خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«ماندن در برجام تصمیم رییس‌جمهور است نه نظام»

یک نماینده‌ی «دلواپس» در پاسخ به به سوالی مبنی بر اینکه ماندن در برجام را تصمیم دولت می‌دانید یا کلیت نظام؟ مدعی شد: این تصمیم، تصمیم رئیس‌جمهوری و دولت است نه کلیت نظام!

روزنامه‌ی «شرق» در گفت‌وگو با «محمدجواد ابطحی»، عضو فراکسیون «ولایی» و دومین نفری که دیروز برای آتش‌زدن پرچم آمریکا به سمت تریبون مجلس رفت، نظراتش را دراین‌باره جویا شد.

آيا جریانی می‌خواهد از دولت انتقام بگیرد؟

این به صلاح نیست؛ آمریکا یکی از اهدافش ایجاد تفرقه در ایران است. ما باید حواسمان جمع باشد. اما دولت باید صادقانه بپذیرد راهی که رفته اشتباه بوده.

‌بالاخره راهی که رفته تصمیم کلیت نظام بوده. 

نه؛ بارها آقا گفت به ریشتان می‌خندند. اصرار اینها بود. آقا گفت این تجربه بدی نیست؛ بگذارید خودشان به نتیجه برسند. مثل بچه‌ای که می‌گوییم نرو آنجا آتش است، اما گوش نمی‌دهد؛ خب برود بسوزد تا بفهمد.

ماندن در برجام را تصمیم دولت می‌دانید یا کلیت نظام؟ 

تصمیم رئیس‌جمهوری و دولت است.

بر چه اساسی می‌گویید؟ 

مؤلفه‌هایی که آقا گفتند و صحبت‌هایی که کردند و گفتند سگ زرد برادر شغال است؛ بنابراین تصمیم را تصمیم کلیت نظام نمی‌دانیم.

‌یعنی تصمیم رهبری یک چیزی بوده و دولت چیز دیگری ؟ 

بله؛ «لا رأی لمن لا یطاع»، حضرت علی هم همین‌طور بود؛ تصمیمش چیز دیگری بود، اما تصمیم دیگری می‌گرفتند.

‌مگر اين تصميم‌ها توسط مقامات بلندپایه گرفته نمی‌شود؟ 

خیر؛ وقتی رهبر را تنها بگذاریم همین است دیگر.

‌چه کسی تنها گذاشت؟ 

همین ماها؛ منِ مجلس. مجلس چقدر کمک کرد؟ 20 دقیقه‌ای تصویب کرد و رفت. آقا شروط را گذاشت؛ عمل کردند؟ خود ظریف گفت ما از خط قرمزهای رهبری هم عبور کردیم؛ خودش گفت. دیگر آقا چه‌کار کند؟

‌چطور می‌شود تصمیم‌های قبلی مربوط به کلیت نظام باشد، ولی این تصمیم کلیت نظام نباشد. 

نیست؛ ما خیلی جاها داریم که متأسفانه بخشی از نظام ساز خودش را زده. در مسائل مختلف دیده‌ایم. اگر آقا فصل‌الخطاب بود، به مشکلات دچار نمی‌شدیم. چرا آمریکایی‌ها سعی می‌کنند فصل‌الخطاب را بزنند؟

‌اما رهبری نرمش قهرمانانه را مطرح کردند. 

بله اما در چه حد؟ رهبری توضیح داد؛ نرمش قهرمانانه به این معنی نیست که از اصول عقب‌نشینی کنند. این تغییر تاکتیک بود نه تغییر استراتژیک.

‌رئیس‌جمهوری و تیم مذاکره‌کننده همیشه تأکید دارند که رهبری را در جریان قرار می‌دادند. 

اتفاقا یکی از بدبختی‌های ما همین عملیات روانی آقای رئیس‌جمهوری است؛ چیزی می‌گوید و خودش فضا را ایجاد می‌کند و فضا را می‌گیرد؛ مثلا می‌گوید ما می‌خواهیم با جهان تعامل کنیم، اینهایی که نمی‌گذارند! خب بگو چه کسی نمی‌گذارد؟ فضا‌سازی می‌کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا