خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اصلاح‌طلبان از پایگاه اجتماعی برای منافع مالی استفاده ابزاری کردند

یکی از مخاطبان انصاف نیوز با نام مستعار «سمندر» در کامنتی ذیل یادداشت «محمدرضا جلایی پور» با تیتر «چرا و چگونه اصلاح‌طلبان عدالت‌خواه‌تر شوند؟» نوشت:

مدلی که اصلاح‌طلبان باید در نظر بگیرند باید انطباق بر وضعیت کشور داشته باشد.

ما در کشوری قرار داریم که پر از منابع عظیم طبیعی است. در یک ساخت نادرست، دستیابی به قدرت به مفهوم دسترسی به منابع پول اطلاعات و رانت‌های مختلف است. طبیعی است در این مدل بسترهای زدوبند و فساد انگیز وجود دارد که بزرگ‌ترین تهدید برای یک رقابت سالم است.

همین مسئله بدنه اصلاح‌طلبان را هم درگیر کرده عده‌ای با استفاده ابزاری از پایگاه اجتماعی این جریان به بقا در قدرت خودشان و پرکردن جیب‌های خانواده مشغول‌اند؛ بنابراین در یک مدل کوچک می‌بایست یک طرح مفهومی برای این مسئله در اصلاح‌طلبان نوشته شود و به‌صورت درونی اجرا شود که توان تعمیم داشته باشد.

در این طرح مفهومی می‌بایست شاخص‌های مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی و کارکردی بر دسترسی به منابع بادآورده و رانت‌ها تفوق یابد و منابع عام باید با مکانیسمی در اختیار عموم جامعه قرار بگیرد و به‌نوعی از گردونه هدف‌های رقبا کنار گذاشته شود.

مثلاً تجمیع منابع ارزی در صندوق ذخیره ارزی کشور که در دولت خاتمی انجام شد اقدام مقدماتی خوبی جهت مدیریت منابع ارزی کشور بوده است. این صندوق حداقل اثر ضد فسادی که داشته است این بوده منابعی که به‌صورت پراکنده به‌صورت‌های مختلف و از مسیرهای متفاوت گاهی حتی احصا نشده از کشور می‌رفت را شناسایی کرد.

به اعتقاد بنده این امر هنوز کامل نشده است و یکی از دلایل به گروگان گرفته شدن اقتصاد کشور توسط کارتل‌های اقتصادی بزرگ که با همین رانت‌های ارزی غول شدند اما حالا در بزنگاه نیاز کشور حاضر نیستند به یاری مردم بیایند، شفافیت حاصل از انتظارات شکل‌گرفته در خصوص این صندوق است.

حتی اگر اصلاح ساختار سیاسی در قانون پیش‌بینی می‌شود باید یک منطق این‌چنین داشته باشد وگرنه عده‌ای فاسد و رانت‌خوار هر روز با ایجاد پرونده‌های [مختلف] برای رقبا برای تداوم خود از ظرفیت‌های اهرم‌های قانونی استفاده خواهند کرد و وضعیت تغییری نخواهد کرد.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا