خرید تور تابستان ایران بوم گردی

روحانی آب خزر را به سمنان می‌رساند؟

پروژه انتقال آب خزر به کویر مرکزی و استان سمنان یکی از پرسروصداترین پروژه‌های مطرح شده در دولت دهم بود که عملاً در آن دولت در حد حرف، شعار و تعیین بودجه‌هایی برای مطالعه و چند کار نمادین نظیر کلنگ‌زنی صرف، باقی ماند اما اینک دولت روحانی قصد دارد تا این طرح را به‌سرانجام برساند.

به‌گزارش خبرنگار ایسنا،طرح انتقال آب از دریای خزر به سمنان که چندین سال است درگیر تصمیم‌گیری‌ها شده در دولت یازدهم روی میز بازبینی قرار گرفته و بر اساس آخرین گفته‌های رییس جمهور قرار است که این طرح به‌صورت حساب شده بررسی و عملیاتی شود.

وی اظهار کرد: این طرح مباحث فراوانی را در رسانه ها به‌دنبال داشت اما دولت طی ماه‌های آخر سال گذشته محیط زیست را مکلف کرد که مطالعات و اشکالات این طرح را بررسی کند و تقریبا 80 درصد از این مسایل انجام شده و 20 درصد مابقی نیز طی هفته‌های آینده بررسی خواهد شد.

روحانی با بیان اینکه انتقال آب دریای خزر به استان سمنان مستلزم رعایت مسایل زیست محیطی است، تاکید کرد: می توان آب را از دریای خزر به سمنان منتقل کرد و در عین حال همه مسائل محیط زیستی را مد نظر قرار داد تا مشکلی به وجود نیاید.

رییس جمهوری با بیان اینکه انتقال آب خزر به سمنان و همچنین آب خلیج فارس و دریای عمان به یزد و کرمان با سرمایه و کمک بخش خصوصی انجام خواهد شد، گفت: دولت نیز در این مسیر کمک های لازم را از طریق صندوق توسعه خواهد داشت.

در این میان که در مورد هزینه های گزاف این طرح صحبت هایی به میان میاید خباز، استاندار سمنان این مساله را نقض کرده و معتقد است که این مساله که گفته می شود آب منتقل شده به استان سمنان در این پروژه، گران‌ترین آب ایران است به هیچ وجه حقیقت ندارد.

وی با بیان این‌که آب منتقل شده به کرمان هر مترمکعب حدود 12 هزار تومان و آب منتقل شده از خلیج‌فارس به منطقه‌ای دیگر از قرار هر مترمکعب 5800 تومان است، خاطرنشان کرد: این در حالی است که برآوردهای ما نشان می‌دهد هر یک مترمکعب آب انتقال شده از خزر به استان سمنان حدود 3800 تومان است، از این‌رو آب منتقل شده به سمنان نه تنها گران‌ترین آب ایران نیست بلکه ارزان‌ترین آن‌هاست.

استاندار سمنان در خصوص مخالفت سازمان محیط زیست برای اجرای این طرح گفت: نخستین ایراد این سازمان به این طرح این است که دستگاه‌های آب شیرین‌کن، املاح موجود در آب را پس از تصفیه به دریا برگردانده و از این طریق به شور شدن دریا می‌انجامد و دیگری این‌که در مسیر انتقال آب به ناچار شماری از درختان جنگل‌های بین راه قطع می‌شود.

وی ضمن انتقاد به این مساله اظهار کرد: مطالعات همکاران ما نشان داد از طریق تکنولوژی‌های جدید این امکان وجود دارد که املاح را به‌صورت خشک‌شده و قطعه‌قطعه جدا و از بازگشت آنها به دریا جلوگیری و در موعد مناسب آن را دفن کرد.

خباز در خصوص امکان قطع درختان در مسیر انتقال آب نیز گفت: در همین ارتباط نیز متعهد شدیم نخست حتی‌الامکان از قطع درختان اجتناب کرده و در صورت لزوم نیز به جای قطع هر یک اصله درخت، پنج درخت جدید در همان محدوده کاشته شود.

وی، با اشاره به حجم زیاد سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای اجرایی شدن این پروژه، خاطرنشان کرد: اجرایی شدن پروژه انتقال آب خزر به استان سمنان با اعتبارات دولتی تقریباً غیرممکن است و از این‌رو چاره‌ای جز جذب سرمایه‌گذار نیست.

استاندار سمنان، با اشاره به ضرورت مشتری‌یابی برای آب منتقل شده، ادامه داد: وزارت نیرو متعهد به خرید 20 درصد آب منتقل شده برای مصارف شرب و قرارگاه خاتم‌الانبیا نیز برای خرید 20 درصد دیگر آب منتقل شده اعلام آمادگی کرده است لذا باید برای 60 درصد باقی‌مانده مشتری پیدا کنیم، که البته هم‌اکنون استان‌های قم، اصفهان و یزد برای خرید بخش‌هایی از این آب اعلام آمادگی کردند اما اولویت ما پیداکردن مشتری در داخل استان است.

به نظر می‌رسد سد محیط زیست که پیش از این معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا و مسائل مالی که استاندار سمنان برای این طرح در نظر گرفته بودند شکسته شده و قرار است که این طرح پس از کش‌و‌قوس‌های فراوان به نتیجه برسد اما برای اینکه متوجه شد چقدر این صحبت‌ها عملی است باید منتظر گذر زمان بود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. فعلا تو تو همون بسته های حمایتی که وعده دادی موندی و پیامک دادی در صورت تامین اعتبار ! اطلاع رسانی می شود . اون وقت اعتبار نداری، این گنده گویی ها چیه عمو ؟ داری یا نداری بالاخره ؟! یک بار هم راست بگو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا