خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بیانیه حزب ندا به مناسبت روز جهانی معلولان

حزب ندای ایرانیان با صدور بیانیه‌ای با تکیه بر بند ۱۰ مرامنامه‌ی خود که متضمن حصول جامعه‌ای عادلانه و بدون تبعیض برای همه‌ی ایرانیان است و به عنوان یک حزب اجتماعی در روز جهانی معلولان، بر خود وظیفه می‌داند در راستای احقاق حقوق ایشان قدم برداشته و با استفاده از تمام ابزارهای قانونی، صدای این قشر پرتوان، تلاشگر، پرافتخار اما آسیب‌پذیر را به گوش مسئولان رسانده و بر خواسته‌هایشان جامه‌ی عمل بپوشاند.

به‌گزارش وبسایت حزب ندا متن این پیام به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جامعه‌ای که در آن فرصت‌ها بر مبنای شایستگی توزیع شود مجالی برای تبعیض باقی نمی‌گذارد، بی‌عدالتی و کمرنگ شدن فرصت‌های برابر اقشار مختلف جامعه ایران را با تلاطم‌ها و فراز و نشیب‌های زیادی روبرو کرده و نباید فراموش کنیم که توصیه‌ها و تلاش‌های حزب ندای ایرانیان درگام اول در خدمت به اصل مهم و جامع رفع تبعیض است و از هر مناسبتی برای تحقق این هدف به سادگی عبور نخواهد کرد.

حزب ندای ایرانیان با تکیه بر بند ۱۰ مرامنامه‌ی خود که متضمن حصول جامعه‌ای عادلانه و بدون تبعیض برای همه‌ی ایرانیان است و به عنوان یک حزب اجتماعی در روز جهانی معلولان، بر خود وظیفه می‌داند در راستای احقاق حقوق ایشان قدم برداشته و با استفاده از تمام ابزارهای قانونی، صدای این قشر پرتوان، تلاشگر، پرافتخار اما آسیب‌پذیر را به گوش مسئولان رسانده و بر خواسته‌هایشان جامه‌ی عمل بپوشاند.

در همین راستا، کمیسیون فرهنگی اجتماعی حزب ندای ایرانیان حسب تذکر، تدبر و تفحص در این خصوص اعلام می‌دارد:

اول. از کلیه نهادهای نظارتی، “سازمان بازرسی” و “قوه‌ی قضاییه” تقاضا داریم بر حسن اجرای قانون جامع حمایت از معلولان بیش از پیش اهتمام ورزد چرا که علی‌رغم گذشت سه سال از تصویب قانون مذکور بخش‌های زیادی از آن از دید سیاست‌گذاران و البته مجریان مغفول مانده است.

دوم. مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی تأمل‌برانگیز ابراز داشته است که ۹۶.۶۵ درصد جامعه افراد دارای معلولیت از حمایت بهزیستی در دوران اپیدمی کرونا محروم بوده‌اند و ۸۰ درصد خانواده‌های معلولان نیاز به کمک فوری دارند؛ و از سوی دیگر تنها ۱۰ درصد از بودجه قانون حمایت از معلولان در سال ۹۹ تأمین شده است. این مسئله حزب ندای ایرانیان را بر آن داشت تا در موسم تدوین بودجه ۱۴۰۰ به “نمایندگان مجلس شورای اسلامی” درخصوص لزوم تخصیص بودجه مناسب و به “دولت” در خصوص تأمین اعتبار تخصیصی یادآور شود جامعه معلولان، جامعه ده‌میلیونی کشور عزیزمان ایران، امروز در مضیقه معیشتی قرار گرفته است، آن‌چنان‌که بودجه تخصیصی کفاف بسیاری از مسائل از جمله بیمه‌های درمانی و توان‌بخشی معلولان را نمی‌دهد و لازم است در چنین شرایطی با جلوگیری از هدر رفت منابع در بخش‌های کم اهمیت‌تر، معیشت جامعه معلولان را بدل به اولویتی مهم در کمیسیون‌های ذی‌ربط مجلس شورای اسلامی کنند.

سوم. از ریاست محترم “امور استخدامی” کشور تقاضا داریم قوانین مصوب مبنی بر به کارگیری سه درصدی معلولان در ادارات کشور را بررسی و بر اجرای دقیق آن اهتمام ورزد.

چهارم. ما معتقدیم ملاک قیاس افراد، ارزش‌های والای انسانی است و لذا هیچ محدودیت جسمی و ذهنی را دلیلی بر محرومیت از اقتضائات رفاهی ندانسته و تلاش می‌کنیم تا با کنش‌های جمعی‌مان این مسئله را در جامعه نهادینه کنیم و از نادیده گرفته شدن، کم انگاشته شدن و کنار گذاشته شدن این قشر پرتوان بکاهیم، همچنین کلیه نهادهای آموزشی، “صداوسیما”، “وزارت فرهنگ و ارشاد” اسلامی و… را به این اصل انسانی فرا می‌خوانیم تا با استفاده از امکانات موجود، جامعه را برای معلولان، امن‌تر و دلپذیر تر کنند.

پنجم. سال‌هاست مناسب‌سازی شهری برای جامعه معلولان تبدیل به مطالبه حداکثری این جامعه شده است اما شوربختانه حتی در کلان‌شهرها مورد کمترین توجه کارگزاران امور شهری قرارگرفته است. حزب ندای ایرانیان از کلیه اعضای “شوراهای شهر” تقاضا دارد مسئله مناسب‌سازی شهری و دسترسی آسان جامعه معلولین به حمل‌ونقل عمومی “آن‌چنان‌که در قانون جامع حمایت از معلولان نیز آمده” را در اولویت‌های تصمیم سازی های خود قرار داده و از انزوای این جامعه سربلند پیشگیری کنند.

ششم. ندای ایرانیان حزبی برآمده از آحاد ایرانیان است و بالتبع برای آسایش و رفاه همه ایرانیان قدم خواهد برداشت چنانکه در سال ۹۶ در چارچوب درخواست از نمایندگان جهت تسریع تصویب لایحه حمایت از حقوق معلولان در کنار جامعه معلولان ایستادیم و هم صدا با ایشان حقوقشان را مطالبه کردیم امروز نیز از “وزارت ورزش و جوانان” و “وزارت کشور” جهت حمایت از سمن‌های فعال در این حوزه و کلیه “سمن‌ها” تقاضا داریم دست یاری به یکدیگر دهند و امور بر زمین‌مانده جامعه معلولان را با توان و پشتکار همیشگی‌شان مرتفع سازند.

حزب ندای ایرانیان
۱۳ آذر ۱۳۹۹

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا