خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نظر رهبر انقلاب درباره لوموند و قانون اساسی مشروطه

به کوشش ناصر غضنفری، انصاف نیوز:

نخستین مصاحبه امام خمینی با رسانه های خارجی( بخش سوم و پایانی):

لوموند: موقع و موضع شما در قبال امریکا چیست؟

در طى بیانیه ‏ها و اعلامیه‏ هاى پانزده سال اخیر خود، چندین بار موضع و موقع خودم را در قبال امریکا و قدرتهاى بزرگ دیگرى که از ثروتهاى ممالک فقیر بهره ‏بردارى می ‏کنند، بیان کرده ‏ام. امریکا عمال خود را در این ممالک تحمیل و بعد خشونتى را که به مردم تحمیل می ‏شود تأیید می کند. امریکا که منشأ کودتاى ۱۳۳۲ و بازگشت و حفظ شاه بر سر قدرت است، سیاست خود را تغییر نداده است. تا وقتى که وضع بدین منوال است، موضع و موقع من در قبال امریکا همچنان تغییر ناپذیر خواهد ماند.

لوموند: آیا مثل برخى فکر می کنید که آمریکا می خواهد یک رژیم آزادمنش لیبرال در ایران مستقر سازد؟

یعنى اعلامیه راجع به احترام و رعایت حقوق بشر؟ این مطلب چیزى جز حرف نیست؛ حرف! و من بدان باور ندارم.

کافى است که ملاحظه بکنید کارتر رئیس جمهور امریکا در جریان دیدارش در تهران پشتیبانى خود را از شاه تجدید کرد و علاوه بر آن، عملًا این پشتیبانى مورد تکذیب قرار نگرفت. به هر حال ما هیچ گاه رژیمى را با سیما و صورتى لیبرال و آزادمنش، و مضمون و محتواى دیکتاتورى و استبدادى قبول نخواهیم کرد.

لوموند: در مقابل اتحاد شوروى که همسایه بزرگ ایران است، موضع و موقع شما چیست؟

همان موضع و موقعى که در قبال آمریکاست. ابرقدرتها مردم ما را استثمار کردند. من فرقى میان آنها و حتى بین آنها و انگلیس هم نمی بینم. هنگامى که ایران واقعاً مستقل گردید، در آن صورت می تواند روابط سالمى با تمامى ممالک عالم برقرار سازد.

لوموند: آیا فکر می ‏کنید که رژیم شاه قادر است آزادمنشى پیشه کند؟

هرگز! حتى اصول دموکراسى و آزادى در تضاد بنیادى با این رژیم و با وجود خود شاه هستند؛ لذا هیچ مصالحه ممکنى با وى وجود ندارد. جنایات وى بیشمار است. نخستین کار یک رژیم آزاد آن خواهد بود که محاکمه شاه را ترتیب دهد؛ بر اساس این امر که او ثروتهاى مملکت را جمع کرده و آنها را به بانکهاى خارجى منتقل ساخته است.

باید که‏ او در خصوص جنایاتى که مرتکب شده است جواب دهد. آزادسازى واقعى تا هنگامى که شاه بر اریکه قدرت است، امکانپذیر نخواهد بود.

آیا به نظر شما بازگشت به قانون اساسى ۱۹۰۶ مشروطه یک راه حل معتبر است؟

قوانین اساسى و متمم آن به شرط آنکه مورد اصلاح قرار گیرد، می تواند مبناى دولت و حکومتى باشد که ما توصیه می ‏کنیم؛ این حکومت در خدمت آرمان اسلامى قرار می گیرد.

لوموند: این قانون اساسى، رژیم سلطنتى را حفظ خواهد کرد و یا حکومت جمهورى را در مد نظر دارید؟

رژیمى که ما برقرار خواهیم کرد به هیچ وجه رژیم سلطنتى نخواهد بود. این مطلب خارج از موضوع است و مطرح نیست.

لوموند: به سلطنت رسیدن پسر شاه فعلى براى شما قابل قبول خواهد بود؟

ما مخالف پدر شاه بودیم و مخالف شاه فعلى و مخالف همه سلسله‏ اش هستیم؛ زیرا مردم ایران آنها را نمی خواهند.

لوموند: شما همواره در مقابل درخواستهاى مطبوعات بین المللى سکوت را حفظ کرده ‏اید؛ چرا؟

مطبوعات بین المللى بیشتر به دبدبه و کبکبه و طمطراق و تشریفات رسمى توجه دارند: تخت جمشید، تاجگذارى شاه و … یا در حد اعلا توجهشان معطوف به قیمت نفت است، نه به بدبختیهاى مردم ایران و یا فشارى که تحمل می ‏کنند. ظاهراً شاه هر سال صد میلیون دلار براى تبلیغاتش در خارج پول خرج می کند. از این جهت من در طول پانزده سال گذشته [مصاحبه نکرده ام]. خصوصاً به من گفته ‏اند روزنامه شما مستقل است و به مسائل واقعى ایران از قبیل شکنجه‏ ها، کشتارها و بی ‏عدالتیها می پردازد. من امیدوارم که این مصاحبه به آشنا ساختن‏ آرمان مردم من کمک کند. حرفهاى خود را خطاب به مردم ایران زده‏ ام و همین کار را ادامه خواهم داد.

لوموند: آیا سیاست موافق شاه در قبال اسرائیل یکى از دلایل مخالفت شما با رژیم است؟

آرى؛ زیرا اسرائیل سرزمین یک قوم مسلمان را اشغال کرده و جنایات بیشمارى مرتکب شده است. عمل شاه در حفظ روابط سیاسى با اسرائیل و دادن کمک اقتصادى به وى، بر خلاف مصالح و منافع اسلام و مسلمانهاست.

لوموند: آیا آرزومند آن هستید که ایران علیه اسرائیل در جرگه کشورهاى عربى وارد شود؟

من همواره مُصراً خواسته ‏ام که مسلمانان سراسر جهان متحد شوند و بر ضد دشمنانشان از جمله اسرائیل مبارزه کنند. متأسفانه دعوتهاى مرا رژیمهاى مختلفى که در کشورهاى مسلمان بر سر کار آمده ‏اند، نشنیدند. من امیدوارم که بالاخره این دعوتها شنیده شود.

 منابع: 

– ۲۵ سال در ایران چه گذشت؟داود علی بابایی
– صحیفه نور

با زاهد پیر انقلابی؛ در فقیرترین خانه های نجف

«با مارکسیست‌ها، حتی برای سرنگونی شاه همکاری نمی‌کنیم»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا