خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آماده سازی زمین مناسب برای کاشت نهال بادام

رپورتاژ آگهی

درخت بادام یکی از تجاری‌ترین درختان با میوه مقوی، مغذی و بازار پسند است که پرورش آن سود کلانی عاید بخش کشاورزی می‌کند. یکی از عناصر اصلی در کاشت و رسیدن به بالاترین باروری و محصول دهی درخت بادام نوع خاک و آماده سازی بستر و زمین اصلی جهت قرارگیری نهال و درخت بادام است. زمین و خاکی که نهال بادام در آن قرار می‌گیرد منبع اصلی تغذیه گیاه بوده و در صورت مساعد بودن بافت خاک نهال بادام می‌تواند آب کافی، عناصر تغذیه و املاح معدنی را به طور بهینه دریافت کند.

 در این راستا هنگام خرید نهال بادام باید نوع و واریته آن را متناسب و مطابق با زمین اصلی و شرایط آب و هوایی منطقه انتخاب کرد تا نهال بتواند در کوتاه‌ترین زمان  با محل کاشت و خاک وفق و سازگاری پیدا کرده و پروسه رشد و باروری خود را به طور مطلوب داشته باشد. درخت بادام در مناطقی با آب و هوای گرم و مناطقی با زمستان‌های معتدل رشد مناسبی دارد و بهترین خاک برای آن خاکی با بافت نیمه سنگین لومی و شنی است که نباید زیاد اسیدیته داشته و آهکی باشد. سنگلاخی و سنگین بودن خاک ریشه نهال بادام را در  دریافت آب و املاح غذایی، تهویه و تنفس دچار مشکل می‌کند.  در ادامه مطب به توضیح کامل مراحل آماده سازی زمین خواهیم پرداخت با ما همراه باشید.

  1. اصلاح بافت خاک

انجام آزمایشات لازم برای بررسی بافت خاک و مشخص شدن میزان رس ، در صورت بالا بودن درصد رس می‌توان با کمک نتیجه آنالیز خاک با استفاده از کودهای حیوانی خشک شده و پوسیده و کودهای سبز با جداسازی ذرات چسبیده رس از هم و تقلیل میزان چسبندگی آنها باعث سبک‌تر شدن بافت خاک شد. این کاهش درصد رس موجب افزایش راحتی گیاه در تهویه و تنفس می‌شود.

در این راستا کارشناسان فروش نهال بادام توصیه می‌کنند که حتماً میزان درصد رس کم باشد، زیرا خاک‌های رسی توانایی کمتری در نگهداری آب دارند.  اصلاح خاکی با چنین بافت منجر به کم شدن فواصل آبیاری، ذخیره آب در بافت خاک و ممانعت از تنش‌های آبی نهال می‌شود.

2. مسطح کردن زمین

مهمترین اقدام در راستای آماده‌سازی زمین مناسب  کاشت نهال بادام ترازبندی و مسطح کردن آن است. چنانچه زمین دارای شیب تندی باشد باید زمین احداث باغ به قطعات مسطح مبدل شود در صورت ملایم بودن شیب فقط ناهمواری‌های جزئی باید برطرف شود. این کار در بازه زمانی آبیاری و مواقع بارندگی از شسته شدن خاک جلوگیری می‌کند. چنانچه زمین مسطح نشده و آماده نشده باشد ریشه‌های درختان قرار گرفته در مناطق بلند به دلیل شدت جریان آب حاصل از بارندگی و آبیاری شسته شده و ریشه ها در مجاورت با هوا خشک شوند.

در مقابل در صورت مسطح نبودن باغ درختان قرار گرفته در گودی به دلیل انباشت ‌خاک‌های شسته شده و همچنین جمع شدن آب دور درخت ریشه‌های آن دچار خفگی شده و باعث عملکرد نامطلوب درخت می‌شود. مسطح بودن خاک باعث می‌شود آب به طور یکنواخت به اکثر درختان بادام رسیده و حاصلخیزی آنها را افزایش می‌دهد، همچنین در میزان آبیاری و فواصل آن نیز تاثیرگذار است. مسطح کردن زمین معمولاً با استفاده از گریدر و لودر انجام می‌شود.

3. ایجاد مسیرها و سیستم آبیاری

از آنجایی که درخت بادام اکثراً در مناطق گرمسیری با زمستان‌های معتدل کشت می‌شود لذا جهت جبران منابع آبی و جلوگیری از تبخیر آب سطحی خاک، بهتر است در هنگام آماده‌سازی زمین از ایجاد سیستم‌های نوین آبیاری غافل نشد. اگر به خاطر هزینه بالا از این کار صرف نظر کرده‌اید، می‌توانید با کمک لوله‌های هادی جریان و مسیر آب را از منبع تا باغ هدایت کرده و از اتلاف آب و رشد علف‌های هرز و هزینه‌های مازاد جهت تامین آب جلوگیری کنید.

 همچنین در مناطق سردسیری به دلیل بالا بودن میزان بارندگی و جریان آب‌های سطحی می‌توان در هنگام مسطح کردن زمین با کمک ایجاد آبراه‌ها و شیارها  جریان آب را در جهت آبیاری اصولی تنظیم کرد، با این کار می‌توان از منابع طبیعی استفاده حداکثری را در آبیاری داشت. با کمک لوله‌های هادی نیز از اتلاف آب و انتقال بیماری‌ها و رشد علف‌های هرز در سطح باغ پیشگیری کرد.

4. کودپاشی

در راستای آماده سازی زمین و بستر کاشت نهال می‌توان با توجه به نتیجه آنالیز خاک زیر نظر گیاه پزشک و متخصص با استفاده از مواد الی، کودهای سبز و کودهای دامی باعث تغذیه و تقویت خاک شد.

5. شخم عمیق

پس از کودپاشی با استفاده از تجهیزات و ادوات شخم زنی می‌توان شخم عمیقی از ۳۰ تا ۴۰ سانتی‌متر در بستر خاک انجام داد و با ترکیب خاک و کود و نرم‌سازی بافت خاک زمین برای مراحل بعدی آماده کرد. شخم زنی در فصل پاییز و بهار مطلوبتر است.

6. دیسک زدن

بعد از شخم زنی و خاک ورزی احتمال وجود کلوخ‌های بزرگ بوده که مانع عملیات کات می‌شوند، این کلوخ‌ها را می‌توان به طور عمود بر روی شیارهای شخم با استفاده از دیسک خرد کرد.

7. ماله کشی

پسازدیسک زنی با استفاده از ماله‌های چوبی و آهنی سطح زمین ماله کشی می‌شود، این ماله‌ها معمولاً در پشت دندانه یا دستگاه هرس قرار می‌گیرد. دستگاه هرس به جمع آوری قلوه سنگ‌ها و علف‌های هرز کمک می‌کند و با ماله کشی زمین برای کاشت هموارسازی می‌شود.  

8. گونیا  کردن زمین

پس از انجام مراحل فوق گونیا کردن زمین اقدامی است که به فاصله معین و منظم درختان از همدیگر هنگام کاشت کمک می‌کند. این کار در راستای کاهش هزینه‌ها و داشتن درختان پربار انجام می‌شود. زیرا معین بودن فاصله‌ها برداشت میوه‌ها و عملیات آبیاری به شکل مکانیزه را تسهیل می‌کند. گونیا کردن زمین باعث می‌شود فاصله درختان از هم مناسب بوده و هر کدام بتوانند با تهویه مناسب نور کافی را از خورشید دریافت کرده و نگهداری و برداشت میوه آنها بهتر باشد.

9. حفر چاله

پس از گونیا کردن زمین علامت گذاری محل و گودال اصلی نهال بادام با کمک آهک انجام می‌شود کندن چاله با استفاده از ابزارآلاتی مانند بیل، چال‌کن و مته انجام می‌شود. با مته امکان صاف شدن دیواره چاله بالا بوده لذا می‌توان با کمک سر بیل با خراش دادن دیواره‌ها آنها را ناهموار کرد. بهترین عمق برای کاشت نهال بادام عمق ۶۰  سانتی متری  و فاصله لازم درختان از همدیگر ۵ الی ۶ متر است.

ویژگی‌ها و خصوصیات خاک استاندارد

  • داشتن زهکشی مناسب

خاک استاندارد جهت کاشت نهال بادام باید زهکشی مناسب و خوبی داشته باشد زیرا ره درخت بادام در زهکشی نامناسب رطوبت دوست نبوده و دچار پوسیدگی می‌شود. بدین منظور می‌توان با خاکورزی و زیر و رو کردن آن فشردگی خاک را شکسته و با مخلوط کردن کمپوست به خاک به تهویه آن نیز کمک کرد.

  • لومی بودن خاک

بادام در خاک‌های لومی بهترین باروری را دارد، خاک های سیلتی، شنی و رسی با درصدهای مناسب نیز برای رشد مطلوب هستند. برای لومی کردن خاک می‌توان با اضافه کردن کود دامی در عمق ۶۰ سانتی متری به نرمی آن کمک کرد، همچنین با کمک مالچ پاشی بر روی سطح بالایی خاک، پس از فرایند پوسیدگی با غنی سازی خاک زهکشی و بافت خاک را مناسب کرد. بافت مناسب خاک با حفظ آب و رطوبت لازم به تنش‌های آبی درخت پایان داده و فواصل آبیاری را کمتر می‌کند.

  • مناسب بودن سطح قلیایی و pH خاک

کم بودن میزان اسیدیته خاک و شوری آن به رشد بهتر درخت بادام کمک می‌کند، در این راستا می‌توان قبل از اصلاح خاک با انجام آزمایش میزان ph خاک را مشخص کرد و در صورت اسیدی بودن با افزودن آهک ph خاک را خنثی و قلیایی کرد.

نتیجه‌گیری

تمامی اقدامات فوق در راستای رشد بهتر نهال بادام و افزایش محصول دهی آن انجام می‌شود لذا در هنگام خرید نهال بادام مراجعه به نهالستان معتبر و دارای تاییدیه جهاد پزشکی بسیار حائز اهمیت است. نهالستان پالیز نهال تمامی ارقام نهال بادام را مطابق با اقلیم‌ها و شرایط بیولوژیکی هر منطقه نظر تحت نظر افراد متخصص و دارای دانش گیاه پزشکی در عالی‌ترین سطح کیفیت و حاصلخیزی تولید می‌کند.

شما باغداران عزیز می‌توانید نهال مورد نظر خود با بهترین قیمت نهال بادام با مراجعه به سایت پالیز نهال انتخاب فرمایید، این مرکز با سابقه چندین دهه در حوزه تولید و فروش نهال بادام، ارقام متنوع نهال بادام را با ضمانت ۲ ساله، گواهی قرنطینه و لیبل اصالت هم به صورت آنلاین و هم حضوری به باغداران عزیز ارائه می‌کند.

تماس با پالیز نهال:

09144501007

09144501008

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا