خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پزشکیان:‌ 40 سال است بجای مشکل، دنبال مقصریم

/ بررسی اختلاف وزیر بهداشت و معاونش در گفت‌وگو با مسعود پزشکیان و محمدحسین قربانی /

سرویس سیاسی انصاف نیوز: مسعود پزشکیان ضمن تاکید بر اینکه رسانه‌ای شدن اختلاف میان وزیر بهداشت و معاون تحقیقاتی او کار اشتباهی بوده است به انصاف نیوز می‌گوید که مشکل تحقیقات داخلی این است که بیشتر تکنیکال و علمی بوده و کمتر به مطالعات و تحقیقاتی که به پیشگیری از این بیماری کمک کند و نحوه‌ی مواجهه‌ی صحیح با آن را نشان دهد پرداخته می‌شود. او همچنین می‌گوید که موضوع کرونا منطبق بر پیش‌بینی‌هایی که به وزیر بهداشت منتقل شده بود پیش نرفته و همین موضوع سبب گلایه‌ی او شد. پزشکیان با تمام تفاسیر در مورد استیضاح وزیر در مجلس می‌گوید که این موضوع باتوجه به شرایط فعلی هیچ محلی از اعراب ندارد.

از طرف دیگر محمد حسین قربانی-نایب رئیس کمیسیون درمان و بهداشت مجلس دهم- امنیتی کردن استعفای دکتر رضا ملک‌زاده -معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت- امنیتی کردن این استعفا توسط طیفی از فعالین مجازی و سیاسی را نقد کرده و تاکید می‌کند که این مسئله صرفا یک اختلاف سلیقه است و برخی از داخل و خارج می‌خواهند موج سواری کنند. اشاره‌ی او به واکنش طیفی از اصولگرایان در فضای مجازی به نامه‌ی استعفای دکتر ملک‌زاده است که به نظر می‌رسد تلاش می‌کنند رزومه، فعالیت و یا متن نامه‌ی ملک‌زاده را امنیتی کرده و آن را شامل مواردی بدانند که نام «دادن اطلاعات داخلی به آنسوی آبها» را بر آن می‌گذارند.

اکانتی بنام «حامد» در توییتر نوشته است: «#ملک_زاده پنجره ورودسیطره غرب و WHO به نظام سلامت و خروج اطلاعات ذیقیمت از ژنوم ایرانیان به امریکا(پروژه کوهورت پرشین)بود لشگر رسانه ای bbc , voa و اینترنشنال همزمان با امثال رمضانزاده،عبدی و اصلاحطلبان در دفاع از عنصرشان به خط شده است.در بطلان تفکر و عملکردش همین صف حمایت کافیست»

«سید عبدالله متولیان» نیز می‌نویسد: «شنیدیم #ملک_زاده معاون وزیربهداشت که میگویندطی یک قرارداد ۳۵۰۰ بیمارایرانی رابعنوان موش آزمایشگاهی دراختیار #سازمان_جهانی_بهداشت قرارداده وپول هنگفت گرفته ازسمت خود استعفاکرده انتظاربحق مردم اینست که نهادهای امنیتی، اطلاعاتی وقضایی باجدیت این موضوع راپیگیری کنند. گفته میشود مهمترین مأموریت ملک زاده طرح ریزی و اجرای پروژه صهیونیستی کنترل جمعیت ایران (شیعه) بوده به طوری که ایران در حال حاضر در بین همه کشورهای جهان پایین ترین نرخ جمعیتی را دارد ملک زاده طرح فاجعه جمعیتی را پس از راضی کردن هاشمی تحت حمایت او انجام داد #نفوذ_جریانی»

کاربری بنام سحر نیر نوشته است: «#ملک_زاده اطلاعات بیش از۳۰۰۰بیمارکرونایی رابه کشورهایی داده که تجربه ثابت کرده که اگرهح‌داروی درمان کرونا راکشف کنندقطعا آن رابه ایران نمی‌دهند… این همه دست دلبازی ضد امنیتی به چه معناست؟ #نفوذ» در توییت‌های دیگری نیز با هشتگ‌های نفوذ از این ماجرا صحبت شده است.

اما اکانت دیگری با نام «رضا نیلی» ماجرا را امنیتی‌تر کرد و در رشته توییتی می‌نویسد: «رضا ملک‌زاده» یا کاوه مدنی حوزه سلامت؟
خبر یک استعفا در شب گذشته بار دیگر اهمیت بازنگری در خط مقدم کشور در مبارزه با کرونا را نشان داد اما سوابق رضا ملک‌زاده معاون مستعفی تحقیقات وزیر بهداشت چیست؟ کدام قطعه از پازل جریان نفوذ را تکمیل میکند؟ ملک‌زاده در کنار مسئولیت دولتی، رییس هئیت مدیره حداقل دو شرکت دارویی است جدای از خطر تعارض‌منافع که باید به آن پرداخته شود موضوع قابل بررسی این است که آیا حاصل تحقیقات جامعه پزشکی کشور در اختیار این دو شرکت قرار میگرفته یا خیر؟
ملک‌زاده مدیر پروژه پژوهشی تحت عنوان پرشین کوهورت است که طی چند دهه نژادهای مختلف ایرانی را بررسی کرده و ابرداده‌های حیاتی جمع آوری نموده است. در وبسایت این پژوهش صراحتا به مشارکت اشخاص حقیقی و حقوقی بین‌المللی اشاره شده و این یعنی چه بسا نقشه ژنتیک کشور دست بیگانگان باشد.
در دست داشتن نقشه ژنتیکی کشور یعنی قابلیت ساخت هولناک‌ترین سلاح‌های بیولوژیکی که مخصوص کشتار در ایران تولید شده باشد. افزایش آمار تلفات کرونا در ایران در حالی که این آمار در کشورهای منطقه رو به کاهش است در این چارچوب قابل بررسی است.
ملک‌زاده از جمله مخالفان سرسخت طب‌سنتی-ایرانی است و بارها این مخالفت را علنی کرده. این اقدام وی که برخلاف نص‌صریح بند ۱۲ سیاست‌های نظام‌سلامت است اکنون موجب شده جای خالی طب‌سنتی با وجود نتایج مثبت در درمان کرونا به شدت احساس شود.
البته با وجودِ داشتن دو شرکت فعال و پرسود در زمینه تولید دارو قطعا گسترش طب‌سنتی-ایرانی و روش‌های ارزان قیمت آن، به سود امثال ملک‌زاده نخواهد بود و این یکی از جنبه های تعارض منافعی است که به آن اشاره شد و هزینه آن را مستقیما مردم می‌پردازند. در نهایت بررسی تمام این ابهامات نباید با یک استعفا متوقف شود و اگر نهادهای نظارتی رد پاهای جریان نفوذ در نظام سلامت کشور را به دقت دنبال نکنند چه بسا نسل‌های آینده کشور هزینه سنگینی بابت این کوتاهی بپردازند.»

اکانت‌های دیگری نیز دکتر ملک‌زاده را با کاوه مدنی قیاس کرده‌اند برخی در حمایت از او و برخی در مذمت او.

متن کامل گفت‌وگو با مسعود پزشکیان و محمدحسین قربانی درباره‌ی اختلافات در وزارت بهداشت و همچنین امنیتی کردن استعفای دکتر ملک‌زاده از سوی طیفی از اصولگرایان در توییتر را در ادامه بخوانید:

پزشکیان: استیضاح وزیر بهداشت محلی از اعراب ندارد

پزشکیان درمورد اختلافات رسانه‌ای شده در وزارت بهداشت به انصاف نیوز گفت: «کار درستی نبود و باید اگر مشکلی هم بود در داخل سیستم حل می‌کردند. اینکه معاونی نامه‌ای به وزیر بنویسد و بعد پخش شود از نظر من کاری سنجیده نبوده است و اگر مشکل و مسئله‌ای وجود داشته بهتر بود بین خودشان حلش می‌کردند، ولی اینکه این مسئله را رسانه‌ای کنند و به این شکل در فضای مجازی بپیچد، یک مقدار از نظر من دور از منطق است.»

این نماینده مجلس درباره‌ی صحبت‌های وزیر درمورد دقیق نبودن پیش‌بینی‌هایی که به دستش می‌رسیده گفت: مشکلی که ما با تحقیقات در داخل داریم این است که بیشتر علمی و کلینیکال و بحث‌هایی در کلان قضیه است. اما مشکلاتی که الان با کرونا بوجود آمده است ایجاب می‌کند روند کار و ترند بیماری و نحوه‌ی برخورد با آن ارزیابی شود؛ ما در این رابطه خیلی کم تحقیق می‌کنیم و یا اگر هم تحقیق می‌کنیم روی اینکه دارو پیدا کنیم و دارویی کشف کنیم است. اما اینکه بررسی کنیم چگونه از این بیماری پیش‌گیری کنیم و نگذاریم تا این حد شایع شود مطالعات کمی کردیم و مهارت کمی هم در این رابطه درایم. آنچه که مشکل ما را حل می‌کند اتفاقا همین مطالعات پیشگیرانه است. تحقیقاتی که می‌کنیم باید براساس نیاز مدیران، مشکلات داخل مملکت و پاسخگوی گرفتاری‌های‌مان باشد. الان بیش از 90 درصد تحقیقات ما -شاید هم بیشتر- روی طاقچه‌ها خاک می‌خورند. محققین خودشان زحمت می‌کشند و مدیر هم برای خود کاری دیگر می‌کند. اینکه این دو کنار هم قرار گیرند و برای حل مشکل کاری کنند خیلی کم پیش می‌آید. به همین خاطر ما موانع زیادی در این زمینه برای حل مشکلات در بهداشت و درمان یا حتی باقی قضایای مدیریت کشور داریم. اگر مشکلی داریم محقق ما باید تلاش کند که پاسخ آن مشکل را پیدا کند، باید با مدیر ما هماهنگ باشد و از مدیریت بخواهد کمک کند، اینها بحث‌هایی که است همراه با تحقیقات در کل دنیا مطرح است.»

او در پاسخ به اینکه «آیا با وضعیت فعلی واقعا می‌توان مقصریابی کرد که مشکل از موسسات پژوهشی و معاونت تحقیقات است و یا از روسا و وزیر؟» گفت: «مقصریابی که کاری درست نیست، ساختارها ایراد دارد، اینکه بگویید وزیر مقصر است، معاون مقصر یا مدیر مقصر است بنظرم اصلا نگاه درستی نیست. ما از اول انقلاب یاد گرفتیم که بجای اینکه مشکلات را پیدا کنیم دنبال مقصر می‌گردیم و برای همین هم هیچ‌وقت نتوانستیم مشکلات را حل کنیم یا خیلی کم توانستیم حل کنیم. به همین خاطر بنظرم باید دنبال راه حل مشکل گشت تا یافتن مقصر.»

وزیر بهداشت دولت اصلاحات در پاسخ به اینکه نظرش در مورد عملکرد وزیر بهداشت فعلی در ماجرای کرونا چیست، گفت: «به هرحال وزیر الان گرفتار این بیماری است که احتمالا قبلا به او عدد و رقمی داده بودند -جزییاتش را نمی‌دانم- اما این روند آنگونه که پیش‌بینی شده و به او گفته شده بود پیش نرفت و به گونه‌ای دیگر شکل گرفت. خب اصولا این کارهایی که انجام می‌گیرد باید براساس آن داده‌ها درست از آب درمی‌آمد که چنین نشد، وزیر هم گلایه کرده. حال آقای دکتر ملک‌زاده هم این را کلی در نظر گرفته و آن را به خود نسبت داده؛ البته تصور من این است. چون این گرفتاری در تحقیقات ما وجود دارد. کاری که دکتر ملک‌زاده و یا تیم‌شان می‌کردند را نباید بی‌ارزش جلوه داد اما آن مشکلی هم که وزیر دارد غیر از این مشکلی است که اینها دارند. تحقیقاتی که اینها الان انجام می‌دهند پاسخ آن مشکل در مدیریت را نمی‌دهد؛ وزیر هم گلایه کرده که تحقیقات پاسخ مشکل من را نمی‌دهد و اینها هم خیال کرده‌اند که وزیر تمام زحمات آنها را نادیده گرفته و بعد هم طرح کرده‌اند که وزیر با تحقیقات مشکل دارد و از این حرف‌ها؛ درصورتیکه بنظر من چنین نیست.

باید با خودشان نشست و حرف زد اما همدیگر را مقصر دانستن یک مقدار برداشت نامناسب از همدیگر است و سوأتفاهم است. اینکه مشکلات فی‌مابین را رسانه‌ای کنیم که شما با تحقیقات مشکل دارید یا از آنطرف وزیر تصور دیگری داشته باشد، می‌توانستند کار را جور دیگری انجام دهند.

آنچه مشخص است تاکنون پاسخ مشخصی درمورداینکه ما باید چگونه با کرونا برخورد می‌کردیم نبوده و نتیجه‌ی آن همین است که دوباره به قرنطینه بازگشتیم، شاید همان روز اول باید اینکار را می‌کردیم. اگر روز اول با قاطعیت برخورد می‌کردیم به اینجا نمی‌رسید . ولی الان می‌بینید کرونا به جایی رسیده که مشکلات اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و سیاسی را با خود آورده است.»

پزشکیان در واکنش به زمزمه‌ها درباره‌ی تعویض وزیر نیز می‌گوید: «این کاری مسخره است که در روندی که وزیر گرفتار است و دارد کار می‌کند، چون یک معاون خوشش نمی‌آید وزیر عوض کنند. معاون اگر خوشش نمی‌آید می‌رود و معاونی دیگر می‌آید، بخاطر معاون که وزیر عوض نمی‌کنند. کسانی هم که این حرف‌ها را می‌زنند همان نگاه معاونت محترم را دارند. معاونت یک برداشتی داشته -درست یا غلط- باید از وزیر پرسید، خود دکتر ملک‌زاده هم محققی زحمتکش و آدمی علمی و کارشناس است، اما آنچه که ما الان در تحقیقات این مملکت نیاز داریم  این است که به ما بگوید با این بیماری چه باید کرد؛ ولی محققین ما به این جواب نمی‌دهند.

الان نهایت کاری که در این قالب انجام می‌گیرد -که آن هم کار باارزشی است- این است که دنبال درمان این بیماری هستند؛ ما هیچوقت نمی‌گوییم که این کار خوب نیست، خیلی باارزش است، اما آنچه که با ارزش است پیشگیری از بیماری است، پیشگیری از پخش آن است؛ نه اینکه بگذاریم بیماری پخش شود بعد یک دارویی پیدا کنیم. همان کاری که الان در آمریکا دارند می‌کنند. آمریکا بیشترین صدمه را از این شیوه دیده. اما چین بالعکس او کاری کرده که الان هم بیماری نیست و هم در پی داروست تا آن را بفروشد. کدام یک بهتر است؟ اول جلوگیری از اینکه بیمار شوند و بعد هم توانمندی در قبال اینکه اگر بیمار شدند چه باید کرد.»

این نماینده‌ی مجلس درباره‌ی اینکه «جمع‌بندی مجلس چیست و آیا ممکن است به سمت استیضاح وزیر بروند یا خیر؟» گفت: «اصلا تصور اینکه مجلس در این اوضاع و احوال بیاید و وزیر استیضاح کند هیچ محلی از اعراب ندارد. من کل مجلس نیستم و تنها یک نماینده‌ام. هر نماینده نظر خود را دارد و باید با دیگران هم حرف بزنید، اما بنظر من در چنین وضعیتی هرگونه اختلافی اشتباه است. وزیر هم از صبح تا شب درگیر است، حالا که درگیر است که بنا نیست بیاییم وزیر را محکوم کنیم که «آقا! چرا اینگونه حرف زدی؟» چه کسی الان در خط مقدم مبارزه با کروناست؟ مراکز تحقیقاتی و کارهایی که آقای دکتر ملک‌زاده فرمودند در آزمایشگاه‌ها شکل می‌گیرد؟! یا آنهاکه باید الان پیشگیری کنند؟! یا همه‌شان؟ هرکسی به اندازه خودش سهمی دارد دیگر و هرکس هم باید در قبال سهم خود پاداشش را بگیرد، ولی اینکه بیاییم تصور کنیم ما بهترینیم، غلط است؛ یا اینکه تصور کنیم چون این اتفاقات رخ داده پس باید یکی برود هم بنظرم درست نیست. هم آقای دکتر ملک زاده باید بماند و کارش را انجام دهد و هم آقای دکتر نمکی. این اختلافی هم که از نظر من سوءتقاهم است را بنشینند و باهم حل کنند؛ نه اینکه آن را رسانه‌ای کنند. کجای دنیا می‌آیند مسائل اینچنینی را بخاطر اینکه وزیری حرفی زده رسانه‌ای می‌کنند؟ آنهم معاون آن وزیر. بنظر من می‌توانستند این مسئله را جوری دیگر حل کنند.»

پزشکیان در پایان در پاسخ به اینکه «آیا حال رسانه‌ای شدن این موارد تصور تشتت در نظام بهداشت را بوجود نمی‌آرود؟»، گفت: «ما ترک‌ها ضرب‌المثلی داریم و می‌گوییم زمین که سفت می‍‌‌‌شود کشاورزها باهم دعوا می‌کنند؛ یعنی زمین را نمی‌شود شخم زد و آنها بهم گیر می‌دهند. مشکل سختی کاری است که ما با آن مواجهیم و از یک طرف باید به آن جواب داد و پاسخی داده نمی‌شود و از طرف دیگر هم اینها بجای اینکه باهم کمک کنند این مباحث را طرح می‌کنند.»

قربانی: امنیتی کردن این استعفا را اصلا قبول ندارم

محمد حسین قربانی-نایب رئیس کمیسیون درمان و بهداشت مجلس دهم- درباره‌ی استعفای رضا ملک‌زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت به انصاف نیوز گفت: اولا این اختلاف‌ها نظرها محتمل است و پیش می‌آید. در وزارت‌خانه‌های دیگر هم در نحوه‌ی مدیریت، اجرای و سیاست‌های ابلاغی این‌ اختلاف‌ها وجود دارد.

در بحران کرونا چون بیشتر توجه‌ها متوجه‌ی وزارت بهداشت است، از طرفی هم کرونا یک بیماری نوپدید است‌؛ بیشتر به این حوزه توجه می‌شود. اختلاف سلیقه‌ها در بین بزرگان یک جریان ممکن است به وجود بیاید.

به عقیده‌ی من برخی بر روی این قضیه موج سواری می‌کنند. کار درستی نیست زیرا در وزارت‌خانه‌های دیگر از این اتفاق‌ها افتاده بود اما موج‌سواری نشد. این حاشیه‌سازی‌ها به نفع هیچ‌کس نیست. امروز جامعه و افکار عمومی در بحران کرونا به جامعه‌ی پزشکی اعتماد دارند و شاهد زحمات گرانقدر سربازان خط مقدم یعنی جامعه‌ی پزشکی بودند.

او ادامه داد: جامعه‌ی پزشکی هم بسیار خوش درخشید. در امر مدیریتی ممکن است یک اختلاف سلیقه‌هایی پیش بیاید و وزیر هم اختیاراتی برای خودش دارد و این طبق قانون است. حالا اگر به یک دلیلی هم اختلافی بود، همین هم باید به فال نیک گرفت. همین کسانی که امروز اختلاف نظر دارند، مطمئن هستم در مسئله‌ی مدیریت بهتر، جامع‌تر و کامل‌تر بحران کرونا اتفاق نظر دارند.

قربانی تصریح کرد: اینکه این استعفا را امنیتی کردند، اصلا قبول ندارم. این مسئله صرفا یک اختلاف سلیقه است. حالا برخی از داخل و خارج می‌خواهند موج سواری کنند، اصلا درست نیست. این بحران را باید به جنگ تعبیر کرد، یکبار جنگ اقتصادی و یکبار جنگ با ویروس منحوس کرونا است. و امروز کل دنیا را درگیر کرده است. از همین اختلاف‌نظرها در بسیاری از کشورهای توسعه یافته هم دیده می‌شود.
در جنگ هم ممکن است، یک اختلاف نظری میان فرمانده‌ها به وجود بیاید. من ۵۷ ماه در جنگ بودم و از این مسائل به کرات می‌دیدیم.

این‌ نماینده‌ی سابق مجلس درباره‌ی اینکه چرا این استعفا امنیتی شده است، گفت: ممکن است گویندگان با نگاه متفاوتی این حرف‌ها را بزنند. رسانه‌ها باید آنها را در مسیر صحیح رفتارها قرار دهند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. برادرم وزارت بهداشت نمره مردودی در پروژه کرونا گرفت چه از تحقیقاتش چه از اجراش
    اینکه وزارتخانه نیست تجارتخانه است بهداشت کجاست مرد مومن. وزارتخانه ای که پاتوق سیاسیون چپ و راست بشود درش را باید بست هر کدام یه دکان و بیمارستان و موسسه پژوهشی بزنند و دولتی و غیردولتی ببلعند معلوم است که تعطیل است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا