیشترین فایده را داشته باشد، هر آنچه را که ممکن است، انجام دهیم و در این راستا از طریق انسجام با هم‌پیمانان خود، قدرتمندتر می‌شویم.

ماتیس به ابراز نگرانی در خصوص روسیه و چین پرداخته و تصریح کرد، این دو کشور به صراحت نشان داده‌اند که «خواهان ایجاد جهانی هستند که با مدل مستبدانه آنها منطبق باشد».

او تأکید کرد، کشورش باید رویکردی قاطع و مشخص در قبال این کشورها داشته باشد؛ کشورهایی که منافع راهبردی آنها به طور روزافزون با منافع آمریکا در تعارض و تنش است.

رئیس‌جمهوری آمریکا اواسط شهریور ماه گزارش‌هایی مبنی بر این که به دنبال جایگزینی برای جیمز ماتیس است را تکذیب کرده و به خبرنگاران گفت که از عملکرد رئیس پنتاگون “بسیار خوشحال” است. با این حال، روزنامه نیویورک‌تایمز حدود ۱۰ روز بعد، در گزارشی با اشاره به اختلافات میان رییس‌جمهوری و وزیر دفاع آمریکا، آینده کاری جیمز ماتیس را در هاله‌ای از ابهام دانسته و نوشت، دونالد ترامپ درصدد آن است که پس از انتخابات میان‌دوره‌ای، فرد دیگری را به ریاست پنتاگون بگمارد. در همان زمان، سایت خبری پولیتیکو نیز در تحلیلی با اشاره به پنج مورد اختلاف نظر میان این دو، به ریشه‌یابی این موضوع پرداخت.

با این وجود، وزیر دفاع آمریکا اواخر شهریور ماه اعلام کرد، همچنان در پست خود می‌ماند و گفته‌ها درباره رفتن او صحت ندارد. ماتیس گفت که طی ماه‌های آتی از دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور خارج نخواهد شد. وی قاطعانه همه گزارش‌ها در این زمینه را رد کرده و در گفت‌وگو با روزنامه‌نگاران در ساختمان وزارت دفاع آمریکا گفت که به «این گزارش‌ها» به هیچ وجه اهمیت نمی‌دهد؛ دو ماه بعد البته مشخص شد که «این گزارش‌ها» هم به گفته‌های او به هیچ وجه اهمیت نمی‌دهند!

ترامپ که قبلاً از عملکرد «سگ دیوانه» ابراز رضایت و خوشحالی کرده بود، در اواخر مهر ماه این ابراز رضایت را با بیان نظر دیگری جایگزین کرد. رییس‌جمهوری آمریکا در گفت‌وگویی با برنامه «۶۰ دقیقه» شبکه خبری سی‌بی‌اس به این موضوع اشاره کرد که از عملکرد برخی افراد در دولتش رضایت چندانی ندارد؛ از جمله جیمز ماتیس. ترامپ زمزمه‌های برکناری ماتیس را این‌گونه مطرح کرد: من دو روز پیش با او ناهار خوردم. من روابط بسیار خوبی با او دارم. اگر بخواهید واقعیت را بدانید، فکر می‌کنم او به نوعی دموکرات است. با این حال ژنرال ماتیس آدم خوبی است. ما به خوبی با هم کنار می‌آییم. او ممکن است کنار برود. منظورم این است که همه در یک مقطع کنار می‌روند. همه رفتنی هستند. واشنگتن به این صورت است.

پس از آن که رئیس جمهوری آمریکا در این مصاحبه اعلام کرد که وزیر دفاع ممکن است از کابینه برود، رئیس پنتاگون کمتر از یک روز بعد به این اظهارات واکنش نشان داد. ماتیس گفت: من در تیم دونالد ترامپ هستم. ما هرگز درباره ترک این سمت از سوی من صحبت نکرده‌ایم. ما به وظایف خود ادامه می‌دهیم.

“تحول ترسناک”

ویلیام کوهن وزیر دفاع سابق آمریکا در گفتگو با بی‌بی‌سی کناره‌گیری آقای متیس را ضربه بزرگی به دولت آمریکا خواند و گفت: “واقعا نمی‌دانم ژنرال متیس تا کجا باید توهین‌ها یا رد توصیه هایش را توسط آقای ترامپ تحمل می کرد. زمانی که تمام نهادهای امنیتی اطلاعاتی آمریکا یک صدا گفتند روسیه عامدانه در نظام انتخابات ما دخالت کرده رییس جمهوری به‌جای اینکه به نهادهای امنیتی آمریکا اعتماد کند گفت من به آقای پوتین اعتماد دارم.”

کوهن افزود: “وقتی که ژنرال متیس و دیگران گفتند تا وقتی خواسته‌های واشنگتن و پیونگ‌یانگ دقیقا از مذاکرات صلح با مشخص نشده رئیس جمهوری نباید با رهبر کره شمالی ملاقات کند باز هم رئیس جمهوری این توصیه را رد کرد. ”

به عقیده کوهن آقای ژنرال متیس از اعزام نیروهای آمریکایی همزمان با عید پاک به مرز جنوبی این کشور ناراحت بوده و حالا رد توصیه او برای حفظ نیروهای آمریکا در سوریه جهت شکست واقعی داعش کار را یکسره کرده است.

لینزی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه در واکنش به استعفای وزیر دفاع آمریکا گفته است “ژنرال متیس باید به خدمتی که به آمریکا و رئیس جمهوری کرده است مباهات کند.”

گراهام که از منتقدان تصمیم رئیس جمهوری آمریکا برای خروج از سوریه بوده، در حساب توئیتری خود نوشته  مشاوره‌های “ژنرال متیس به آقای ترامپ درست و اخلاقی بوده است.”

مارکو روبیو، سناتور جمهوری‌خواه دیگر استعفای آقای متیس را تحولی ترسناک خوانده و گفته ژنرال متیس جزیره ثباتی در میانه هرج و مرج دولت ترامپ بوده است.

دونالد ترامپ تلاش کرده با عنوان “بازنشستگی” در حساب توئیتری‌اش استعفای وزیر دفاع خود را به دلیل کهولت سن جا بزند اما کاملا مشخص است که ژنرال متیس در اعتراض به سیاست آقای ترامپ استعفا داده است.

به گفته او حالا که یکی از آخرین سنگرهای “عقلانیت” در برابر رئیس جمهوری آمریکا کنار رفته باید منتظر تلاطم زیادی در سیاست‌های دولت آمریکا بود.

آیا آمریکا از افغانستان هم خارج می‌شود؟

در همین حال رسانه‌های آمریکا پنج‌شنبه عصر به وقت شرق این کشور خبر داده‌اند کاخ سفید از وزارت دفاع خواسته است گزینه‌های موجود را برای خروج همه یا بخش قابل‌توجهی از نیروهای آمریکایی از افغانستان تهیه کند.

مقام‌های وزارت دفاع آمریکا به شبکه خبری ان.بی.سی گفته‌اند قرار است این طرح‌ها کمی بعد از سال نو میلادی به رئیس جمهوری ارائه شود.

ان.بی.سی به نقل از این مقام‌ها تاکید کرده هنوز تصمیمی گرفته نشده اما آقای ترامپ می‌خواهد گزینه‌های خود برای خروج نیروهایش از افغانستان را بررسی کند.

ژنرال متیس به حفظ حضور نیر.های نظامی آمریکا در افغانستان معتقد بود و آن را اهرمی برای پیشبرد تلاش‌های دیپلماتیک جهت رسیدن به صلح می‌دانست.

این درحالی است که اوایل هفته گذشته زلمی خلیلزاد نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان در ابوظبی با نمایندگان طالبان درباره راه‌های پایان جنگ در افغانستان گفتگو کرد. در این گفتگوها مقام‌هایی از عربستان سعودی و امارات متحده عربی نیز حاضر بودند.

روز پنج‌شنبه خالد بن سلمان، برادر ولیعهد عربستان که سفیر این کشور در آمریکاست در حساب توئیتری خود نوشت مذاکرات ابوظبی “نتیجه‌بخش” بوده‌اند و “نتایج مثبتی” را در آغاز سال میلادی آینده به همراه خواهند آورد.

با وجود این خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ارشد سابق در وزارت خارجه آمریکا که از این موضوع مطلع است می‌گوید نمایندگان طالبان پیشنهاد آتش بس را که از سوی آقای خلیلزاد ارائه شده بود رد کرده‌اند از آمریکا خواسته‌اند که بر خروج از نیروهایش از افغانستان تمرکز کند.

به گفته این مقام آمریکایی درخواست کاخ سفید برای بررسی طرح‌های خروج نیروهایش از افغانستان می‌تواند برای دادن پیامی به نیروهای طالبان باشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا