خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نفوذ منطقه‌ای و مساله‌ای به نام مرغ

سیاوش فلاح‌پور، فعال رسانه‌ای و تحلیلگر مسائل منطقه در صفحه‌ی توییتر خود نوشت:

نفوذ منطقه‌ای و مساله‌ای به نام مرغ

این روزها که بحث مرغ حسابی در کشور داغ شده من به یاد خاطره‌ای نه چندان قدیمی افتادم. سال ۹۱ آقای سعید جلیلی به عنوان دبیر شورای امنیت ملی سفر مهمی به لبنان داشت. از قضا در آن دوره هم ایران با معضل مرغ روبرو بود!

‏رسانه‌های جهانی پر شده بود از تصاویر خجالت آور مردم در صف مرغ دولتی و…

آن زمان جنبلاط و حریری که طبیعتا نگاه مثبتی به سیاست‌های ایران نداشتند در واکنش به سفر جلیلی با کنایه‌ای تحقیرآمیز گفته بودند بهتر است ایران به جای مداخله در امور سوریه، لبنان و… قیمت مرغ را کنترل کند.

‏این سخنان در کنفرانس خبری جلیلی در بیروت توسط یکی از خبرنگاران مطرح شد
جلیلی تلاش کرد از منظر اقتدار ملی پاسخ دهد و البته پاسخ بدی هم نداد اما خب روشن بود که چندان قانع کننده نیست چرا که اصولا این مساله ربطی به یک مقام امنیتی نظیر جلیلی نداشت ومعضلی اقتصادی و غیر قابل انکار بود.

‏تصویری که به واسطه رقبا و دشمنان ایران برای مخاطب ارائه می‌شد اینگونه بود؛ قدرتی نظامی و منطقه‌ای که مردمش در داخل کشور از فقر رنج می‌برند و ساده‌ترین مسائل، نظیر کنترل قیمت مرغ! برایشان در حکم بحران است.

تجربه من و شاید بسیاری از کسانی که به هر دلیل با بدنه مردمی (نه سیاسی) در کشورهای منطقه مرتبط هستند این بوده که این تصویرسازی‌ها موثر است و باور عمومی درباره ایران را به تدریج تغییر می‌دهد.

این تغییر طی یک دهه گذشته کاملا مشهود بوده؛ ایران اکنون به باور بخش مهمی از ملت‌های منطقه کشوری قدرتمند به لحاظ نظامی ومنطقه‌ای، اما فقیر به لحاظ اقتصادی است.

‏کافی است تحولات یک سال اخیر از ماجرای بنزین در آبان تا بحران دارو، مشکلات سریالی در تامین کالاهای اساسی و… را به این رشته اضافه کنید تا ببینید چه بر سر قدرت نرم ایران در دهه ۹۰ آمده است.

و جالب اینکه ظاهرا این بخش از قدرت ایران برای بسیاری از نیروهای داخل کشور فاقد اهمیت است.

‏در حالیکه هرگز نمی‌توان ابعاد سخت و نرم قدرت یک کشور را به سادگی همچون دو خط بر روی کاغذ از هم جدا دانست.

به عبارت دیگر مثل روز روشن است که تضعیف ایران در این حوزه، دیر یا زود بر سایر ابعاد نفوذ منطقه‌ای تاثیر خواهد داشت.

حال سوال این است که چه زمانی قرار است از خواب بیدار شویم؟!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. اگه دولت دست نفوذیها نبود مرغ ربطی به نفوذ منطقه ایی نداشت ، هنوز نمیفهمید ایران اگه نفوذ منطقه ایی نداشت الان موجودیتی نداشت که یه مشت نفوذی که دلار رو ‌خودشون واسه انتخابات بالا پایین میکنن قیمت مرغ را با نفوذ منطقه مورد بحث قرار بدن

  2. جناب فلاح پور ، با کمال تاسف باید گفت که ما قدرت نظامی هم نیستیم ، ما [به کمک برخی مستشاران خارجی موشک داریم ] ولی به شاخ و شانه کشیدن برای کل دنیا مبتلا نموده و در سایر موارد حرف زیادی برای گفتن نداریم جنگنده و ناوهای نمایشی مون هم بیشتر به کار خندان مردم و کارشناسان نظامی می خورد ، البته کارهایی هم می توانیم بکنیم ولی به طور کلی با این سیاست های خارجی و داخلی و این طرز حکمرانی مطمئن باشید [احتمالا] به جایی نخواهیم رسید که به حمدالله والمنه هم تاکنون نرسیده ایم.

  3. اگر نفوذ منطقه‌ای هم دست دولت اصلاحطلب تدبیر و امید بود الان چیزی از ایران هم باقی نمانده بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا