خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پول بهتر است یا پروتکل؟

/ مشاهدات یک «کرونازده» از کلینیکی فوق تخصصی در تهران /

ایرج همتی، نویسنده و پژوهشگر، در متنی که در اختیار انصاف نیوز قرار داد به موضوع رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کلینیک نور پرداخته و نوشته:

صبح روز 7 آبان راننده تاکسی سرویس کلینیک چشم پزشکی «نور» اطلاع داد جلوی منزل ماست تا من و همسرم را به این کلینیک در محدوده تقاطع ولیعصر ـ بلوار اسفندیار انتقال دهد. راننده حداقل یکساعت زودتر از موعد رسیده بود اما ایرادی نبود چون اینطور به نظر می‌رسید که همه چیز به دقت برای رفاه حال ما برنامه ریزی شده است. حتی برای زمان انتظار همراهان بیمار هر گونه تسهیلاتی را از بسته پذیرایی تا سالن انتظار مجهز درنظر گرفته‌اند، درست مطابق با آنچه وب سایت این کلینیک عنوان کرده «آخرین استانداردهای هتلینگ بیمارستانی»! با این همه وقتی پای یک ویروس خطرناک در میان است هیچیک از این خدمات هتل آسا ـکه البته هزینه آن را نیز از پیش تمام و کمال دریافت کرده‌اندـ ضامن سلامت شما نیست.

ظاهراَ همه پروتکل‌های مقابله با کرونا به شکلی بسیار چشم نواز رعایت می‌شود اما مشکل در پذیرش و نوبت‌دهی بیش از حد مراجعین برای عمل‌های جراحی است که احتمالاَ رعایت هر پروتکلی را بی‌فایده می‌سازد مگر یک فایده مهم و آن حفظ یا افزایش درآمد بیمارستان در هر شرایط و به هر قیمت. درنتیجه، تعداد مراجعین از جمله همسر من که برای جراحی آب مروارید پذیرش شده است به قدری غیرعادی به نظر می‌رسد که هر ناظری می‌تواند تشخیص دهد احتمال بیماری‌زایی با توجه به ازدحام بیماران در اتاق‌های عمل و ریکاوری تا چه اندازه بالاست. در تمامی این مراحل شما موظف به حفظ ماسک و رعایت فاصله‌اید اما قاعدتاَ هیچیک در آن شرایط پرازدحام و بازه طولانی حدود سه ساعت از زمان پذیرش تا ترخیص مانع انتقال ویروس نیست.

همان روز تصادفاَ به خانمی میانسال از بستگان خود برخوردیم که برای جراحی آب مروارید دومین چشم خود پذیرش شده بود و می‌گفت که دو ماه پیش، بعد از جراحی اولین چشمش کرونا گرفته است. متأسفانه از کنار این موضوع به سادگی گذشتیم و آن را به حساب یک بدشانسی کاملا اتفاقی گذاشتیم. یک نگاه به ظواهر پروتکلی بیمارستان کافی بود تا فکر ما را موقتاَ از تأثیر محیط بیمارستان بر بیمار شدن او دور سازد بویژه اینکه هنوز از اوضاع در مراحل بعد از پذیرش خبر نداشتیم و خویشاوند سابقاَ بیمار ما نیز عزم خود را برای عمل دوم جزم کرده بود!

دو روز بعد از عمل، علائم کووید 19 نخست در خانمم سپس در من و پسر جوانم ظاهر شد. 20 درصد از ریه همسرم درگیر شده بود اما خوشبختانه از آن حد فراتر نرفت و بالاخره ابتلای هر سه نفر ما خفیف تشخیص داده شد. با این حال دوره‌ای سخت از همان علائم خفیف بیماری را طی بیش از دو هفته تجربه کردیم. طی این مدت 11 بار به بیمارستان و درمانگاه برای اقدامات تشخیصی و درمان‌های معمول مراجعه کردیم و من به تنهایی 6 بار سرم گرفتم تا بر ضعف و بی‌حالی شدید خود غلبه کنم. حقیقتاَ تحمل این همه مصائب بعد از مراجعه به کلینیکی که مدعی «آخرین استانداردادهای هتلینگ بیمارستانی» است در نوع خود شاهکار است.

با تلفن 1490 وزارت بهداشت و درمان برای ثبت شکایت خود تماس گرفتم اما کارشناس مربوطه شیرفهمم کرد اثبات اینکه ابتلای ما به کرونا نتیجه مراجعه به این کلینیک بوده ممکن نیست (ظاهراَ در حال حاضر تنها ادعای قابل قبول در مورد علت ابتلا مربوط به دورهمی‌های خانوادگی است!). پیشنهاد کردم به عنوان راهی برای تشخیص احتمالی این امر به اطلاعات ثبت شده این کلینیک در آن روز از پذیرش مراجعین برای عمل‌های مختلف جراحی یا فیلم دوربین‌های مدار بسته از وضعیت اتاق‌های عمل و ریکاوری مراجعه شود. کارشناس محترم در نهایت گفت اظهارات من را فقط در مقام اطلاع رسانی ثبت می‌کند نه شکایت، و البته اطمینان دارم هیچ جدیتی برای پیگیری موضوع در همین حد هم در کار نیست که اگر بود اوضاع مراکز درمانی ما در این وانفسای شیوع کرونا از این بهتر بود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا