خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارشی از حضور رهبری در نمایشگاه کتاب [+تصاویر]

رهبری انقلاب از سی‌ودومین نمایشگاه کتاب تهران بازدید کردند.

به گزارش ایسنا، آیت الله خامنه‌ای صبح امروز(دوشنبه) با حضور در مصلای امام خمینی(ره) به مدت دو ساعت و نیم از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بازدید کردند.

در این بازدید که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز حضور داشت،آیت الله خامنه ای ضمن گفت‌وگو با ناشران در جریان تازه های نشر قرار گرفتند.

گزیده بیانات ایشان در این بازدید به شرح زیر است:

*  صورت وضعیت نشان‌دهنده این است که مردم هنوز کتاب می‌خرند و برای خواندن، می‌خرند.

* دنیای کتاب، دنیای پیچیده‌ای است و این نکته‌ای است که آقای صالحی [وزیر ارشاد] باید توجه کند.

*  باید مسأله کاغذ را حل کرد؛ اینطور نمیشود.

* وزیر فرهنگ و وزیر صنعت بنشینند و این مسأله را حل کنند.


حسام آبنوس در خبرگزاری فارس نوشت:

روز قبل شنیدم که قرار است امروز رهبر انقلاب از نمایشگاه بازدید کنند، ولی معمولا به این دست خبرها واکنش نشان نمی دهم چون طی این سال ها بر من ثابت شده که گمانه زنی بسیار است ولی صبح وقتی به نمایشگاه رسیدم و داخل شبستان شدم متوجه شدم که خبرهای دیروز درست بوده و رهبر انقلاب مشغول بازدید از بخش عمومی نمایشگاه کتاب هستند.

طبیعتا همین که از حضور ایشان در نمایشگاه بی اطلاع بودم یعنی در صف همراهان ایشان هم جایی نداشتم و تا پایان بازدید پشت درهای شبستان منتظر ماندیم و با دوستان رسانه ای و نویسنده گپ زدیم و چالش های حوزه نشر را طرح کردیم.

 

*فروش آثار محور بازدید رهبری از نمایشگاه کتاب

حوالی ظهر بود که بازدید تمام شد و منتظر ماندیم ببینیم که اتفاقات بازدید کدام به گوش رسانه ها می رسد و بیرون می آید. در مرور اتفاقات بازدید رهبر انقلاب از نمایشگاه کتاب آنچه جلب توجه کرد دقت ایشان در استقبال و فروش مخاطبان از کتاب ها بود. در غرفه سروش و افق ایشان از میزان فروش و استقبال سوال کردند. در اولی از فروش رمان «دختران آفتاب» و در دومی از میزان و فروش آثار رضا امیرخانی پرس و جو کردند. این نشان می دهد که فروش و مخاطب داشتن یک اثر برای ایشان مسئله مهمی است و یعنی بهتر است ناشران از فروش و توزیع آثارشان و بازخورد گرفتن از مخاطبان دقت کنند. حتی ایشان در بازدید از غرفه نشر آگاه هم از میزان فروش و استقبال مخاطبان از کتب دکتر شفیعی کدکنی پرس و جو می کنند که باز هم نشان دهنده توجه ایشان به مسئله فروش است. علاوه بر این باید به همین نکته در بازدید از غرفه نشر «علم» نیز اشاره کرد که از میزان استقبال آثار مرحوم باستانی پاریزی پرس و جو کرده بودند.

*حساسیت در انتخاب مترجم

نکته بعدی توجه ایشان به مسئله مولف و مترجم است. در مرور اخبار به نظر آمد که ایشان با این کار می خواهند به اهمیت مولف و دقت در انتخاب مترجم صحه بگذارند. برای مثال وقتی در غرفه ای کتابی از «صادق کرمیار» به ایشان معرفی می شود، رهبر انقلاب به کتاب موفق وی یعنی «نامیرا» نیز نقبی می زنند و از آن یاد می کنند و با این رفتار نشان می دهند که نباید از مولفان موفق دست شست و باید آنها را با کارهای موفقشان معرفی کرد.در کنار آن ایشان در غرفه نشر افق از مسئول غرفه درباره نحوه انتخاب مترجمان پرس و جو می کنند و پاسخ هایی دریافت می کنند که این نشان دهنده مسئله ترجمه و اهمیت آن از منظر ایشان است. مسئله ای که کمتر مورد توجه قرار می گیرد.

 

*کدام کتاب ها؟

اما در کنار این مسائل کتاب هایی که ایشان مورد توجه قرار دادند هم جالب توجه است. رمان «دیلماج» اثر حمیدرضا شاه آبادی یکی از آثاری است که مورد تفقد و تمجید رهبر انقلاب قرار می گیرد و طبق شنیده ها ایشان پیش از این نیز این ران را مطالعه کرده و نظر مثبتی درباره آن داشته اند و در بازدید امروز هم می بینیم که ایشان آن را اثر خوبی معرفی می کنند.

همچنین وقتی با رمان «مستوری» روبه رو می شوند به رمان نامیرا هم اشاره می کنند و از آن تمجید می کنند. البته رمان «نخل و نارج» اثر وحید یامین پور هم دیگر کتابی است که در غرفه نشر کتاب جمکران به رهبر انقلاب معرفی شده که روایتی از زندگی و زمانه مرحوم شیخ مرتضی انصاری است که در قالبی داستانی عرضه شده است.

در غرفه شهرستان ادب علاوه بر کتاب هایی که به ایشان معرفی شده که اثر یاسین حجازی با عنوان «قاف» یکی از آنها است ایشان کتاب «سیاه مست سایه تاک» مجموعه قصیده های مرتضی امیری اسفندقه را نیز تورق کرده و بخشی از آن را مطالعه کردند.

«دمیان» اثر هرمان هسه یکی دیگر از آثاری است که در بازدید رهبر انقلاب مورد توجه قرار گرفته، اثری از نویسنده ای که پرفروش ترین نویسنده قرن بیستم است و به تازگی نشر افق آن را با ترجمه تازه ای منتشر کرده است. علاوه بر این ایشان اثر مشهور «چارلز دیکنز» با عنوان «داستان دو شهر» را نیز مورد توجه قرار دادند و توضیحاتی پیرامون آن ارائه کردند، اثری که پرفروش ترین کتاب در سطح دنیا معرفی شده است.

*طرح مسال روز در کتاب ها

محور دیگر بازدید ایشان از نمایشگاه کتاب تاکید بر تولید آثار بوده است. ایشان در بازدید از غرفه نشر شهرستان ادب از تولید آثار توسط آنها تشکر کرده بودند. همچنین در بازدید از غرفه نشر سروش به اهمیت حمایت از تولید آثار روز تاکید کردند و توجه ویژه به بخش کودک و نوجوان در صدر توصیه ایشان به مسئولان این نشر بوده است. همچنین در بازدید از غرفه نشر «ملک اعظم» که با محوریت دفاع مقدس فعالیت می کند به ترویج ارزش های دفاع مقدس با انتشار آثاری در این حوزه تاکید کرده بودند.

در مجموع بازدید رهبر انقلاب از سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران نکات جالبی داشت که بخشی از آنها به گوش اهالی رسانه رسید و بازتاب یافت و احتمالا نکات دیگری هم بوده که باید منظتر انتشار رسمی آنها ماند.


حضور رهبری در نمایشگاه کتابحضور رهبری در نمایشگاه کتابحضور رهبری در نمایشگاه کتابحضور رهبری در نمایشگاه کتابحضور رهبری در نمایشگاه کتابحضور رهبری در نمایشگاه کتابحضور رهبری در نمایشگاه کتابحضور رهبری در نمایشگاه کتابحضور رهبری در نمایشگاه کتابحضور رهبری در نمایشگاه کتابحضور رهبری در نمایشگاه کتابحضور رهبری در نمایشگاه کتابحضور رهبری در نمایشگاه کتابحضور رهبری در نمایشگاه کتابحضور رهبری در نمایشگاه کتاب

عکس: سایت رهبری

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا