خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«تحول در حوزه را تبدیل به یک گفتمان عمومی کردیم»

حجت الاسلام اکبرنژاد، تولیت موسسه فقاهت و تمدن سازی گفت: مؤسسه فقاهت توانسته تحول را به یک گفتمان و خواست عمومی و یک شعار عملی در حوزه تبدیل کند و باعث شده طیف سنتی حوزه با جریان تحول خواه همراهی کند.

به گزارش قم نیوز حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی اکبرنژاد در نشست که پیش از ظهر امروز به مناسبت دهمین سال تاسیس موسسه فقاهت و تمدن اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: نگاه ما قبل از ورود به حوزه متفاوت بود و حوزه را با امام خمینی و شهید بهشتی و شهید مطهری می‌شناختیم که از دل آن نظام سیاسی و تحول بیرون آمده است. ولی وقتی وارد فضای حوزه شدیم حوزه را بسیار متفاوت با تصور خود دیدیم و متوجه شدیم ساز و کار مدیریت و نظام آموزشی و محتوایی که تدریس می‌‌شود و افق های پیش رو سنخیتی با آن بحث ندارد و آن شخصیت‌ها استثنائات حوزه بودند نه محصول فرایند طبیعی حرکت حوزه.

وی با اشاره به اینکه ما دو راه پیشروی خود دیدیم. یا تسلیم شویم و در سیستم موجود در حوزه هضم شویم و یا اینکه براساس وظیقه انسانی و الهی خود برای تغییرو تحول در حوزه تلاش کنیم که ما راه دوم  را انتخاب کردیم، عنوان کرد: این مؤسسه در سال 89 پیرو منویات رهبر معظم انقلاب در راستای تحول در حوزه شکل گرفت و تا به امروز کارهای خوبی انجام شده که یکی از آنها بسته جامع اجتهادی است که می‌تواند طلاب را راحت‌تر به فضای اجتهاد نزدیک کند.

تولیت موسسه فقاهت و تمدن اسلامی بیان داشت: یکی از چیزهایی که از قبل وجود داشت و ما آن را با جدیت دنبال می‌کنیم گسترش فهم از منطق استنباطی دین است. چرا که اعتقاد داریم مسئله‌ها منطق را می‌سازند، و مسئله‌هایی که از سنخ دنیای مدرن نبوده باعث شده منطقی به اسم اصول فقه پیدا شود. در حالی که امروز مسائل شبیه مسئله‌های چندمجهولی ریاضی شده و یگر با راه‌حل‌های ساده نمیتوان به آنها پاسخ داد. به همین دلیل منتقل شدیم به ضرورت تحول در منطق استنباطی دین که بتواند از عهده مسائل جدید بربیاید و حاصل آن بسته جامع اجتهادی دین شد و البته آثار دیگری نیز در دست تدوین است.

استاد حوزه علمیه با اشاره به این که یکی دیگر از محورهای مدنظر ما تعامل گسترده با نهادهای حوزوی و نهادهای دینی مرتبط با مباحث حوزوی است، گفت: رویکرد ما در دهه دوم این است که به صورت جدی با هر مجموعه‌ای که به نحوی مرتبط با حوزه است به تفاهم برسیم و کارهای مشترک انجام دهیم و از همین  جا از همه مجموعه‌ها دعوت می‌‌کنیم به همکاری مشترک در راستای اهداف مشترکی که بین ما و آنها می‌تواند تبیین شود.

زبان ما در گفتگو لکنت دارد و صاحبان اندیشه نمی‌توانند بدون واهمه حرف بزنند
وی با اشاره به اینکه گفتگوی علمی بین افراد مانند هوا برای زنده ماندن ضرورت دارد، افزود: محور بعدی که جز اهداف اصلی موسسه است، برگزاری نشست‌های علمی و مناظرات در رابطه با موضوعات مختلف است. ما باید در دنیای گفت‌وگو وارد شویم چون زبان ما در گفت‌وگو لکنت دارد و خیلی از معضلات جامعه به همین دلیل است که گفتگو بلد نیستیم و به آداب آن ملتزم نیستیم. در حوزه علمیه تنوانستیم باب گفتگو را آنطور که باید باز کنیم تا صاحبان اندیشه بدون واهمه و ترس از اینکه برچسب بخورند، مجال داشته باشند که حرف خود را بزنند و با لبخند روبه‌رو شوند نه با ترشرویی و تهدید و توهین. برنامه ما این است که باب این گفت‌وگو را بیش از گذشته باز کنیم.

تولیت مؤسسه فقاهت با بیان این که در مؤسسه فقاهت به روی صاحبان اندیشه که به نحوی اندیشه آنها مرتبط با مسائل دینی است باز است، گفت: ما دعوت می‌‌کنیم و از آنها حمایت می‌‌کنیم تا حرف آنها شنیده شود و برای برگزاری جلسات و ارائه دیدگاه‌ها و همچنین مناظره آمادگی لازم را داریم.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: محور بعدی مدنظر این است که می‌خواهیم تولیدات بنیادین خود را در عرصه دین شناسی افزایش داده و بیشتر عرضه کنیم. چون ما ادعا داریم توانستیم منطق فهم دین را ارتقاء بدهیم و ضعف‌های روشی و بخشی از زوائد اصئل فقه که فضای حوزه و طلاب از آن رنج می‌برد را از بین ببریم و می‌خواهیم این منطق را به سروقت مسئله‌های جدید تمدنی ببریم.

وقتی جامعه درگیر مسائل دیگری است، نمی‌توانیم به مسائل دهنی بپردازیم
وی با بیان این که مؤسسه فقاهت کاملا انضمامی عمل می‌ کند، خاطرنشان ساخت: معتقدیم نباید وارد فضای خلأ و صرفا ذهنی شویم، بلکه باید به مسائلی پرادخت که در جامعه وجود دارد و جامعه با آن درگیر است؛ از جمله آنها بحث زندگی مدرن و زندگی در جامعه آزاد چند صدایی است و برای این که فرد گرفتار بدعت و افراط و تفریط نشود و خطی مشی تعامل را یاد بگیرد باید خط تعادل را بر اساس منطق کتاب و سنت و عقل ارائه کنیم که مؤمنین بتوانند در همین دنیای مدرن چند صدا تعامل فعال داشته باشد و درگیر بدعت هم نشوند که این کار نیازمند یک منطق است.

منطق استنباط در موسسه فقاهت قوی‌تر از فضای حوزه است

حجت الاسلام والمسلمین اکبرنژاد در ادامه سخنان خود خاطرنشان ساخت: منطق استنباط در مؤسسه فقاهت بسیار قوی‌تر از فضای موجود در حوزه است. چون اصول فقه موجود در حاشیه فقه اهل سنت به وحود آمد و بنا به اقتضائات آن دوره اینگونه شد؛ اما چه کنیم که تغییر کلا به ذائقه انسان خوش نمی‌آید؛ به ویژه در فضاهای سنتی این پافشاری بیشتر است.

وی یادآور شد: مخالفت هایی با فعالیت‌های مؤسسه در فضای حوزه هست ولی موافقان هم زیاد هستند و امروز اساتید بزرگوار زیادی از مباحث مؤسسه استفاده می‌ کنند؛ مؤسسه فقاهت توانسته تحول را به یک گفتمان و خواست عمومی و یک شعار عملی در حوزه تبدیل کند و باعث شده طیف سنتی حوزه با جریان تحول خواه همراهی کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا