خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پایان رایزنی ایران و 3 عضو اروپایی 1+5

رایزنی معاونان وزیران خارجه ایران و سه کشور اروپایی عضو گروه 1+5 پس از سه ساعت پایان یافت.
به گزارش ایسنا، سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی چهارشنبه شب در محل مذاکرات در شهر مونترو سوییس همتایان اروپایی خود در گروه 1+5 را در جریان آخرین تحولات و روند مذاکرات هسته ای قرار دادند.
این مذاکرات پس از پایان گفت وگوهای دو جانبه وزیران خارجه ایران و آمریکا در هتل رویال پلازا برگزار شد. قرار است صبح پنجشنبه نیز در نشستی عمومی معاونان وزیران خارجه ایران و 1+5 نیز با یکدیگر دیدار کنند.
بر اساس توافقی که تاکنون به دست آمده است دور بعدی مذاکرات از 24 تا 29 اسفند به احتمال قوی در ژنو برگزار می شود.
به گزارش ایسنا، وزیر خارجه کشورمان در پایان روز چهارشنبه گفت: کشورهای غربی به ویژه آمریکا باید بین دستیابی به توافق هسته‌ای با تهران یا ادامه تحریم‌ها یکی را انتخاب کنند.
ظریف تاکید کرد: اگر غرب واقعا به دنبال دستیابی به توافق با ایران بر سر برنامه هسته‌ای تهران است، نیازی به ادامه تحریم‌ها نیست.
وزیر خارجه کشورمان همچنین اعلام کرد: مشکل جدی بر سر راه توافق فشار بیش از اندازه افرادی است که ایجاد هراس کرده و سعی می‌کنند در مسیر مذاکرات موانعی ایجاد کنند.
ظریف با اشاره به دور آخر مذاکرات بین ایران و کشورهای 5+1 گفت: طرف‌های مذاکره کننده در این دور از گفت وگوها به پیشرفت‌های “چشمگیری” دست یافتند.
وی خاطر نشان کرد: با وجود اختلاف بین طرف‌های مذاکره کننده «تا توافق نهایی فاصله‌ای نداریم.»
بنا بر گزارش پرس تی وی، ظریف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه خطوط قرمز ایران چیست، اعلام کرد: ما اعمال فشار و ضایع شدن حقوق مردم خود را نمی‌پذیریم و چیزی بیشتر از حق قانونی خود که همان پیشرفت برنامه صلح آمیز هسته‌ای و رفع فشارهای بین المللی علیه ایران است، نمی‌خواهیم.
اما جان کری وزیر خارجه آمریکا در اظهاراتی پس از پایان مذاکرات دو جانبه با ایران اعلام کرد: مذاکرات هسته‌ای با ایران شاهد پیشرفت‌هایی بوده است، اما همچنان «شکاف‌های چشمگیر» وجود دارد.
وی گفت: ما پیشرفت‌هایی نسبت به جایی که قبلا بودیم، انجام دادیم. هنوز شکاف‌های قابل توجهی باقی مانده و لازم است که تصمیمات مهمی اتخاذ شود.
وزیر خارجه آمریکا وجود بازرسی‌های سرزده و فرآیندهای راستی‌آزمایی را از شروط اصلی رسیدن به توافق دانست و تاکید کرد که آمریکا به دنبال تسلیم کردن ایران نیست.
وی گفت که آمریکا به دنبال «رسیدن به توافق درست، توافقی که از موشکافی سربلند بیرون آید» است.
کری ادامه داد: واشنگتن به دنبال توافقی است که «در طول زمان پایدار باشد، به خصوص توافقی که در آن اثبات شود برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز هست و خواهد بود.»
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا