خرید تور تابستان ایران بوم گردی

توضیح نمکی درباره‌ی آغاز واکسیناسیون کرونا در کشورهای منطقه

سعید نمکی، وزیر بهداشت گفت: شاید این خبر را شنیده باشید که در برخی از کشورها دارند واکسن کرونا را تزریق می کنند، اما این تزریق در قالب یک آزمایش بالینی به عنوان فاز نهایی است که از سوی برخی سازنده ها در برخی از کشورهای منطقه آغاز شده است. درحالیکه ما زیر بار این حرکت نرفتیم و اعلام کردیم، اگر کشوری میخواهد در ایران مطالعه بالینی انجام دهد، حتما باید در قالب تولید مشترک با ما باشد و در غیر این صورت ما اجازه چنین فعالیتی را به هیچ تولیدکننده واکسنی نمی دهیم. به همین دلیل با یکی از صاحبان تکنولوژی دنیا در حال انعقاد قراردادی هستیم که در قالب تولید مشترک در انستیتو پاستور باشد تا اگر مطالعه بالینی انجام می دهیم، به عنوان جزئی از حرکت مشترک باشد.

به گزارش ایسنا، دکتر نمکی در حاشیه جلسه کمیته ملی واکسن، ضمن تشکر از مردم به دلیل رعایت پروتکل های بهداشتی و محدودیت ها، گفت: خوشبختانه با مراعات گسترده مردم و با تلاشی که همه دست اندکاران انجام دادند و با همکاری قرارگاه کرونا، وزارت راه و شهرسازی، وزارت ارتباطات، دادستان ها و….، با تلاش شبانه روزی کادر بهداشتی و درمانی، توانستیم پنجمین روز کاهش مرگ‌های ناشی از کرونا را به زیر ۴۰۰ تجربه کنیم.

وی افزود: گرچه مرگ‌ حتی یک ایرانی برای ما زیاد است، اما دنیا و مراکز جهانی پیش بینی کرده بودند که ما مرگ های بالای ۸۰۰ و ۱۰۰۰ را در این هفته تجربه کنیم که مرگ ها نه تنها بالا نرفت، بلکه با همدلی و وفاقی که ایجاد شد همه و تمام دستگاه ها به صحنه آمدند و خوشبختانه داریم مرگ ها و ورودی بیمارستان ها را به سمت کاهش، به سمت دو رقم و با همین‌ همت و شتاب به سمت تک رقمی پیش می بریم.

عادی انگاری شود، گل‌های تازه خواهیم خورد

نمکی ادامه داد: از مردم عزیز تقاضا می کنم که شرایط را مانند اردیبهشت ماه به سمت عادی انگاری و ساده انگاری نبرند. اگر خدایی نکرده مجددا دچار این توهم شویم که کرونا شکست خورده و عقب نشینی کرده، دوباره از گوشه های این زمین‌گل های تازه خواهیم خورد.

تغییر وضعیت ۱۳۰شهر از قرمز به نارنجی

وزیر بهداشت گفت: از ۱۶۰ شهر قرمز، بیش از ۱۳۰ شهر به سمت نارنجی رفت. گرچه ۳۴ شهر جدید از شهرهای زرد به دلیل عدم رعایت پروتکل ها به سمت قرمز رفتند، اما امروز نسبت به دو هفته قبل وضعیت بسیار مطلوب تری داریم و امیدوارم در روزهای آینده باز هم با همدلی و همگامی مردم و رعایت همه اقشار، کسبه و تمام دستگاه ها و ارگان ها، بتوانیم روزهای بهتری را در کنار هم تجربه کنیم.

پیگیری تامین واکسن کرونا از سه مسیر

نمکی در ادامه با اشاره به جلسه ای که در زمینه واکسن کرونا داشت، گفت: قبلا خدمت مردم اعلام کرده بودیم که از سه مسیر تامین واکسن کرونا را دنبال می کنیم. یک مسیر بحث واردات واکسن در قالب کووکس است که مجموعه زیر نظر سازمان بهداشت جهانی و سازوکاری برای تامین واکسن برای همه کشورها است که ما ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن کرونا را که هر فردی باید دو روز از آن را تزریق کند، برای هشت میلیون و ۴۰۰ هزار نفر گروه آسیب پذیرمان شامل افراد بالای ۶۵ سال و افرادی که بیماری های خاص و زمینه ای دارند، از طریق کووکس پیش خرید کرده ایم که به محض توزیع آن ما هم جزو کشورهای دریافت کننده این واکسن‌خواهیم بود.

وی ادامه داد: راه دوم تامین واکسن کرونا، خرید آن از منابع موثقی است که در دنیا تولید می کنند. البته تاکید می کنم که تاکنون هیچ کمپانی سازنده واکسن کرونایی گواهی های تولید را از سازمان جهانی بهداشت دریافت نکرده است. مراحلی را طی کردند و در آخرین مراحل هستند که امیدوارم به محض دریافت گواهی هایشان بر اساس پیش خریدی که انجام می دهیم، بتوانیم آن ها را دریافت کنیم. در این زمینه با کشورهای مختلفی صحبت شده و کار دنبال می شود تا در تزریق واکسن برای جمعیت های هدفمان از هیچ کشوری در جهان عقب نباشیم.

نمکی گفت: در عین حال بحث تولید مشترک با صاحبان تکنولوژی با مراکزی مانند انستیتو پاستور را هم پیش میبریم که آن را هم دنبال می کنیم و امیدواریم در آینده خبرهای خوشی از این تولید مشترک داشته باشیم.

ماجرای تزریق واکسن کرونا در برخی کشورها

وی گفت: شاید این خبر را شنیده باشید که در برخی از کشورها دارند واکسن کرونا را تزریق می کنند، اما این تزریق در قالب یک آزمایش بالینی به عنوان فاز نهایی است که از سوی برخی سازنده ها در برخی از کشورهای منطقه آغاز شده است. درحالیکه ما زیر بار این حرکت نرفتیم و اعلام کردیم، اگر کشوری میخواهد در ایران مطالعه بالینی انجام دهد، حتما باید در قالب تولید مشترک با ما باشد و در غیر این صورت ما اجازه چنین فعالیتی را به هیچ تولیدکننده واکسنی نمی دهیم. به همین دلیل با یکی از صاحبان تکنولوژی دنیا در حال انعقاد قراردادی هستیم که در قالب تولید مشترک در انستیتو پاستور باشد تا اگر مطالعه بالینی انجام می دهیم، به عنوان جزئی از حرکت مشترک باشد.

آغاز مطالعه انسانی واکسن ایرانی کرونا در روزهای آتی

وی همچنین اظهار کرد: راه سوم هم تکیه بر دانشمندان داخلی، شرکت های دانش بنیان به عنوان تولید داخل است. به نظر من بیشترین دلبستگی را به این حرکت داشته باشیم. یعنی تکیه بر دانش و دانشمندان متعهد داخلی که بتوانیم این کار را در کشور انجام دهیم. خوشبختانه یکی از این شرکت ها مجوز مطالعه در فاز انسانی را دریافت کرده و از روزهای آینده این حرکت شروع می شود و اگر موفق شویم، در بهار آینده به عنوان یکی از تولید کنندگان مطرح واکسن کرونا در منطقه معرفی خواهیم شد و نیازهای مردم را برآورده می کنیم. امیدوارم هرچه زودتر بتوانیم این بلای خانمان سوز را از کشورمان دور کنیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا