خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ارتباط اندازه دور کمر با چربی کبد

مطالعات جدید محققان نشان می دهد كه اندازه دور كمر یكی از مهمترین عوامل بروز كبد چرب غیر الكلی است.
به گزارش انصاف نیوز، ایرنا نوشت، عموم افراد بر این باورند كه اضافه وزن یكی از مهمتری عوامل خطر بروز كبد چرب غیر الكلی است؛ در حالیكه مطالعات مربوط به كبد محققان انجمن اروپا نشان می دهد سایز دور كمر یكی از مهمترین دلایل بروز كبد چرب غیر الكلی است و حتی افراد لاغری كه دور كمر بزرگی دارند، در معرض این بیماری قرار دارند.
این مطالعه نشان می دهد زنان با دور كمر بالای 35 اینچ (88.9 سانتی متر) و مردان با دور كمر بالای40 اینچ (101.6 سانتی متر) در معرض بیماری های متابولیك (تركیبی از دیابت، فشار خون بالا و چاقی) قرار دارند و همین امر احتمال ابتلا به كبد چرب غیر الكلی را افزایش می دهد.
با توجه به گزارش محققان كلینیك كلیولند آمریكا، وجود چربی در كبد طبیعی است ولی زمانی كه این میزان افزایش یابد، یعنی بیش از 5 تا 10 درصد از وزن كبد شود، عارضه ای به نام كبد چرب به وجود می آید. دو نوع كبد چرب الكلی و غیر الكلی وجود دارد.
كبد چرب الكلی به دلیل مصرف الكل بوجود می آید. تجمع بیش از اندازه آهن در بدن و چاقی، احتمال ابتلا به كبدچرب الكلی را افزایش می دهد. هنوز دلیل قطعی ابتلا به كبد چرب غیرالكلی مشخص نیست؛ ولی محققان احتمال می دهند سن، اضافه وزن، دیابت و كلسترول بالا، مهمترین عوامل خطر این عارضه باشند كه در مطالعات جدید آمده است سایز دور كمر فاكتور مهمتری نسبت به اضافه وزن است.
متاسفانه این عارضه در مراحل اولیه هیچ علامت خاصی ندارد و با گذشت زمان و پیشرفت بیماری علایمی مانند احساس خستگی، كاهش وزن و اشتها، زرد شدن پوست، ضعف، حالت تهوع، سردرگمی و اختلال حافظه در بیمار دیده می شود. بزرگ شدن كبد، احساس درد در مركز و قسمت فوقانی راست شكم و تیره شدن پوست گردن و زیر بغل یا مشاهده لكه های تیره، برخی از علایم دیگر كبد چرب هستند.
هیچ درمان خاصی برای این عارضه وجود ندارد و معمولا كنترل وزن و ‌دیابت در این حالت توصیه می شود. پزشكان معمولا به بیماران توصیه می كنند وزن خود را كاهش دهند و روزانه حدود 30 دقیقه پیاده روی كنند. محدود كردن غذاهای پركربوهیدرات مانند نان، برنج، سیب زمینی و ذرت و نوشیدنی های شیرین برای كنترل كبد چرب مفید است. از طرفی پزشكان توصیه می كنند كه كلسترول خون با اجتناب از مصرف غذاهای چرب كنترل شود و‌ به جای غذاهای چرب و شیرین و گوشت قرمز، از میوه و سبزیجات و گوشت سفید استفاده شود.نتایج این مطالعه در كنگره كبد اروپا در بارسلونا مطرح شده است.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا