خرید تور تابستان ایران بوم گردی

توضیح وزیر علوم درباره‌ی نامه‌ای خطاب به رهبری

منصور غلامی، وزیر علوم در پی انتشار نامه‌ی خود به رهبری و واکنش‌هایی که در مورد فعالیت‌های دانشگاه فرهنگیان به وجود آمده، منظور دقیق خود را از ارسال این نامه تشریح کرد.

غلامی در گفت و گو با ایسنا،‌ در خصوص انتشار نامه خود به مقام معظم رهبری در مورد لزوم به‌کارگیری فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های کشور در تامین نیروی آموزشی مورد نیاز آموزش و پرورش گفت: متاسفانه از نامه بنده به محضر مقام معظم رهبری، سوء برداشت شده است.

وی ادامه داد: اولاً همانطور که در مطلع نامه آورده شده، به هیچ وجه نظر به کم‌رنگ شدن جایگاه دانشگاه فرهنگیان نبوده. ثانیاً بحث استفاده از نیروی انسانی تحصیل کرده موجود که همزمان مسئولین کشور، دغدغه اشتغال آن‌ها را هم دارند، بوده که بکارگیری آن‌ها در یک مقطع چند ساله مشکل تامین انبوه معلم مورد نیاز آموزش و پرورش را هم حل خواهد کرد. ثالثاً اعلام نظر کارشناسی به عدم لزوم گسترش کمی دانشگاه مذکور با تمام محدودیت‌هایی است که در ابعاد مختلف در این رابطه وجود دارد.

وزیر علوم تاکید کرد: نکته آخر اینکه عزیزانی که ابراز نگرانی کرده‌اند، قبل از اینکه حضرت آقا نامه را دریافت و ملاحظه بفرمایند، اینهمه واکنش منفی نشان داده‌اند.

دکتر غلامی خاطرنشان کرد: بنده همان‌روز و بلافاصله در مصاحبه‌ای که در رسانه ها و از جمله صدا و سیما هم پخش شد، توضیح دادم که منظور توقف روال جاری فعالیت‌های دانشگاه فرهنگیان نبوده و نیست.


وزیر علوم بر ضرورت بهره‌مندی از دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان و سایر دانشگاه های کشور برای تقویت کادر علمی و آموزشی مدارس تاکید کرد و گفت: وزارت آموزش و پرورش می‌تواند علاوه بر پذیرش دانشجو معلم از سطح دیپلم با اتخاذ تدابیر لازم نسبت به گزینش نیروهایی که حداقل ۴ سال در دانشگاه های معتبر تحصیل کرده اند، اقدام کند.

دکتر منصور غلامی ضمن بیان این مطلب درباره جزییات نامه نگاری اخیر خود با مقام معظم رهبری در این خصوص اظهار کرد: تهیه و ارسال نامه خدمتِ رهبر معظم انقلاب با توجه به اهمیت آموزش و تربیت نیروی انسانی متعهد، توانمند و صالح برای وزارت آموزش و پرورش که هوشمندانه و عالمانه در فرمایشات اخیر معظم له در دیدار با مسئولین محترم آن وزارت و دانشگاه فرهنگیان مورد ابرام و تأکید بود؛ صورت گرفته است.

وزیر علوم با بیان اینکه “باور ما این است که دانشگاه فرهنگیان با هدف تربیت نیروی انسانی مبتنی بر آموزه های وحیانی و فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی، به منظور تامین نیروی مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش ایجاد شده است”، تصریح کرد: موضوع اصلی پیشنهاد شده در نامه، تاکید بر استفاده از مفاد ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان برای فعال تر کردن ظرفیت های موجود در تامین نیروی انسانی متخصص و متعهد، روزآمد و شایسته برای وزارت آموزش و پرورش است که این مهم می تواند در کنار نیروهایی که دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهیدرجایی برای این منظور تربیت می کنند، مورد توجه قرار گیرد.

دکتر غلامی اضافه کرد: دانشگاه‌های کشور در شرایط فعلی توانایی بالایی را در تأمین نیروهای توانمند (به لحاظ علمی)، متعهد و دلسوز دارند؛ در صورتی که این موضوع به شیوه ای جدی در دستور کار قرار گیرد، وزارت آموزش و پرورش می‌تواند علاوه بر پذیرش دانشجو معلم از سطح دیپلم، با هماهنگی این وزارت و با اتخاذ تدابیر لازم نسبت به گزینش نیروهایی که حداقل ۴ سال در دانشگاه های معتبر تحصیل کرده و شایستگی‌های علمی و اخلاقی لازم را از خود نشان داده‌اند، اقدام کند.

وزیر علوم پیشنهاد کرد: دانشگاه فرهنگیان با حرکت در جهت تحقق منویات مقام معظم رهبری در تربیت معلم شایسته، در چارچوب مفاد ماده ۲۸ اساسنامه با برگزاری دوره‌های یک ساله یا بیشتر، شایستگی معلمی آنها را برای خدمت در آموزش و پرورش آماده کند.

بر اساس اعلام وزارت علوم، دکتر غلامی به بیان ویژگی های دیگر مطرح شده در طرح پیشنهادی خود پرداخت و افزود: با اتخاذ این تدبیر می‌توان با تکیه بر ظرفیت‌های دانشگاهی موجود در کشور و دانش‌آموختگان شایسته‌ای که هم‌اکنون آمادگی خدمت دارند، ضمن تأمین نیروی انسانی کارآمد، هزینه‌ها و زمان مورد نیاز برای تربیت معلم و تأمین کادر وزارت آموزش و پرورش را کاهش داد و این امر می تواند ترغیب به تحصیل در رشته های علوم پایه که بایسته ای مهم و مورد تأکید معظم له است؛ نیز در پی داشته باشد.

به گفته وزیر علوم، “افزون بر این با این اقدام می‌توان بخش مهمی از مأموریت دانشگاه فرهنگیان را علاوه بر پذیرش دانشجو معلم از سطح دیپلم به سمت آموزش شایستگی‌های معلمی (در بدو ورود و ضمن خدمت) سوق داد و از توسعۀ غیرکارشناسی آن در جهت رفع نیاز انبوه مقطعی اجتناب کرد. مراتب برای دستور هرگونه اقدام به استحضار می رسد.”

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا