خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آدرس‌ نامشخص

رضا صادقیان، عضو بخش تحلیلی انصاف نیوز در یادداشتی با عنوان «آدرس‌ نامشخص» درباره‌ی واکنش‌ چهره‌ها و رسانه‌های اصولگرا به ترور محسن فخری‌زاده و پیشنهاد اخراج بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نوشت:

پس از اعلام خبر ترور شهید فخری‌زاده برخی از چهره‌های سیاسی و رسانه‌های نزدیک به جریان اصول‌گرا از یک راهکار اساسی به اسم «اخراج بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» رونمایی کردند. به واقع و براساس سناریویی که اعلام می‌کنند اطلاعات مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای و ترور دانشمندان ایرانی طی سال‌های اخیر به واسطه حضور بازرسان در کشور رخ داده است.

براساس خاطرات حسن روحانی در کتاب «امنیت ملی و دیپلماسی هسته‌ای» حضور بازرسان آژانس از سال 1382 در کشور اتفاق افتاد. اینکه در چنین زمانه‌ای کدامین دولت و شخصیت‌های سیاسی بر مسند کار بوده‌اند در بحث انرژی هسته‌ای محل توجه و انگشت نهادن نیست؛ به عبارتی آنچه در مسئله‌ای هسته‌ای اتفاق افتاده و خواهد افتاد به حاکمیت و نه دولت و دولت‌مردان مرتبط بوده و هست. از همین‌رو حضور بازرسان و یا پذیرش این نکته که بازرسان آژانس به صورت دوره‌ای می‌بایست از تاسیسات هسته‌ای و سایت‌های درخواست شده بازدید به عمل آوردند با توافق حاکمیت اتفاق افتاده است، بازخوانی خاطرات حسن روحانی در همین زمینه خالی از لطف نیست. دولت، وزارتخانه و جمع شدن برخی شخصیت‌های قدرتمند در ساختار دولت نمی‌توانسته و نخواهند توانست به شماری از بازرسان اجازه ورود و بازرسی از تاسیسات هسته‌ای را بدهند. چرا که در مسائل کلان سیاست خارجی ما با تصمیم حاکمیت و نه وزارت امور خارجه و دولت وقت روبرو هستیم. گویا فهم تفاوت «دولت» به عنوان بزرگترین کارگزار اجرایی کشور و مفهوم فربه «حاکمیت» در تصمیم‌گیری‌های کلان همچنان برای برخی از چهره‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

مهمتر آنکه؛ برخی با استفاده از ادبیاتی که احتمالا برای خودشان شگفتی‌ساز و خبر از کشف وقایع کاملا مخفی در عرصه سیاست و رویدادهای بین‌المللی را می‌دهد از احتمال جاسوس بودن بازرسان می‌گویند و اینکه این افراد در برخی از پایگاه‌های نظامی آمریکا و کشورهای دیگر دوره‌های جاسوسی را می‌گذرانند و… نه تنها سازمان‌های بین‌المللی بلکه شماری از تشکل‌ها، انجمن‌ها و نهادهای غیر دولتی که در گستره جهانی به اسم توسعه فن‌آوری، حرکت به سوی انرژی‌های نوین، کمک به احداث تصفیه‌خانه‌های آب بهداشتی و کمک‌های خیریه‌ای و آموزشی و… فعالیت می‌کنند، می‌توانند به عنوان اهدافی برای جاسوسی و جاسوسان مورد استفاده قرار بگیرند. رد پای شماری از همین پوشش‌های جاسوسی در ظاهر انجمن‌های بین‌المللی را می‌توان در میان خاطرات جاسوسان سال‌ها و دهه‌های گذشته در غرب یافت. اما آیا این همه به جمع‌آوری و نفوذ در راستای کنترل سیاست‌های کشور هدف ختم می‌گردد و یا به ترور هدفمند شخصیت‌های سیاسی می‌رسند نیازمند بررسی و ارایه اسناد و نه حدس و گمان است.

چندی قبل مدیر کل آژانس درباره بازرسی‌ها گفته بود: «ایران یک چرخه سوخت هسته‌ای کامل دارد، ایران همه مهارت‌ها را دارد. بازرسان آژانس با وجود محدودیت‌های کرونایی به همه دنیا سفر می‌کنند و گروهی از بازرسان دائما در ایران هستند.» با توجه به جستجوهای انجام شده در اینترنت شمار بازرسان دایمی آژانس در کشورمان مشخص نیست، ولی این همه ما را به این نتیجه نمی‌رساند که عاملان ترور از دل آنها بیرون آمده باشند. اگر چنین می‌بود می‌بایست زودتر از بروز حادثه تلخ اخیر اقدام به اخراج این افراد می‌کردیم. ترور دانشمندان هسته‌ای ایران از سال 1388 تا 1391 اتفاق افتاد؛ طی این سال‌ها پنج نفر از فعالان دانش هسته‌ای ترور شدند و بهترین زمان برای اخراج بازرسان بود، اما چرا در همان زمان و با وجودی که بازرسی‌های با وقفه روبرو شده بود اینگونه حوادث تلخ اتفاق افتاد؟ پاسخ به این سوال را افرادی می‌توانند بدهند که حال گمان می‌کنند به نتیجه‌ای جالب توجه رسیده‌اند.

براساس اطلاعات منتشر شده در نشریات و سایت‌های خبری کشور عملیات ترور شهید فخری‌زاده با برنامه‌ریزی دقیق و کاملا هدفمند صورت گرفته است. قطع شدن برق منطقه آبسرد دماوند نیم ساعت قبل از ترور، به رگبار بستن خودرو در مرحله نخست و هنگام عبور از خیابان، انفجار خودرو نیسان به وسیله کنترل از راه دور، حضور تک‌ تیراندازها، به رگبار بستن تیم محافظ شهید و آگاه بودن به محل تردد در زمان مشخص. براساس تعاریف موجود از عملیات‌های ترور، اینگونه ترورها را ترور دولتی می‌نامند، ترورهایی که با کمترین خطای ممکن برنامه‌ریزی و به اجرا گذاشته می‌شوند. در این ترورها برنامه‌ها، حضور در مکان‌های خاص و رفت و آمدهای فرد هدف‌گذاری شده توسط تروریست‌ها به دقت مورد واکاوی قرار گرفته می‌شود و مهمترین مسئله آنکه دولتی که عملیات ترور را برنامه‌ریزی و حمایت کرده است هیچ وقت از اقدام خود سخنی نخواهد گفت.

کشف آمران و عاملان ترور در فضایی به دور از احساسات و خشم‌های فرو خورده صورت خواهد گرفت و نیازی به دمیدن در تنور احساسات و موضع‌گیری‌های پر سر و صدا نیست.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا