خرید تور تابستان ایران بوم گردی

واکنش نخست‌وزیر به اعتراضات لبنان: «غیرعادی است»

حسان دیاب، نخست وزیر لبنان ضمن غیرعادی خواندن اعتراضات در این کشور تاکید کرد، تصمیمی برای ضربه زدن به صلح داخلی و به خطر انداختن ثبات امنیتی کشور گرفته شده و تمامی افرادی که این طرح خرابکارانه شرکت دارند، باید بازداشت شوند.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، دولت لبنان در نشست امنیتی امروز (دوشنبه) خود به ریاست حسان دیاب، نخست وزیر این کشور تصمیم گرفت یک اتاق عملیات امنیتی برای پیگیری عملیات‌های خرابکارانه علیه لیره، واحد پول این کشور تشکیل دهد.

دیاب در آغاز نشست امروز، اقدامات خرابکارانه در طرابلس و بیروت را به منزله یک “فاجعه” دانست و گفت: رخدادهای لبنان ضربه زدن به تمامی عناصر تشکیل دهنده کشور است و در نهایت من هرگز آسیب زدن به خیابان‌ها، دارایی‌های مردم و اموال دولتی و نیز هدف قرار دادن ثبات امنیتی کشور را نمی‌پذیرم.

نخست وزیر لبنان با تاکید بر اینکه آنچه در حال وقوع است، حامل پیام‌های زیاد و خطرناکی است و دیگر قابل قبول نیست که عامل این خرابکاری‌ها ناشناس بماند، اظهار کرد: آنچه در کشور در حال وقوع است، غیرعادی است، روشن است جایی در داخل یا خارج کشور و چه بسا هر دو، تصمیمی برای ضربه زدن به صلح داخلی و تهدید ثبات امنیتی گرفته شده است.

او در ادامه گفت: تعدادی دزد کشور و موسسه‌های آن را ویران می‌کنند در حالی که دولت تماشا می‌کند؟ چرا؟ این اعتراضات علیه گرسنگی و وضعیت اقتصادی نیست، این یک عملیات تخریب سازمان یافته است، باید تصمیمی نهایی و جدی برای مقابله با این شرایط که رو به گسترش است، گرفته شده و کسانی که تحریک کرده و نیز کسانی که از خرابکارها حمایت مالی کرده و آنها را مدیریت می‌کنند، بازداشت شوند.

نخست وزیر لبنان در ادامه بازداشت تمامی کسانی که در چنین جرائمی شرکت کرده‌اند چه در بیروت، چه طرابلس و یا هر منطقه دیگری را خواستار شد و گفت: اگر این افراد بازداشت نشوند وجود دولت معنایی ندارد، این دزدان حرفه‌ای کارشان تخریب و جایشان زندان است.

او در ادامه به موضوع کنترل قیمت دلار پرداخت و ضمن درخواست برای انجام یک تحقیق کامل امنیتی و قضایی، گفت: اتفاقی که از ۱۰ روز قبل رخ داده فراتر از منطق است، همگی در اینجا جمع شدیم و راهکارهایی را در پیش گرفته‌ایم و تعهداتی دادیم.

دیاب افزود: درست نیست که جرمی رخ دهد اما مجرمی وجود نداشته باشد مگر اینکه اتفاق عادی رخ داده باشد. اطلاعات دقیقی دارم که حاکی از اینست که آنچه رخ داده عامدانه بوده و هرگز در برابر بازی با معیشت مردم سکوت نخواهم کرد.

نخست وزیر لبنان در ادامه گفت: حقوق کارمندان و نظامیان دیگر با چیزی برابر نیست و قیمت‌ها به صورت دیوانه‌واری افزایش یافته‌اند. وظیفه ما اینست که از حقوق مردم و معیشت آنها حمایت کنیم، بنابراین نباید از این مساله بگذریم گویا اصلا اتفاقی رخ نداده است.

وی ادامه داد: در مورد اقداماتی که روز جمعه در کابینه درباره آنها توافق کردیم و در حال حاضر وارد فاز اجرایی شده‌اند، باید این تعهد را دنبال، با هرگونه تلاش برای بازی جدید با قیمت دلار مقابله و کار کاهش تدریجی قیمت دلار را آغاز کنیم.

ریاض سلامه، رئیس بانک مرکزی لبنان نیز در این نشست با تاکید بر پایبندی به تزریق دلار به بازار گفت: بر لزوم تعهد صرافی‌های مجاز به شروط اتحادیه و تحویل دلارها به آنها از سوی بانک لبنان برای جلوگیری از رسیدن آنها به دلالان و یا قاچاق آنها به خارج تاکید شد.

میشل عون، رئیس جمهور لبنان نیز در جلسه شورای عالی دفاعی تاکید کرد: اقدامات خرابکارانه‌ای که به تازگی رخ داده و برخی از آنها ابعاد طایفه‌ای و مذهبی به خود گرفته‌اند و نیز تخریب هدفمند نیروهای امنیتی و نظامی دیگر قابل قبول نیستند و پیامدهای خطرناکی به همراه دارند.

عون در ادامه بر لزوم در پیش گرفتن اقدامات پیش‌دستانه برای بازداشت برنامه‌ریزان و تحریک‌کنندگان این طرح‌های خرابکارانه جهت توقف آنها و ممانعت از تکرارشان تاکید کرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا