خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ادعاهای شبه انتخاباتی در «همشهری» نوروزی

روزنامه ها و هفته نامه ها چند سالی است که در ایام نوروز منتشر نمی شوند و به جای آن سالنامه یا ویژه نامه نوروزی منتشر می کنند. تلاش می‌کنیم در تعطیلات نوروز مروری بر چند سالنامه داشته باشیم. در این گزارش ویژه نامه نوروزی همشهری مورد بررسی قرار می‌گیرد.

به گزارش شفقنا رسانه، یکی از سوژه‌هایی که همشهری به سراغ آن رفته، تلگرام است. با توجه به این که رسانه‌ها این روزها برای دیده شدن و کلیک خوردن ناچار هستند تا در فضای مجازی و کانال‌های تلگرامی مطالب خود را منتشر کنند لذا بحث درباره حریم خصوصی کاربران و تهدیدات و فرصت‌های این شبکه‌ها خوراک خبری خیلی از رسانه‌ها شده است. همشهری در ویژه‌نامه‌ی نوروزی خود گزارشی از پربازدیدترین مطالب تلگرام دارد. این روزنامه در یکی دیگر از مطالب خود با اشاره به تعداد مطالبی که در کانال‌های تلگرامی منتشر می‌شوند، به بیان آسیب‌های ناشی از آن می‌پردازد. نویسنده دو نهضت تولید محتوای مفید و آموزش سواد رسانه‌ای را راهکاری برای کاهش این آسیب‌ها می‌داند و معتقد است مسئولیت‌پذیری مهم‌ترین اصل در تولید، اشتراک و مصرف محتوا است و بر این اساس احراز هویت کانال‌های تلگرامی را اقدامی مفید ارزیابی می‌کند.

روزنامه همچنین گزارش‌هایی درباره آنچه «نقش مافیا در دوام کنکور» خوانده، نوشته است و در ادامه کنکور را صنعتی می‌داند که صداوسیما، بسیاری از دبیران، مؤسسات خصوصی و … وارد این صنعت شده‌اند ولی با وجود تلاش ها و آسیب های فراوان ِکنکور به نظام آموزش و پرورش، دانش آموزان و خانواده ها این صنعت حذف شدنی نیست.

همشهری در ادامه گزارشی درباره هزینه تصادفات در کشور دارد که به گفته آخوندی وزیر راه و شهرسازی این تصادفات بیش از ۶ درصد تولید ناخالص داخلی کشور را می بلعند و در مطلب دیگری مروری بر آمار تلفات و مجروحان تصادفات در ۱۰ سال اخیر دارد.

یکی از گفت‌وگوهای این روزنامه، گفت‌وگو با سید حسن قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. او درباره‌ی مشکلات طرح تحول سلامت، کارنامه چهارساله وزارت بهداشت در اجرای پرونده الکترونیک سلامت و پزشک خانواده پاسخ داده و یکی از جملاتش تیتر مطلب شده است: رئیس جمهور درست می‌گوید، عینک بزنید. قاضی زاده همچنین از وزارت رفاه، تأمین اجتماعی و وزارت اقتصاد انتقاد می‌کند و در پاسخ به این سؤال که اگر در دوره بعد در وزارت نباشید، آیا طرح تحول سلامت روی زمین نمی‌ماند؟ می‌گوید: «شما به آقای روحانی رأی بدهید تا روی زمین نماند و ادامه پیدا کند».

گفت‌وگوی بعدی با محمد هادی ایازی معاون اجتماعی وزیر بهداشت است. ایازی معتقد است به دلیل هزینه‌های زیادی که مردم با آن دست به گریبان هستند، طرح تحول در حکم مسُکن است و راهی جز طرح تحول نبود. او می‌گوید: «با این طرح یک نوع رضایتمندی در مردم ایجاد شده است و اگر به طرح تحول سلامت لطمه وارد شود یک نارضایتی مجدد به وجود می‌آید».

همشهری- روزنامه شهرداری تهران-  در ادامه‌ی گفت‌وگوهایی با اعضای شورای شهر تهران درباره مدیریت یکپارچه شهری، آلودگی هوا و توسعه حمل و نقل عمومی دارد. این روزنامه همچنین گفت‌وگوی ویژه‌ای هم با محمد باقر قالیباف شهردار تهران انجام داد. اگرچه قالیباف به صورت رسمی کاندیداتوری خود را اعلام نکرده است با این حال خیلی‌ها او را یکی از نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری می‌دانند و گفته‌های او درباره ۳ برابر کردن یارانه و حذف کردن نفت از سر سفره دولت و … تا حدی این گمانه‌زنی‌ها را تقویت می‌کند. قالیباف در این گفت‌وگو وضعیت کشور را محصول انتظار در اقتصاد می‌داند و معتقد است می‌توان با همین منابع موجود در کشور وضعیت به مراتب بهتری ایجاد کرد. او حادثه پلاسکو را حادثه‌ای تلخ می‌داند و اگرچه شهرداری تهران در روزهای پس از این حادثه به عنوان یکی از مقصرین مطرح می‌شد، با این حال قالیباف می‌گوید: «خیانت یعنی فاجعه پلاسکو را که اندوه بزرگ ملت بود دستمایه انتقام سیاسی قرار دهیم».

همچنین درباره‌ی معضل آلودگی هوا که کلان‌شهر تهران و بسیاری از شهرها با آن مواجه هستند، قالیباف توضیح می‌دهد: «برای من جای تعجب دارد که مسئله آلودگی هوای تهران و سایر شهرهای کشور دغدغه دولت و سایر مسئولان نیست. آلودگی هوا هم مانند ترافیک، واقعه پلاسکو و زلزله احتمالی تهران یک واقعیت است که تنها از پشت میز و کامپیوتر حل نمی‌شود. بنده به عنوان شهردار هر چه قدر هم مترو، بزرگراه و تونل بسازم باز هم نمی‌توان مشکل ترافیک و آلودگی هوای شهر بزرگی مثل تهران را حل کنم. چنین کاری نیاز به اقدامات دولتی دارد.» او با بیان این که هیچ اختیاری درباره جمع‌آوری خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده ندارد که بار اصلی آلودگی هوا را برعهده دارند، ادعا می‌کند: «اگر مسئولیت حل آلودگی هوای تهران و سایر کلان‌شهرها را با اختیارات مربوطه به من واگذار کنند، در کمترین زمان ممکن این مشکل را حل می‌کنم».

این روزنامه در ادامه گزارش‌هایی درباره‌ی عملکرد شهرداری تهران برای توسعه زیرساخت ها و اداره بهتر شهر تهران و نیز مقابله با آلودگی هوا، کاهش ترافیک، افزایش فضای سبز، توسعه راه‌سازی، اسکان کارتون‌خواب‌ها و … با تأکید بر بدهی ۱۴ هزار میلیارد تومانی دولت به شهرداری کار کرد. یکی از این گزارش‌ها درباره طرح تولید برق ۹ هزار خانوار تهرانی از زباله‌های شهر تا سال ۹۷ است و در گزارش دیگری ساخت مجموعه نمایشگاه بین‌المللی برای پایتخت «شهر آفتاب» را یکی از تجربه‌های موفق شهرداری می‌داند که امسال به بهره برداری رسیده و تاکنون ۱۱ نمایشگاه را میزبانی کرده است. همشهری هم چنین در صفحه سیاسی خود به بررسی روابط ایران و آمریکا در دوره ترامپ می‌پردازد. از دیگر مطالب این روزنامه، گزارش‌هایی درباره‌ی تعیین سقف دریافتی مدیران در مجلس و نیز فساد صورت گرفته در صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه است. همشهری همچنین گزارشی از ۱۵ چهره احتمالی حاضر در انتخابات سال ۹۶ دارد که محمدباقر قالیباف، شهردار تهران یکی از نامزدهای احتمالی انتخابات است با این حال قربان‌زاده، دبیر کل جمعیت پیشرفت و عدالت (تشکل نزدیک به قالیباف) درباره قرار گرفتن نام قالیباف در فهرست جبهه مردمی نیروهای انقلاب(جمنا) گفته بود: برای کاندیداتوری در انتخابات مذاکره‌ای با جبهه مردمی نداشته است و اعضای جبهه و نیروهای منتخب بر اساس لطف و علاقه خود نام او را مطرح کرده‌اند.

این روزنامه گفت‌وگویی با حسین امیرعبداللهیان، دستیار ارشد رئیس مجلس دارد که عبداللهیان در این مصاحبه به بیان ناگفته‌هایی از سه ملاقاتش با بشار اسد، رئیس جمهور سوریه؛ سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان و سعود الفیصل، وزیر خارجه سابق عربستان می‌پردازد و از سوی دیگر او در این گفت‌وگو تأکید می‌کند که مذاکره با معارضان سوری به پیشنهاد صالحی انجام شد.

همشهری در این ویژه‌نامه گفت‌وگویی با بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه انجام داد که در این گفت‌وگو ابعادی از نامه‌ی کشورهای عربی به رئیس جمهور ایران را روشن می‌کند. مطلب بعدی این ویژه‌نامه درباره‌ی بررسی روابط ایران و روسیه در سال‌های اخیر خصوصاً در دوره‌ی پوتین رئیس جمهور این کشور است. حسن بهشتی‌پور، کارشناس مسائل منطقه اما معتقد است روابط میان ایران و روسیه مثل گذشته نیست و بسیار عمیق شده است. سطح روابط دو کشور به حدی رسیده است که اگر ترامپ هم بخواهد به روسیه باج بدهد باز هم روسیه از منافعش با ایران دست برنخواهد داشت.

ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی در مصاحبه تفصیلی خود با همشهری درباره شرایط نابسامان بانک‌ها، سیاستگذاری در زمینه نرخ ارز و موانع روابط بین‌المللی بانک‌ها سخن می‌گوید. او مهمترین مسئله بانک‌ها در ۴ دهه اخیر را در کوچک ماندن آن‌ها می‌داند و معتقد است بانک به اندازه‌ای که اقتصاد رشد کرده است، بزرگ نشده‌اند. سیف مشکلات نظام بانکی را دو عامل می‌داند: «نخست عدم تعادل در درآمدها و هزینه‌ها و دیگری عدم تعادل در دارایی‌ها و بدهی‌ها. به عقیده من شروع اصلاح و جهت گیری اصلی باید اصلاح سریع عدم تعادل در درآمدها و هزینه‌ها باشد. به نحوی که فعالیت بانکداری، زیان تولید نکند و بتواند سودآور باشد».

گفت‌وگوی بعدی این روزنامه با علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره هدفگذاری وزارت خانه برای ایجاد ۱۲۰ هزار شغل اینترنتی و چالش‌های توسعه این کسب و کارها است.

ویژه‌نامه‌ی نوروزی همشهری در ۱۲۸ صفحه منتشر شد. طرح جلد این ویژه‌نامه نمای شهر تهران است به گونه‌ای که قسمت اعظم این جلد را تصویری از پل طبیعت و فضای سبز اطراف آن گرفته است. عکس شهردار تهران هم بزرگتر از سایر مسئولان در صفحه جلد است که قسمتی از مصاحبه او با تیتر «می‌توان یارانه را سه برابر کرد» آورده شده است. اگرچه قالیباف هنوز به صورت رسمی اعلام کاندیداتوری نکرده است ولی با این حال به نظر می‌رسد طرح جلد این ویژه نامه و انتخاب تیترها و سخنان قالیباف بیشتر شبیه به یک تبلیغ انتخاباتی باشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا