خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آتش‌سوزی «هورالعظیم»؛ دود جنوب خوزستان را فرا گرفت

بهار نیوز نوشت: شهروندان از مناطق مختلف استان خوزستان از جمله اهواز، شوش، سوسنگرد، هویزه و هورالعظیم گزارش دادند که انتشار دود غلیظی موجب ایجاد مشکلات تنفسی و آلودگی هوا شده است.

از اوایل بامداد امروز پنجشنبه گزارش شده که دود غلیظی در برخی از شهرهای استان خوزستان موجب آلودگی شدید هوا و ایجاد مشکلات تنفسی برای مردم این استان شده است. شهروندان از مناطق مختلف استان خوزستان از‌جمله اهواز، شوش، سوسنگرد، هویزه و هورالعظیم گزارش دادند که انتشار دود غلیظی موجب ایجاد مشکلات تنفسی و آلودگی هوا شده است.
ابتدا برخی خبرگزاری‌ها اعلام کردند که سوزاندن نیشکر عامل انتشار دود است و هر ساله مشکلات عدیده‌ای برای استان خوزستان به‌ویژه در زمینه آلودگی هوا و مشکلات تنفسی ایجاد می‌کند. مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان خوزستان، ظهر روز پنجشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۲، پس از ساعت‌ها تاخیر و هشدار ندادن به شهروندان، اعلام کرد که براساس تصاویر ماهواره‌ای، آتش‌سوزی تالاب هورالعظیم در بخش عراق از بامداد روز پنجشنبه آغاز شده است. بر اساس گزارش این مدیر محیط‌زیست، کانون این آتش‌سوزی جنوب و جنوب غربی دریاچه «ام النعاج» در هورالهویزه عراق بوده و فاصله کانون آتش‌سوزی با استان خوزستان، ۱۰ کیلومتر عنوان شده است. داود میرشکار، مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان خوزستان، با اعلام این خبر گفت: «دلیل آتش‌سوزی، گرمای هوا و خشکی تالاب بوده است و آتش‌سوزی را کشاورزان و دامداران در بخش عراقی گزارش کرده‌اند. دود این آتش‌سوزی به‌صورت عمده سه شهر اهواز، سوسنگرد و هویزه را در برگرفت.»
میرشکار در ادامه گفت‌وگو با تسنیم گفت: «بر اثر آتش‌سوزی، حداکثر غلظت ساعتی در اهواز در ساعت ۲ بامداد با شاخص ۲۰۶ میکروگرم برمترمکعب بوده است. در حال حاضر شاخص کیفی هوا تا ساعت ۱۰ صبح به شاخص ۱۶۱ میکروگرم بر مترمکعب رسید که وضعیت ناسالم در اهواز را نشان می‌دهد، اما شاخص ایستگاه شهر سوسنگرد ۹۸ میکروگرم است و قابل‌قبول است.» مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان با بیان اینکه آتش‌سوزی در تالاب عراقی تقریبا مهار شده است، اما همچنان دود از محل آتش‌سوزی متصاعد می‌شود، گفت در بخش عراقی تالاب اقدام قابل‌توجهی برای پیشگری از آتش‌سوزی انجام نمی‌شود.
بر اساس آخرین گزارش سامانه پایش کیفی وضعیت هوا، شهر شوش در ساعت منتهی به یک بامداد با شاخص ۳۴۵ میکروگرم بر مترمکعب در وضعیت خطرناک قرار گرفت و ایستگاه‌های اهواز و سوسنگرد نیز به ترتیب با شاخص ۱۵۱ و ۱۵۲ میکروگرم، وضعیت قرمز و ناسالم تنفسی را برای این شهرها رقم زدند. شهرهای اندیمشک با شاخص ۱۳۷، بهبهان با شاخص ۱۱۱ و رامهرمز با شاخص ۱۱۵ نیز وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس را نشان می‌دهد. براساس طبقه‌بندی پنجگانه صورت گرفته در شاخص کیفیت هوا، از عدد صفر تا ۵۰ هوا پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوا قابل‌قبول، ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوا ناسالم برای همه گروه‌ها، ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوا بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا خطرناک است. استان خوزستان ۲۵ ایستگاه پایش کیفی هوا دارد.
اما به‌رغم همه این‌ موارد، مقام‌های محلی کماکان از صدور هشدار برای شهروندان خودداری کرده‌اند. افراد مبتلا به بیماری قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان در شرایط هوای «ناسالم»، باید از فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل خودداری کنند و سایر افراد نیز باید فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند. این در حالی‌ است که هفته گذشته نیز انتشار دود غلیظ ناشی از آتش‌سوزی بخش عراقی تالاب هورالعظیم موجب دودگرفتگی مناطق مرزی شد و دود آن تا اهواز رسید. بر اساس گزارش‌ها، وجود صنایع آلاینده از‌جمله نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد و نیشکر در خوزستان، موجب بالا رفتن آلایندگی در نقاط شهری و روستایی و درنتیجه بروز مشکلات بهداشتی و زیست‌محیطی برای ساکنان این استان می‌شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا