خرید تور تابستان ایران بوم گردی

یک میلیون نفر به دلیل مشکل شماره شبا سود سهام عدالت نگرفتند

خبرگزاری تسنیم نوشت:

معاون فناوری شرکت سپرده گذاری مرکزی با اشاره به این که یک میلیون نفر به دلیل مشکل شماره شبا سود سهام عدالت نگرفتند گفت: این افراد با ویرایش شماره شبا در سامانه سجام، سود مرحله اول را به صورت یکجا با مرحله دوم دریافت می‌کنند.

محمود حسنلو معاون فناوری و توسعه‌ی نوآوری شرکت سپرده گذاری مرکزی و مهدی حاجی وند دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت در برنامه امروز میز اقتصاد واریز سود سهام عدالت و چگونگی تعیین تکلیف سود سهام متوفیان را بررسی کردند.

سود سهام عدالت از بامداد پنج شنبه آغاز شده فرآیند پرداختش و این سود برای 29 شرکت موجود در سبد سهام عدالت است که 4 تا از شرکت‌های در سبد سهام عدالت مثل بیمه دانا، ایران خودرو و سایپا و کارخانجات مخابراتی ایران کلاً سودی نساختند و سه شرکت هم هنوز به شرکت سپرده گذاری مرکزی سودی پرداخت نکردند مثل گروه مپنا، فجر انرژی خلیج فارس و سرمایه گذاری صنعتی ایران، طبق گفته‌ی ریاست سازمان بورس این سود علاوه بر اینکه به بیش از 43 میلیون نفر از سهامداران عدالت پرداخت می‌شود برای اولین بار وراث متوفیان سهام عدالت هم البته آن‌هایی که تعیین تکلیف شدند سود امسال البته فقط، به حساب آن‌ها واریز شده و این سایر وراث متوفی که اقداماتی هنوز برای تعیین تکلیف شدن سهام عدالتشان انجام ندادند طبق زمان بندی‌ که در سایت درگاه یکپارچه ذی نفعان مشخص شده مراجعه کنند تا هم سهام عدالت تعیین تکلیف شود و هم بعد از تعیین تکلیف شدن سهام عدالت سود برای آن‌ها هم واریز شود.

مجری: آقای حاجی وند بفرمایید که این چندمین مرحله واریز سود است؟

مهدی حاجی وند مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت: خیلی کوتاه اشاره داشته باشیم به سرگذشت سهام عدالت در حد یکی دو دقیقه، سال 1384 طرح توزیع سهام عدالت آغاز شد در قالب 6 دهک و 18 گروه سهام عدالت توزیع شد تقریباً شدند 49 میلیون و خرده‌ای که ما راندش را می‌کنیم 50 میلیون نفر، قرار شد طی 10 سال از محل سود سهام عدالت تسویه اتفاق بیفتد اقساطش یعنی چی؟ من می‌روم سهم یک شرکتی را می‌خرم با آن می‌روند مجمع سود تقسیم می‌کند به جای اینکه سودش را بگیرم قرار شد اقساط تقسیط بشود و در نهایت از سال 1395 سامانه‌ای را معرفی کرد سازمان خصوصی، همه آمدند شماره‌ی شبای بانکی خودشان را وارد کردند از آن سال تا به الآن ما توزیع سود سهام عدالت را داریم همانطور که شما اشاره کردید مرحله‌ی نخستش امروز انجام شد و ان شاء‌الله مرحله‌ی دوم و پایانیش هم تا پایان سال 1402 که همین سال جاری است ان شاء‌الله انجام می‌شود.

سؤال: یعنی قبل سال ما یک واریز سود دیگر خواهیم داشت، به همین میزان است؟

حاجی وند: به امید خدا، تقریباً می‌توانیم بگوییم به همین میزان است بله این دو سه تا شرکت هم بیایند سود را بدهند تقریباً میزانش همین قدر است.

سؤال: کی است تا پایان سال منظورتان اسفند و اینهاست مثل سال‌های گذشته؟

حاجی وند: تقریباً دیگر باید ببینیم که این دو سه تا شرکت باقیمانده و باقی شرکت‌ها کی این سود‌ها را واریز می‌کنند می‌دانید که یک مهلت قانونی دارند برخی از شرکت‌ها کامل سود را دادند برخی‌ها مقداری از آن را دادند همه‌ی سود که دریافت شد ان شاء‌الله نیمه دوم واریزی انجام می‌شود.

مجری: آقای حسنلو بفرمایید که امروز چه تعداد واریزی داشتیم پیام‌هایی داشتیم که هنوز سود برای آنان واریز نشده این تا کی ادامه دارد تا کی باید منتظر باشند؟

محمود حسنلو معاون شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار: امروز همان جور که در گزارش هم بود حدود 43 میلیون نفر برای آنان واریز انجام می‌شود آخرین اطلاعاتی که من گرفتم قبل از جلسه، همه بانک ها؛ بجز بانک ملی و بانک رسالت تمام شده واریزهایشان این دو تا بانک هم تا آخر وقت امروز حتماً واریزی هایشان تمام خواهد شد.

مجری: یعنی امروز سرجمع همه سود مرحله اول سهام عدالت سال 1402‌ خود را خواهند گرفت. سرجمع چقدر بوده است؟

حسنلو: 32 همت حالا.

مجری: 32 هزار میلیارد تومان تا الآن، از سال پیش بیشتر است از واریز سود؟ چقدر؟

حسنلو: بله از پارسال، فکر می‌کنم حدود 20 درصد بیشتر شده است.

مجری: الآن ما به چند مرحله از یعنی به چند گروه از دارندگان سهام عدالت پرداخت داشتیم سودش را در گزارش هم دیدیم گزارش آقای عشقی را هم با هم شنیدیم که گفتند به وراث هم داده شده است یک مقدار جزئی‌تر برای بینندگان می‌فرمایید.

حسنلو:حدود 12 هزار پرونده از پرونده‌ی متوفیان تعیین تکلیف نهایی شده یعنی ورثه‌ی آنان به شعب کارگزاری یا شعب بانک‌های ملی، ملت، پارسیان و تجارت مراجعه کردند دارایی آن متوفی بر اساس گواهی اصل وراثت تقسیم شده بین وراث بنابراین سود امسال هم برای این ورثه واریز شده است.

مجری: چه شکلی برای آنان واریز شده است؟

حسنلو: دیگر این‌ها الآن صاحب سهم هستند دیگر، بر اساس تعداد سهمی که به آنان رسیده به ازای هر سهم سودش را دریافت کردند.

مجری: خیلی خوب متوفیان در یک سرفصل مفصل تری از شما خواهم پرسید ما الآن کسی را داریم که دارنده‌ی سهام عدالت باشد، اما در این مرحله سودی دریافت نکرده باشد یا اگر امروز تمام شد فردی دید که کارت سهام عدالت دارد سهام عدالت داشته و امسال سود نگرفته داشتیم و اگر داریم باید چه کار بکنند؟

حسنلو: این‌ها دو دسته اند بعضی از آنان کارت سهام عدالت دارند، ولی به آنان سهام عدالت تخصیص داده نشده یعنی سال 99 که سهام عدالت به سازمان بورس و به طور خاص شرکت سپرده گذاری شد این‌ها اصلاً از نظر ما دارای سهام عدالت نیستند، ولی دسته‌ی عمده‌ی دیگری واقعاً سهام عدالت دارند شماره شبای معتبر پیش ما ندارند اگر کسی واقعاً می‌داند که سهام عدالت دارد و امروز برای او واریز نشد اول حتماً شماره حسابی که در سامانه‌ی سجام معرفی کرده را صورتحساب بگیرد وقتی مطمئن شد واریز نشده به احتمال زیاد آن شماره‌ی شبایش اشکال دارد شماره شبا را در سامانه سجام ویرایش کند شبای معتبر وارد کند حتماً در پایان سال یکجا واریز می‌شود.

مجری: یعنی اگر مثلاً امروز گذشت و شماره شبای غلط داده بود فردا اگر بیاید شماره‌ی شبا را اصلاح بکند شما فردا برای او واریزی ندارید واریزی با مرحله بعدی خواهد بود درست است؟ و هر دو مرحله را یکجا برای او واریز می‌کنید؟

حسنلو: بله، یکجا واریز می‌کنیم.

مجری: چند نفر هستند این‌هایی که اشاره کردید؟

حسنلو: حدود 1 میلیون نفر ما می‌دانیم که شبای آنان غلط است.

مجری: خب یک سؤالی الآن مثلاً شما در این برنامه‌های موبایلی یا برنامه‌هایی که همراه بانک‌هایی که وجود دارد شما اگر شماره‌ی شبا را مثلاً غلط وارد کنید اساساً امکان انتقال از پول و این‌ها ندارید چرا این در این سامانه این شکلی نیست خب مثلاً کسی که آمده شماره شبای غلط وارد کرده چرا اساساً این قبول کرده است؟

حسنلو: این‌ها آن دسته از آدم‌ها هستند که اصلاً شماره شبا به ما ندادند یعنی شماره شبا اگر در سامانه‌ی سجام وارد بشود حتماً از بانک مرکزی ما استعلام می‌گیریم در صورتی که معتبر بود در به اصطلاح پایگاه داده مان درج می‌شود این‌ها اساساً آن آدم‌هایی هستند که از اول نیامدند سامانه‌ی سجام ثبت کنند و شماره‌ی شبای آنان را ما از سازمان خصوصی سازی دریافت کردیم یا شماره‌ی شبا دادند مثلاً آن موقع معتبر بوده بعداً رفتند آن حساب را بستند آن حساب الآن دیگه معتبر نیست.

مجری: پس این‌ها باید بیایند اول سجامی بشوند در واقع اگر سجامی نیستند بیاید در سجام ثبت نام کنند که غیر حضوری است این کار‌ها را انجام بدهند و بعد بیایند حسابشان را ویرایش بکنند درست است؟

حسنلو: بله.

مجری: آقای حاجی وند شما بفرمایید که در هر مرحله‌ از واریز، چند تا شرکت هستند که سر موقع واریزی هایشان را انجام نمی‌دهند چرا این اتفاق می‌افتد؟

حاجی وند: وقتی که مجامع برگزار می‌شود یک مهلت قانونی است که شرکت‌ها باید بیایند آن سود را به حساب شرکت سپرده گذاری واریز کنند که تقسیم سود اتفاق بیفتد حالا بعضی‌ها سرپیچی می‌کنند از آن مهلت قانونی، مهلت قانونیه می‌گذرد این کار را انجام نمی‌دهند، برخی‌ها هم خب بالاخره برنامه‌های مختلفی دارند افزایش سرمایه مثلاً دارند، دارند تصمیم می‌گیرند که افزایش سرمایه بدهند یا ندهند یا بخشی از آن را در قالب سود تقسیم کنند خدا را شکر تقریباً می‌توانیم بگوییم همه‌ی این شرکت‌ها این کار را کردند در صحبت‌های خانم فدایی هم اشاره کردند که سه شرکت مانده کماکان نامه نگاری و پیگیری‌ها ادامه دارد آن سود را از آنان دریافت کنیم ان شاءالله این اتفاق بیفتد اگر کسی هم متخلف باشد قطعاً با او برخورد می‌شود.

خدا را شکر فکر نکنم در این سال‌ها که سود سهام عدالت پرداخت شده تعداد شرکت‌هایی که تخلف کرده باشند خیلی درشت باشد معمولاً همه‌ی آنان همراهی کردند من اجازه می‌خواهم یکی دو تا نکته را بگویم در خصوص سود سهام عدالت؛ اگر کسی امروز گذشت و متوجه شد که سود سهام عدالت ندارد چند تا اتفاق ممکن است افتاده باشد اول اینکه از آن بانکی که حساب سهام عدالتش است ممکن است به هر دلیلی پیامک به او ارسال نشده باشد بنابراین اولین کاری که می‌کند اگر مطمئن باشد مال شبایش درست است و خدمتتان عرض شود که بانک هم می‌داند متوجه شده یک واریزی بگیرد اصطلاحاً و از آنجا می‌تواند متوجه بشود یک نکته هم بگویم که سهام عدالت یک فرقی با یارانه دارد یارانه نقدی هر ماه است سهام عدالت فقط یک بار در سال هستش که حالا امسال دو مرحله‌ای است مثل یکی دو سال گذشته، نکته بعدی که یارانه به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود، سود سهام عدالت به حساب افراد واریز می‌شد.

بنابراین یک پدری که هست حتماً برای همسرش و فرزندانش جدا سود سهام عدالت واریز می‌شود چند تا اتفاق هم ممکن است افتاده باشد اگر کسی مرتب تا پارسال سود سهام عدالت را می‌گرفته امسال رفت صورت حساب گرفت متوجه شد سود به حسابش واریز نشده چند تا مشکل ممکن است به او ایجاد شده باشد چک برگشتی داشته باشد، حسابش ممکن است مسدود شده باشد یا مثلاً حسابش دو مشتری شده باشد یا راکد باشد یک همچنین اشکالاتی ممکن است برای او ایجاد شده باشد حتماً برود به هم سایت سهام عدالت دات آی آر مراجعه کند هم سامانه سجام مراجعه کند آنجا شماره‌ی شبای بانکی که وارد می‌کند یک مدتی طول می‌کشد یعنی بلافاصله اینکه اقدام می‌کند فردایش سود واریز نمی‌شود یک راستی آزمایی می‌شود سود سر جایش هست به حسابش واریز می‌شود یک پرانتز‌ها باز کنم متوفیان سهام عدالت که وراثشان تا دیروز یا حتی امروز رفتند تعیین تکلیف کردند فقط وراثی سود برای آنان توزیع می‌شود به دستشان می‌رسد که حتماً در سامانه‌ی سجام ثبت نام کرده باشند یعنی چی کسی فوت کرده یکی از وراث می‌رود تعیین تکلیف می‌کند سهام عدالت را و مابقی سجامی نیستند تا مادامی که سجامی نشوند این سود به حسابشان واریز نمی‌شود.

مجری: حالا متوفیان از شما خواهم پرسید، اما در محل قبلی اشاره کردید که مردم بروند به سایت سهام عدالت، ما خیلی گزارش‌ها دیدیم خیلی پیامک‌های تقلبی آمده برای مردم که بیایید اینجا پول بگذارید یا ثبت نام بکنید به شما سهام عدالت داده می‌شود این اتفاق‌ها می‌افتد یا اگر مثلاً سهام عدالت این سری برای شما واریز نشد بیایید در این سایتِ مراجعه بکنید این را یک توضیحی برای بینندگان بفرمایید که اساساً جایی پولی نباید از آنان دریافت بشود.

حاجی وند: بله من اجازه می‌خواهم یک پویشی از همین جا راه بیندازیم اسمش هم بگذاریم هر سهامدار عدالت یک رسانه یعنی چی؟ یعنی اولین کاری که می‌کنند از رادیو و تلویزیون فقط خبر‌های سهام عدالت را پیگیری کنند اسم این پویش را چی می‌توانیم پیشنهاد کنیم به دلیل اینکه هر سهامدار عدالتی که الآن دارند صحبت‌های ما را می‌شنود به سهامدار عدالتی که ممکن است برادرش باشد خواهرش باشد هم خانواده باشد دوست، رفیق باشد همین را منتقل کند بنابراین من به رادیو و تلویزیون، دو: خودشان بیایند رسانه بشوند و این موضوع را بگویند نکته سوم این است که برای دریافت هیچ خدمتی در زمینه‌ی سهام عدالت به ویژه سود سهام عدالت نیاز به پرداخت هیچ مبلغی نیست هیچ پیامکی به کسی ارسال نمی‌شود مبنی بر اینکه ما قرار است به شما سود سهام عدالت بدهیم یک پیامک دریافت می‌کند مبنی بر اینکه یک واریزی داشته آن هم بانک می‌فرستد و تمام، و بنابراین به هیچ پیامکی هیچ توجهی نکنند اگر حتی برادرشان نزدیک‌ترین شخصشان هم به آنان پیامک فرستادند بدانند که حساب کاربریه احتمالاً هک شده.

مجری: پس یعنی نه برای واریز سود، نه برای متوفیان، نه برای جامانده‌ها اصلاً کلاً اساساً شما هیچ پیامکی برای هیچ شخصی در سراسر کشور ارسال نمی‌کنید درست است؟

حاجی وند: هیچ پیامکی ارسال نمی‌شود هیچ خدمتی را قرار نیست مبلغی پرداخت کنند روی هیچ لینکی نباید کلیک کنند به هیچ جایی نباید مراجعه کنند هیچ مبلغی را نباید پرداخت کنند و من فکر می‌کنم اگر این چند مورد را ملاحظه کنند و رعایت کنند ان شاء الله دست کلاهبرداران عزیز خالی می‌ماند.

مجری: آقای حاجی وند اگر بخواهید آمار به روز و دقیق را به ما بدهید کلاً چند نفر متوفیان داریم در حوزه‌ی سهام عدالت؟

حاجی وند: ما تقریباً همانطور که در گزارش هم اشاره شد 3 میلیون و 700 هزار نفر طی 18 سال گذشته متوفی هستند چند تا اتفاق خوب افتاده بعد از 18 سال تعیین تکلیف شده 3 میلیون و 700 متوفی داریم که تعیین تکلیف شده با خانواده هایشان چیزی حول و حوش 18 ـ 19 میلیون نفر می‌شوند که تعیین تکلیف شدند و همانطور که گفتند پروسه آن هم در جریان است می‌توانند بدون هیچ محدودیت زمانی و امکاناتی بروند مدارکشان را ارائه بدهند و کار انحصار وراثت سهام عدالت را هم انجام بدهند.

مجری: آقای حسنلو شما می‌فرمایید که حالا یکی در این 18 سال به رحمت خدا رفته مثلاً ما می‌گوییم 4 تا ورثه دارد این‌ها الآن باید کجا مراجعه کنند قدم به قدم بخواهیم خیلی سریع یک مروری داشته باشیم چه اتفاقی می‌افتد و چگونه سود‌ها را دریافت خواهند کرد؟

حسنلو: ببینید مرحله اول یکی از ورثه صرفاً مراجعه کند یعنی فرآیند را یکی از ورثه انجام بدهد کافی است مراجعه کنند به سامانه‌ی درگاه ذی نفعان بازار سرمایه. دی. دی. ان دات سی. اس ایران دات آی. آر همان که در گزارش هم بود بخش امور متوفیان استعلام می‌گیرند نوبت تشکیل پرونده را، الآن سامانه باز هست برای تمام متوفیانی که قبل از 99/5/1 فوت کردند یعنی هر کسی تاریخ فوت عزیز از دست رفته شان از این تاریخ به قبل است می‌تواند مراجعه کند.

الآن زمان بندی را این را از آن به بعد به خاطر اینکه باید مالیات حساب بشود مالیات پرداخت بشود فعلاً بسته است قبل از آن همه می‌توانند الآن دیگه زمان بندی هم رعایت نمی‌شود.

محل مراجعه، یک نفر از ورثه یا حالا نماینده وراث مراجعه کند به شعب کارگزاری‌های بورسی یا شعب بانک‌های ملی، ملت، تجارت یا پارسیان صرفاً این‌ها به صورت برخط الآن به ما وصل هستند پرونده که تشکیل بشود تنها مراجعه همین است بعدش تمام وراث در سامانه دی. دی. ان می‌توانند وضعیت پرونده را ببینند اگر خطایی رخ داده باشد گزارش می‌شود اگر نه حداکثر دو روز کاری بعد تقسیم ارث متوفی بین وراث انجام خواهد شد.

مجری: بعد از آن، باید سجامی بشوند اگر نیستند.

حسنلو: بله آن ورثه همه شان باید سجامی بشوند تا اولاً دارایی شان کامله معامله بشود بعد هر وقت که باز شد تا بعد هم بتوانند سود‌های سنوات گذشته و امسال را با همدیگر دریافت کنند.

مجری: حالا اگر این فرآینده طی شد فردا روزی مثلاً یکی آمد این کار را انجام داد همان موقع برای او سود واریز می‌شود یا باید منتظر بماند که مثل مرحله دومی ها؟

حسنلو: در مرحله دوم.

مجری: در مرحله بعدی واریز سود همه سودی که تا الآن پرداخت شده و سهمش است یک جا به آن شماره شبایی که آنجا گذاشته واریز بشود تا الآن چند نفر آمدند تعیین تکلیف شدند در سامانه‌ی متوفیان؟

حسنلو: 12 هزار متوفی تعیین تکلیف شده که حدوداً 50 هزار ورثه می‌شود.

مجری: چقدر سود تا الآن واریز کردید در این مرحله؟

حسنلو: دیگر مثلاً اگر آن 1 میلیون تومانی بوده 1 میلیون و 400 هزار تومان، 1 میلیون و 300 و خرده‌ای به اصطلاح سودش بوده بر حسب آن گواهی انحصار وراثت هر کسی درصدی از آن سود را داشته باشد.

مجری: نه نه تا یک سال مشخصی داریم صحبت می‌کنیم عدد سرجمعی که شما این سری برای متوفیان گذاشتید چقدر است؟ در همان 30 همتی که اشاره کردید 32 همت.

حسنلو: نه آن‌ها جداست حدوداً سهم امسالشان فکر کنم دو و نیم همت بوده.

مجری: دو و نیم همت، 2 هزار و 500 میلیارد تومان سود سهام متوفیان بود.
بعد یک نکته‌ای ما در بعضی دفاتر پیشخوان دیدیم که گزارش‌هایی آمده که دارند پول می‌گیرند از مردم 400، 500 تومان مثل اینکه، یک همچنین چیزی است اصلاً پیشخوانی‌ها مگر به شما متصل هستند؟

حسنلو: دفاتر پیشخوان در حال حاضر به ما وصل نیستند یک رایزنی‌هایی دارد انجام می‌شود که از طریق دفاتر الکترونیک قضائی به ما وصل بشوند.

مجری: این گزارش دریافت مبالغ زیاد را شما هم دریافت کردید؟

حسنلو: ما هم بعضاً از دوست و آشنا شنیدیم، ولی رسمی نشنیدیم، ولی آن شعب کارگزاری و شعب بانک که عرض کردم خدمتتان این‌ها همه رایگان است و اصلاً نیازی نیست کسی پولی بدهد.

مجری: هر مرحله‌ای که به آن اشاره کردید هیچ کدامش پول نیاز ندارد؟

حسنلو: هیچکدامش پول نیاز ندارد.

مجری: وراث را هم تعیین تکلیف کردیم آقای حاجی وند بفرمایید که خب همه‌ی آن‌هایی که داشتند را صحبت کردیم آن‌هایی که جا ماندند چی؟ تکلیفشان چی می‌شود؟ یک نکته اینکه اول قبل از اینکه جامانده‌ها را بگویید ما الآن یک تصویر هم نشان دادیم همه هم می‌دانند سود‌ها با هم متفاوت است آیا مثلاً می‌شود شما سهام عدالتت را الآن عوض بکنی یا مثلاً جوری تغییرش بدهی که سود بیشتری دریافت بکنی یا اساساً این امکان ندارد؟

حاجی وند: راستی این مطلب خیلی مهمی که شما فرمودید دلیل تفاوت سود‌ها چی هست این است سال 1384 موقعی که آمدند به 6 دهک و 18 گروه سود سهام عدالت را بدهند به هر نفر 1 میلیون تومان و به هر خانواده تا سقف 5 میلیون تومان سهام عدالت را دادیم، یعنی چی؟ یک خانواده‌ای که 10 نفر بود نفری 500 هزار تومان به آن سود تعلق گرفت بعد اقساط تسویه شد کمیته امداد، سازمان بهزیستی، این‌ها تخفیف به آنان داده شد 1 میلیونی شدند مابقی 500 هزار تومانی، چه مقطعی هم که آزادسازی سهام عدالت صورت گرفت یک عده‌ای آمدند سهمشان را فروختند یک عده‌ای ناقص فروختند یک عده‌ای نفروختند و اگر می‌بینید که در یک خانواده ممکن است چند نفر چند عدد متفاوت را گرفته باشند دلیل این سودش هم بابت همین موضوع است.

مجری: خب حالا الآن مثلاً کسی مثلاً سهام عدالتش 1 میلیونی نیست می‌تواند برود سهام عدالتش را 1 میلیونی بکند یا نمی‌شود؟

حاجی وند: الآن که امکان خرید و فروش نیست اگر خرید و فروش باز شد این اتفاق هست یک نکته هم بگوییم.

مجری: پس یعنی مردم فریب این باز هم این را نخورند که مثلاً می‌شود سهام عدالتشان را افزایش پیدا بکند یا سود بیشتری دریافت بکنند.

حاجی وند: دقیقاً و اصلاً این تفاوت سود را هم به آن اعطا نکنند، چون فرمول متفاوتی دارد هر کسی که روش مستقیم را انتخاب کرده برای آزادسازی سهام عدالتش و غیر مستقیم به میزان سهمی که دارند سود را امروز دریافت کردند.

مجری: البته یک دوره اگر اشتباه نکنم آمدند فراخوانی دادند که گفتند اگر می‌خواهید بیشتر بکنید می‌توانید پول واریز بکنید به حساب و مثلاً این عدده افزایش پیدا بکند درست است؟

حاجی وند: بله فرمایشتان درست است در آن مقطع آمدند گفتند که کسانی که سهم 500 هزار تومانی دارند می‌توانند بیایند وجه نقد بدهند یک تعداد کمی استقبال کردند آن‌ها 1 میلیون تومانی شدند بله.

مجری: آن‌هایی که الآن جا ماندند کلاً ندارند با چه اولویتی است چه شکلی است، چون خیلی صحبت هایش در سال‌های مختلف مطرح می‌شد که به آن‌ها پرداخت می‌شود آخرین صحبت‌ها که از اینی که فعلاً خبری نیست اوضاع از چه قرار است شما جزئیات بیشتر را به ما بگویید لطفاً.

حاجی وند: تازه‌ترین خبر حکایت از این است که پیشنهاد ارائه‌ی اصل سهام عدالت به جاماندگان یا مثلاً مشمولین جدید به هیئت وزیران منتقل شده تا مادامی که تصویبش نکنند تا مادامی که اختصاص سهم اتفاق نیفتد خبری از اختصاص سهام جدید عدالت نیست الآن که ما صحبت می‌کنیم هیچ سهام عدالت جدیدی قرار نیست به هیچ مشمولی داده بشود مگر اینکه هیئت محترم دولت بیاید مصوبه‌ای را داشته باشد و این اختصاص سهام انجام بشود.

مجری: معلوم است تا کی طول می‌کشد اینکه بخواهند هیئت وزیران را تصویب بکنند شما خبر دارید؟

حاجی وند: نه فعلاً مهلتی مشخص نشده که طی مهلت زمانی بخواهند این کار را انجام بدهند اگر قرار باشد سهام عدالت جدید داده بشود به کمیته امداد، سازمان بهزیستی و ایثارگران عزیزی که سهام عدالت ندارند اختصاص داده می‌شود و هیچ کاری هم نباید کنند اطلاعات گرفته می‌شود به سازمان خصوصی سازی داده می‌شود راستی آزمایی انجام می‌شود و این اختصاص سهم صورت می‌گیرد، ولی در مجموع فعلاً هیچ خبری مبنی بر اینکه بخواهیم سهام عدالت به جاماندگان یا مشمولین جدید بدهیم وجود ندارد.

مجری: چون اشاره کردید به دسته بندی‌ها یادم می‌آید که آقای وزیر اقتصاد اشاره کردند به بازنشسته‌ها و آن‌هایی که کارتکس داشتند آن‌ها چی می‌شوند آن‌ها هم در این دسته بندی‌ها هستند یا نه فعلاً کمیته امداد و بهزیستی و ایثارگران؟

حاجی وند: بله فعلاً این سه سرفصل هستند بله.

مجری: مجامع استانی سهام عدالت، خیلی وقت است که مجامع هنوز بسته شدند و برگزار نشدند هیئت مدیران مشخص نشدند نماد‌های استانی هنوز مشخص و تأیید تکلیف نشده این‌ها چه اتفاقی برای آن‌ها خواهد افتاد؟

حاجی وند: همان طوری که می‌دانید تقریباً یک ماه گذشته بود که شورای عالی بورس یک مصوبه‌ای را داشت مبنی بر اینکه مجامع شرکت‌های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت باید برگزار بشود به صورت آزمایشی قرار است در استان زنجان و خراسان شمالی این اتفاق بیفتد تا پایان سال کارهایش دارد انجام می‌شود هماهنگی هایش با امور اقتصاد و دارایی ها، استانداری ها، تعاونی‌ها دارد برای این دو تا استان انجام می‌شود ان شاء‌الله مجامع این‌ها که برگزار شد برای سال آینده مابقی شرکت‌های سرمایه گذاری استانی مجامعشان برگزار می‌شود.

مجری: سری قبلی گفتند که تا بهمن برگزار می‌شود.

حاجی وند: حالا ما تا پایان سال حالا برنامه ریزی‌ها این است که تا بهمن باشد ما بازه را یک ذره بازتر می‌گیریم ان شاء‌الله تا پایان سال قرار است این دو استان مجامعشان برگزار بشود.

مجری: بقیه استان‌ها چه طوری است؟

حاجی وند: بقیه هم ان شاء الله کار‌های مربوط به تعاونی‌ها و کار‌های اداری دارد انجام می‌شود، ولی مهلت زمانی آن ان شاءالله بعد از سال 1403 تا تقریباً پایان شهریور قرار است بر اساس برنامه ریزی‌ای که صورت گرفته مجامع آن‌ها هم برگزار بشود.

مجری: یعنی تا پایان شهریور سال آینده مجامع استانی همه‌ی استان‌ها ان شاء الله انجام شده و نماد‌ها که باز می‌شود هیئت مدیره جدید هم مشخص شده.

حاجی وند: یکی از پیش شرط‌های بازگشایی نماد شرکت‌های سرمایه گذاری همین برگزاری مجامع است مجامع برگزار بشود ان شاءالله شرایط بازار سرمایه ما هم خوب باشد و شاهد این باشیم که نماد‌های شرکت‌های سرمایه گذاری استانی بازگشایی بشود.

مجری: الآن این دو تایی که به صورت آزمایشی برگزار می‌کنید نمادهایشان را باز می‌کنید؟

حاجی وند: یکی از پیش شرط‌ها این است که مجامع برگزار بشود ان شائ الله این مجامع برگزار بشود قرار است به صورت تدریجی نماد‌ها بازگشایی بشود.

مجری: راجع به میزان باز شدنش آن سری اولی که فکر کنم 60 درصد باز شد و این‌ها خیلی اعتراض داشتند این سری که این شکلی نیست.

حاجی وند: نه برای سرمایه گذاری استانی هر کی مجاز است می‌تواند صفر تا صد درصد سهامش را بفروشد کسانی که روش مستقیم را انتخاب کردند آن قید 60 درصد بود که حالا ببینیم شرایط بازار سرمایه چطور می‌شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. سلام میخواستم سوال کنم کسانیکه اصلا سهام عدالت ندارند. چیکارکنندوچطوری میتواننددریافت کنندچراهیچ مسولی پاسخگونیست… باتشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا