خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آیا قم در وضعیت قرمز است؟!

پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) نوشت: سیاست‌های دولت در خصوص اعلام رده بندی وضعیت شهرها از لحاظ درگیری با کرونا، معیشت بسیاری از مردم را مختل کرده است. اگرچه همه گیری این بیماری پس از شروع، در یک بازه زمانی اردیبهشت تا تیرماه با سیر نزولی همراه بود، با این حال از تابستان امسال روند ابتلا به این بیماری سیر افزایشی پیداکرده است و به تبع آن، اقتصاد کشور را بیش از پیش با مشکلاتی مواجه شده است.

قم یکی از مهمترین شهرهایی است که بخش اعظمی از رونق اقتصادی آن، وابسته به رفت و آمد زائرین و توسعه گردشگری مذهبی می‌باشد. تا پیش از شیوع کووید19 براساس اعلام معاون هماهنگی امور زائران استانداری، شهر قم سالانه میزبان 25 میلیون زائر و گردشگر ایرانی و خارجی بوده است و از این طریق فرصت‌های زیادی برای کسب و کار شهروندان قمی فراهم می‌شد.

اما شیوع کووید19 و ماهیت آن باعث شد کلیه رفت و آمدهای زائرین به شهر قم، تقریبا متوقف شود. براساس داده‌های مرکز آمار کشور، نرخ مشارکت اقتصادی قم نشان می‌دهد که این مولفه فقط در بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۶.۲ درصدی کاهش داشته است. همچنین نرخ بیکاری استان قم در تابستان امسال به بیش از  ۱۱/۵ درصد رسید؛ این در حالی است که میانگین بیکاری کشور در تابستان ۹/۵ است.

نگاهی به مراکز تجاری شهرقم گویای این مسئله است که بیشتر کسب‌ و کارها با کم رونقی مواجه و یا در برخی موارد، کسبه‌های قم مجبور شده‌اند کاملا شغل خود را رها کنند و به فعالیت دیگری روی آورند.

آیا وضعیت قم، آنطور که در وزارت بهداشت می‌گوید؛ قرمز است!؟

بر اساس اطلاعیه وزارت کشور در تاریخ ۱۳۹۹/۰۸/۲۸، شهرهایی با میزان «بستری با تست PCR مثبت روزانه 10 نفر به ازاء هر صد هزار نفر» در رده‌بندی وضعیت قرمز محسوب می‌شوند. به عبارتی دیگر با در نظر گرفتن عدد 1 میلیون 200 هزار نفر جمعیت برای شهر قم، می‌بایست روزانه 120 نفر بستری در قم داشته باشیم تا این شهر در رده‌بندی قرمز مد نظر وزارت کشور قرار بگیرد.

آیا  قم در وضعیت قرمز است؟!

بررسی این پایگاه خبری از داده‌های دانشگاه علوم پزشکی قم در رابطه با میزان بستری روزانه بیماران کویید 19 قم در چهارده روز اخیر نشان می دهد که میانگین تعداد بیماران بستری‌ 67/8 نفر است که این عدد در حدود نصف معیار گفته شده _ یعنی 120 نفر به ازای شهر جمعیت قم_ می‌باشد ولی با این حال وزارت بهداشت به جای اینکه شهر قم را از لحاظ شیوع و ابتلای به کرونا در رده‌بندی «وضعیت زرد» قرار دهد، همچنان وضعیت این استان را قرمز لحاظ می‌‌نماید.

اعلام وضعیت قرمز به جای وضعیت زرد از سوی وزارت بهداشت که برخلاف استانداردهای کشوری است سبب ایجاد محدودیت‌های شدید و ‌بی‌موردی می‌شود که ضربه اصلی خود را به اقتصاد و مردم قم وارد می‌کند و براساس روند پیشرو هر روز بیش از پیش مردم قم را فقیرتر می‌کند.

سوال اصلی اینجاست که چرا مسئولین استان قم به جای اعتراض به رفتار تبعیض آمیز وزارت بهداشت نسبت به مردم قم با آنها هم‌نوا می‌شوند و قم را درگیر بیشترین محدودیت ها می‌کنند؟

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا