خرید تور تابستان ایران بوم گردی

احمد خاتمی: هدف تخریب من است

عضو هیئت‌ رئیسه مجلس خبرگان رهبری در واکنش به انتشار فایل صوتی تقطیع‌شده از یکی از سخنرانی‌های او در فضای مجازی، به تشریح و تبیین روشن روایت «وجود ۳۰ خلاف شرع در حکومت امام علی(ع)» پرداخت.

به گزارش ایکنا، اخیراً بخش‌های تقطیع‌شده‌ای از سخنان حجت‌الاسلام و المسلمین سیداحمد خاتمی، عضو هیئت‌ رئیسه مجلس خبرگان رهبری و استاد سطوح عالی حوزه در یکی از سخنرانی‌ها، در فضای مجازی در حال دست به دست شدن است که محتوای آن به ذکر روایتی از امام علی(ع) درباره وجود ۳۰ خلاف شرع در حکومت برمی‌گردد.

متن این فایل صوتی یک‌دقیقه‌ای به این شرح است: «مشکلات هم هست، گرفتاری‌ها هم هست، اختلاس‌‌ها هست، بی‌تدبیری‌ها و قیمت‌های افسارگسیخته هم هست که اینها محکوم است و نمی‌خواهیم باشد، اما اگر از دست ما بیرون بود، چه کنیم؟ رها کنیم حکومت دین را؟

به یک روایت بسیار ناب از امیرالمؤمنین برخوردم. امیرالمؤمین(ع) فرمود: در حکومت من ۳۰ خلاف شرع است که از دست من کاری ساخته نیست. حالا امیرالمؤمین(ع) چه کند؟ منطق امیرالمومنین(ع) این است؛ اگر حکومت علی باشد ۳۰ خلاف شرع است و اگر حکومت علی(ع) نبود، می‌شود ۳۰۰ خلاف شرع.»

سوءبرداشت‌های مختلف، انحراف محتوای اصلی پیام توسط رسانه‌های خارجی، در کنار برخی نقد‌ها به این سخنان، ایکنا را بر آن داشت که به منظور تبیین شفاف و روشن این روایت و سند آن ‌گفت‌گویی با حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی داشته‌ باشد.

وی در ابتدا درباره این سخنان و حواشی‌ ایجاد‌شده گفت: می‌دانم توضیحات مجدد در مورد این روایت هیچ اثری ندارد و کسانی که اهل شیطنت هستند، دست از این کار نمی‌کشند.

عضو هیئت‌ رئیسه مجلس خبرگان رهبری آدرس روایت مذکور را «روضه کافی، حدیث ۲۱ چاپ جدید ۱۵ جلدی، جلد ۱۵ صفحه ۱۵۲ و چاپ قدیم هشت جلدی، جلد هشت صفحه ۵۹» بیان کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین خاتمی در پاسخ به این پرسش که مغرضان به بهانه مشکلات اقتصادی امروز مردم، محتوای این سخنان را منحرف کرده و سخنان شما را توجیه‌ بی‌کفایتی‌ها و ضعف مدیریت‌ها تعبیر کرده‌اند، پاسخ شما چیست؟ تصریح کرد: من طرفدار این نظام و توجیه‌گر کارهای درست آن هستم و بدون هیچ واهمه‌ای از اقدامات درست دفاع می‌کنم.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم، با بیان اینکه «روح این روایت آن است که امام علی(ع) دغدغه اجرای تمام اسلام را داشتند و دوست نداشتند حتی یک مورد خلاف شرع هم در حکومتشان باشد، اظهار کرد: اما متأسفانه در دوران حکومت ایشان اجازه این کار داده نمی‌شود و حتی برخی خودی‌ها هم در برابر تصمیمات مولا می‌ایستند که در این وضعیت تکلیف امام(ع) روشن است؛ «لَا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا».

امام جمعه موقت تهران اضافه کرد: امام(ع) می‌فرمایند؛ من در حد توانم تلاش می‌کنم و منطق مولا این است که اگر حکومت علوی باشد ۳۰ خلاف شرع رخ می‌دهد و اگر نباشد می‌شود ۳۰۰ و سه هزار خلاف شرع.

وی در توصیف این وضعیت، به جبهه جنگ با دشمنان اشاره کرد و گفت: ما اگر دشمن کاری کرد که نتوانیم در خط اول دفاع کنیم، به خط دوم می‌رویم و اگر خط دوم را گرفت، به خط سوم می‌رویم. آرزوی همه تحقق تمام اسلام است، ولی اگر نشد هرقدر که بتوانیم عمل می‌کنیم. منطق امیرالمؤمنین(ع) این است و نمی‌دانم کجای این سخن تخریب و تضعیف نظام و خلاف روش خردورزانه است؛ کاملاً کار امام علی(ع) قابل دفاع و خردمندانه است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه آنچه گفتم جلوه‌ای از مظلومیت مولا علی(ع) بود، اظهار کرد: این مظلومیت را نه دشمنان، بلکه اطرافیانی باعث شدند که جوسازی کردند که امام(ع) نتوانند و فضا را برای تعطیلی یک حکم خلاف شرع مناسب نبینند؛ این سخن تحلیل مولا بود.

وی تأکید کرد: جان کلام این است که آرزوی مسئولان همراه مقام معظم رهبری، اجرای همه اسلام است ولی اگر امکانات در دست نبود، یا به دلیل شیطنت‌های خارجی، بی‌تدبیر‌ی‌های داخلی و بی‌بصیرتی برخی کَسان، این امکان فراهم نبود، باید آنچه در توان است، انجام داد و اجرا شود. 

حجت‌الاسلام والمسلمین خاتمی در پایان گفت: این توضیحات را بنا به درخواست این خبرگزاری ارائه کردم ولی می‌دانم کسانی که خاتمی در خط تخریب ‌آن‌هاست، به این سخنان گوش نمی‌دهند و دست بر نمی‌دارند.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. از ایشان خواهش دارم فایل کامل را ارائه دهند.
    در غیر این صورت ماله کشیدن بی فایده است.
    سخن تا زمانی که در دهان است, اسیر توست. خارج که شد تو اسیر آنی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا