خرید تور تابستان ایران بوم گردی

قالیباف: آقای روحانی باید با مجلس هم‌صدا باشد!

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس گفت: آقای رئیس جمهور در موضوع ملی، امنیت ملی و منافع ملی کشور باید با مجلس هم صدا باشد، آنها گفتند عده‌ای هول شدند  در صورتی که اجازه دهند ما کارمان را انجام دهیم، همه مردم 7 سال است که منتظر انجام کاری از جانب دولت هستند و آرزو داریم در 8 ماه باقی مانده از دولت کاری انجام دهند که مردم با خاطره خوش با دولت دوازدهم خداحافظ کنند، ما نیز می‌خواهیم رفع تحریم به دست این دولت اتفاق بیفتد و در مجلس در حوزه اقتصادی نیز خود را برای مقابله با اثرات تحریم‌ها قوی می‌کنیم زیرا اگر قوی نشویم عزتمان لگدمال می‌شود.

به گزارش خانه ملت،  محمدباقر قالیباف به مناسبت روز مجلس در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی امشب (پنج‌شنبه 13 آذر ماه) ضمن تبریک و تسلیت به جهت شهادت شهید محسن فخری زاده گفت: در این شب‌ها در خوزستان به خصوص شهرهای اهواز و آبادان مردم با سیلاب درگیر هستند از این رو به همه نیروهای دولتی و مردمی که کمک  می‌کنند خداقوت می‌گوییم و امیدواریم شرایط سخت آنها هم بگذرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر دغدغه اصلی مردم درباره گرانی‌های روزافزون و اینکه چه میزان از این گرانی‌ها خبر دارید، اظهار کرد: ما به عنوان نماینده مردم دغدغه‌ای جز مردم نباید داشته باشیم، با گرانی‌ها آشنا هستیم و با نظارت‌های میدانی که داشتیم در میان مردم حضور پیدا کرده و با آنها صحبت کردیم، مردم واقعا گلایه‌مند هستند.

وی یادآور شد: در یکی از بازدیدها دیدم که پشت نانوایی نوشته بود نان نسیه نمی‌دهیم، پس از پیگیری و صحبت با افراد حاضر در آنجا کارگرانی که با شرایط سخت دست و پنجه نرم می‌کنند متوجه شدم افراد برای خرید نان هم حتی مشکل دارند و نانوایی‌ها هم حتی در مواردی توانایی کمک ندارند، در واقع مردم مشکلات فراوانی در حوزه تهیه نان که ساده‌ترین موضوع است تا سایر موارد دارند.

قالیباف در پاسخ به اینکه مجلس برای حل این مشکلات چه تصمیمی دارد، گفت: گرانی‌ها را باید به دو بخش تقسیم کنیم، برخی مشکلات ریشه‌ای است، مردم زمانی که با مشکل تحریم و کرونا روبه‌رو نبودند نزدیک عید نوروز گرانی 20 یا 25 درصد را می‌پذیرفتند، در واقع انتظار تورم 20 یا 25 درصد برای یک بار در سال مورد انتظار آنها بود اما مردم امروز با تورم چندباره و متوالی مواجه‌اند، ثباتی در قیمت‌ها نمی‌بینند و بخشی از این مسائل به خاطر کسری بودجه در کشور است.

رئیس نهاد قانونگذاری افزود: ما با مسائل سوء مدیریتی در شبکه  تهیه و توزیع منابع در کشور مواجه‌ایم که مشکلاتی را ایجاد کرده است.

کاهش قدرت خرید مردم ناشی از ضعف های مدیریتی است

قالیباف ادامه داد: در شرایط سخت کنونی ارز 4200 تومانی برای کالاهای اساسی تخصیص داده می شود، به طور مثال تا 27 مهر یعنی در 6 ماهه نخست سال بیش از 4 میلیارد دلار ارز قطعی به اقلام اساسی تخصیص یافت، اما آثار این امر در بیرون دیده نمی شود، به گونه ای که قیمت مرغ به 28 هزار تومان رسیده و قیمت پای مرغ به اندازه قیمت مرغ دوسال پیش شده، یعنی مردم قدرت خرید خود را از دست داده اند که این امر به ضعف های مدیریتی باز میگردد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در مجلس کار اجرایی دست ما نیست و نباید باشد، من تاکید دارم ما به جای دولت ننشینیم و اینکه مجلس به جای دولت بنشیند اشتباه است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر گلایه مندی دولت درباره ورود مجلس به حیطه اجرا از طریق قانونگذاری تصریح کرد: قانونگذاری حق قانونی ماست، حتی آیین نامه های اجرایی که دولت در هیات دولت برای قانون تصویب می کند، تا این آیین نامه در هیات تطبیق موافقت نشود و رئیس مجلس آن را ابلاغ نکند، حق اجرا ندارد.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان اضافه کرد: سیاستگذاری و قانونگذاری وظیفه ماست و ما باید سیاست های کلان را بر اساس قانون اساسی رعایت کنیم، زیرا اگر این امر رعایت نشود، شورای نگهبان قانون تصویب شده را مغایر با قانون اساسی می داند.

قالیباف افزود: ریل گذاری، قانونگذاری و تطبیق دادن آیین نامه های اجرایی با قانون قبل از اجرا به عهده ماست، ولی ما نباید در اجرا دخالت کنیم.

وی درباره کسری بودجه و پارادوکس این موضوع با حمایت معیشتی از مردم گفت: نه تنها این موضوع، بلکه بسیاری از موضوعات در پارادوکس با یکدیگر هستند و نقش مدیریتی در این شرایط خود را نشان می دهد و باید این دو موضوع را تنظیم کرده و نقطه بهینه آن را پیدا کند.

سوءمدیریت و تحریم؛ دوعامل شرایط نابسامان کنونی

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه براساس نظرسنجی ها تمامی متخصصان، مردم و نخبگان، دو عامل سوءمدیریت و تحریم را دلیل شرایط کنونی می دانند، ادامه داد: براساس نظر آنها، نقش سوءمدیریت از تحریم در شرایط کنونی بیشتر است.

قالیباف با بیان اینکه همه قوا و همه مدیرانی که تصمیم می گیریم، باید مشکلات را حل کنیم، افزود: کسری بودجه یعنی دخل و خرج دولت با هم نمی خواند؛ برای رفع این مشکل باید منابع و مصارف را به گونه ای تنظیم کنیم که کسری تراز عملیاتی نداشته باشیم و میان منابع و مصارف تعادل برقرار باشد.

وی بیان کرد: برای رفع کسری بودجه، باید منابع پیش بینی شده پایدار باشند. تمام اقتصادهای موفق دنیا، منابعش متکی بر منابع پایدار است.

نفت و اوراق قرضه درآمدهای پایدار نیستند

رئیس قوه مقننه کشورمان در تشریح منابع پایدار تصریح کرد: مالیات، گمرکات و برخی درآمدهای جزئی مانند عوارض و… درآمد پایدار هستند، نفت و اوراق قرضه عضو درآمدهای پایدار نیست.

وی افزود: باید با استفاده از رونق تولید و صادرات هزینه های دولت را تامین کرد. در این صورت اقتصاد سالمی ایجاد می شود که کسری بودجه ندارد.

قالیباف گفت: برای تحقق این امر دولت در ارائه بودجه و مجلس در تصویب آن باید واقع بین باشد و بپذیرد این بخش از بودجه کسری دارد، این در حالی است که در برخی موارد ما غیرپایدار بودن درآمدهای نفتی و اوراق قرضه را نمی پذیریم و به صورت شکلی تراز را صفر نشان می دهیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به کسری بودجه در سال 98 اظهار کرد: در سال 98 بیش از 150 هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشتیم که دولت برای جبران آن از بانک ها قرض کرد و اوراق قرضه به فروش رساند. در سال 99 نیز این موضوع تکرار شد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر برنامه و پیشنهادات مجلس برای واقعی کردن درآمدها در بودجه و ارتقای معیشت مردم گفت: مجلس یازدهم برای جبران کسری بودجه، جلوگیری از تورم، جلوگیری از گرانی، اصلاح شبکه تهیه و توزیع در 6 ماهه گذشته، برنامه منظم تهیه و اقدامات مناسبی انجام داده است.

دکترقالیباف گفت: رویکرد مجلس این است که هر اقدامی که در مجلس باید انجام شود باید براساس 4 رویکرد مردمی سازی، شفاف سازی، هوشمند سازی و کارآمدسازی باشد که در تمام تصمیم گیری ها از اهمیت به سزایی برخوردار است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به کسری بودجه موجود یادآور شد: باید بپذیریم که کسری بودجه داریم و طرق صحیح و درستی که این بودجه را به سمت بودجه پایدار ببریم اخذ مالیات است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروز وضعیت مالیات در کشور به شدت به هم ریخته است چرا که حدود 600 هزار شرکت حقوقی مالیات می پردازند همچنین حدود 3 میلیون نفر در حوزه کسب و کار به این امر مبادرت می ورزند از سوی دیگر 32 هزار نفر ممیزی مالیاتی داریم که مالیات جمع می کنند که 60 درصد آن ها با 60 درصد همه امکانات حوزه مالیاتی فقط 15 درصد مالیات جمع می کنند به این معنا که براساس مالیات امسال که 170 هزار میلیارد براساس قانون است حدود 27 هزار میلیارد جمع می کنند.

دکترقالیباف با اشاره به تبعیض ناشی از این نوع اخذ مالیات، افزود: این یک ضعف بزرگ ناشی از سوءمدیریت و تصمیم گیری غلط است که مدیران و قانونگذاران باید جلوی آن بایستند و این را اصلاح کنند و به جرات می گویم که در گذشته به دلایل مختلف این اقدام صورت نگرفته است و نتیجه آن شده است که همه دلالان و سوداگران بدون زحمت هجم عظیمی از پول و درآمد را پیدا کردند بدون اینکه مالیات پرداخت کنند.

وی اظهار کرد: در 6 ماه گذشته یکی از کارهایی که با همکاری وزارت اقتصاد و دارایی و سازمان مالیاتی انجام دادیم طرح مربوط به CGT بود که وضع شده و در کمیسیون اقتصادی هم تصویب شده است و الان در نوبت صحن قرار دارد و همه تلاشمان این است که قبل از بررسی بودجه آن را تصویب کنیم و مطمئنا این باعث می شود که حجم درآمد به شدت بالا برود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در این حوزه افزود: 2 سال است که شرکت های دولتی باید درآمدشان را بیاورند ضمن اینکه در رابطه با لایحه بودجه 1400 باید بگویم امسال بودجه دولتی 850 هزار میلیارد است اما بودجه شرکت های دولتی براساس قانون پیگیری شده 1500 میلیارد تومان است یعنی تقریبا 2 برابر بودجه است.

دکترقالیباف خاطرنشان کرد: تقریبا بیش از 300 شرکت دولتی بررسی شدند و مشخص شد 30 شرکت، 80 درصد مالیات یعنی از همان 1500 میلیارد برای آن ها است که بخشی از آن ها نفتی هستند و ما در مجلس در همین یک ماه گذشته به طور مصمم این موضوع را پیگیری کردیم کما اینکه روز گذشته نشستی با حضور نمایندگان مجلس، دیوان محاسبات و مرکز پژوهش های مجلس برگزار شده و این آمارها را به طور ریز بررسی کردند.

وی افزود: از این شرکت های دولتی که 1500 میلیارد تومان دارند کلا از بخش 50 درصد سود ویژه، بحث مالیات و سودی که از طریق سهام به دولت می دهند جمع آن در سال 25 هزار میلیارد تومان می شود اما بدهی که برای دولت ایجاد می کنند بین 70 تا 80 هزار میلیارد تومان است که باید آن را درست کنیم.

دکترقالیباف یادآور شد: ما مگر کسر بودجه نداریم، چرا تصمیم نمی گیریم؟ این همه اموال در اختیار است و این همان شرکت های خصولتی هستند، به آن ها می گوییم که یا قانون مشخص شود یا برهمان اساس قانون تجارت فعالیت کنند یعنی بسپار به دست یک هیات مدیره اما کنترل نظارت نشود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه در خصوص مسائل حوزه بازار بورس گفت: ما لایحه دو فوریتی را دقیقا برای افزایش سرمایه از محل سود سهام بدون حق تقدم در دستور قرار داده‌ایم، البته اینکه در بورس با کسانی که درست کار خود را انجام نمی‌دهند برخورد قضایی صورت گیرد، مخالف هستم اما بورس باید به وظایف نظارتی خود بپردازد. رئیس سازمان بورس در جلسات متعدد در مجلس حضور پیدا کرده، ما قانون داریم و به تناسب متخلفین باید جریمه شوند یا محدودیتی برای آنها ایجاد شود اما متأسفانه شاهد سوء مدیریت در این موضوع هستیم.

قالیباف افزود: کمیسیون اقتصادی مجلس در همین حوزه بررسی سوء مدیریت نظارت دقیقی را انجام داده است، گزارشی بر اساس ماده 45 آیین‌نامه داخلی مجلس در دستور کار است و قبل از پرداختن به لایحه بودجه طرحی که ماحصل این گزارش است را تصویب خواهیم کرد.

وی یادآور شد: ما در 6 ماه گذشته به طور دقیق در این حوزه نظارت میدانی داشتیم و با دستگاه‌های اجرایی  و وزرا، هم خودم و هم کمیسیون‌ها و سایر نمایندگان جلساتی را برگزار کردیم، بسیاری از نمایندگان سابقه فعالیت‌های اجرایی از جمله استانداری‌ها، معاون وزرا و مدیریت شرکت‌های بزرگ را دارند از این رو با شناخت دقیق خلاء‌های موجود را به دستور‌العمل و قانون تبدیل خواهند کرد.

رئیس نهاد قانونگذاری با اشاره به نظارت تخصصی مجلس در حوزه بازار بورس افزود: کمیسیون‌ها نیز نظارت میدانی داشتند، نواب و بنده نیز در سفرهای مختلف به بررسی ابعاد این حوزه پرداختیم، به عنوان مثال در سفر اخیر 550 هزار هکتار زمین کشاورزی که آماده کشت بود و دولت با موافقت رهبری منابع لازم آن را تخصیص داده بود به دلیل اجرای ناقص با مشکلاتی مواجه شده بود و از کیفیت لازم برخوردار نبود زیرا این زمین به شرکت‌های ضررده واگذار شده بود بنابراین اگر دولت در واگذاری‌ها با رویکرد مردمی‌سازی کار خود را انجام دهد و کسری بودجه را واقعی ببینیم و به سمت مالیات برویم قطعا می‌توان مسائل را حل کرد.

قالیباف با اشاره به اینکه امکان مبارزه با قاچاق کالا وجود دارد، تصریح کرد: این حجم از قاچاق با کوله بری و قایق انجام نمی‌شود، البته کوله‌برها مشکل نیستند و سوء مدیریت در بازارچه های مرزی این وضعیت را رقم زده است، متأسفانه قاچاق از بندر بر روی ریل‌ها و با کانتینر انجام می‌شود و سیستم بروکراسی فاسد مسبب آن است.

وی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه چند درصد از مشکلات کشور ناشی از سوء مدیریت و چند درصد ناشی از تحریم‌ها است، گفت: با نگاه کارشناسی 60 تا 65 درصد مشکلات به دلیل سوء مدیریت‌ها و 30 تا 35 درصد ناشی از تحریم‌ها است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصیمی که دولت درباره ارز 4200 تومانی گرفت، گفت: بخشی از همین ارز 4200 تومانی به نهادهای دامی داده شد اما ما شاهد افزایش قیمت مرغ تا 26 هزار تومان هستیم و به نظرم این اوج بی‌عرضگی مدیران اجرایی و چوب حراج به اموال بیت‌المال زدن است، روزی درآمد کشور نزدیک صد میلیارد دلار و به فاصله 4 سال بعد از آن درآمد کشور به 24 میلیارد دلاررسید اما وضعیت ما بدتر یا بهتر نشد، در واقع برای ما وقتی پول داریم یا نداریم و سیستم‌های بانکی ما تحریم هستند یا نه تفاوتی در وضعیت اقتصادی کشور وجود ندارد. بر همین اساس به جرأت می‌گویم 30 تا 35 درصد مسائل مرتبط با تحریم‌ها و 60 تا 65 درصد ناشی از سوء مدیریت است.

قالیباف در ادامه در تعریف پایه‌های مالیاتی گفت: متأسفانه در برخی موارد که مردم مالیات می‌دهند بعضی از ممیزی‌های مالیاتی با دریافت مبلغی از میزان مالیات افراد کم می‌کنند و بر همین اساس باید رویکرد هوشمندسازی در قانون مالیاتی اتفاق بیفتد که ما با تصویب قانون حوزه شبکه توزیع و فروش این بخش را موظف کردیم که از نیمه دوم سال اجرایی شود.

وی گفت: مالیات باید از راه درست دریافت شود که یکی از آنها اوراق است، ما با فروش نفت خام به درآمد نمی‌رسیم، اما اگر نفت خام را به فرآورده‌ها تبدیل کنیم مثل بنزین در ستاره خلیج فارس هم صادرات صورت می‌گیرد هم پول آن برمی‌گردد.

وی با اشاره به رشد نقدینگی گفت: ما از بانک ها قرض می گیریم و این به معنای افزایش پایه پولی و خلق پول است، به زبان عامیانه مردم می گویند اسکناس چاپ می کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مجلس ناظر بر حُسن اجرای قوانین است، توضیح داد: این کار وظیفه ما است و ما آن را انجام می دهیم، همانگونه که در موضوع مالیات و بورس انجام دادیم. در مجلس برنامه یک ساله داریم؛ مجلس یازدهم در خرداد 99 شروع به فعالیت کرد و در ماه های اولیه سازوکار مجلس یعنی کمیسیون ها شکل گرفت. 4 ماه بعدی نیز به صورت عملیاتی وارد شدیم و نظارت میدانی و نظارت بر عملکرد و قوانین را انجام دادیم.

بودجه 1400 متفاوت تر از همه بودجه های گذشته بسته می شود

قالیباف با بیان اینکه گام بعدی ما اصلاح ساختار بودجه برای جبران کسری بودجه است، اضافه کرد: بودجه 1400 در مجلس متفاوت تر از همه بودجه های گذشته بسته می شود. هر چند اصلاح ساختار بودجه در یکسال انجام نمی شود، اما مجلس در جلسات خود در روزهای یکشنبه و چهارشنبه ، احکام بودجه دائمی را مورد بررسی قرار داد.

وی اضافه کرد: پارسال اصلاح ساختار بودجه به دلیل کرونا انجام نگرفت، اما مجلس یازدهم در عین رعایت پروتکل ها با برگزاری جلسات این موضوع را به سرانجام می رساند.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان با بیان اینکه بخشی از بودجه 1400 را با اصلاح ساختار بودجه انجام می دهیم، تصریح کرد: اصلاح ساختار بودجه 3 تا 4 سال زمان می برد که دولت با این موضوع همراه است و در جلسه روز گذشته آقای نوبخت اظهار کرد که ما با اصلاح ساختار بودجه همراه هستیم.

قالیباف با اشاره به اینکه زمان اجرای برنامه ششم توسعه سال آینده به اتمام می رسد، افزود: مهمترین رکن برنامه هفتم که مجلس در سال آینده آن را بررسی می کند، اصلاح ساختار بودجه خواهد بود، ما محکم بر این موضوع ایستاده ایم تا کسری بودجه را به صفر برسانیم.

بررسی بودجه 30 شرکت دولت توسط مجلس

وی با بیان اینکه مجلس بر بررسی بودجه 30 شرکت دولتی متمرکز می شود، اظهار کرد: اگر بخشی از شرکت ها، کار دولتی انجام می دهند چرا به سازمان تبدیل نمی شود تا کار دولتی انجام دهند؟

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه من تجربه کار اجرایی داشته ام و شهرداری یک دولت محلی است، گفت: تجربه ثابت کرده در صورتی که بخش های دولتی بخواهند خدمت تولید کنند، 4 تا 5 برابر گرانتر از بخش خصوصی این کار را انجام می دهند، بنابراین ما در گام نخست باید از تولید خدمت توسط دولت جلوگیری کرده و دولت را مکلف به خرید خدمت کنیم.

قالیباف درباره زمان تحقق اصلاح ساختار بودجه تصریح کرد: ما حتما اصلاح ساختار بودجه را در برنامه هفتم توسعه انجام می دهیم. منظور ما این نیست که مزاحم دولت شویم، ما به دنبال مچ گیری از دولت نبوده و درصدد گرهگشایی از کار  دولت هستیم.

وی با بیان اینکه مجلس مدافع مدیران قوی، امین و شجاع است که با شجاعت تصمیم می گیرند، اضافه کرد: در حال حاضر برخی از مدیران با شجاعت تصمیم نمی گیرند و تردید دارند.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان با بیان اینکه بودجه نویسی کار ما است، اضافه کرد: با اصلاح ساختار بودجه، در بودجه ای که دولت به مجلس تقدیم می کند، تغییرات اساسی اتفاق می افتد و از آنجایی که اگر ماهیت بودجه عوض شود، باید به دولت برگردد، دولت، آقای نوبخت و آقای رئیس جمهور با همراه بوده و به این موضوع اعتقاد دارند.

قالیباف در پاسخ به سوالی مبنی بر هدفمندی یارانه ها و مبلغ آن، به مزاح گفت داغ ما را تازه کردید و ادامه داد: در شرایطی که پول با سختی و از محل فروش نفت و انتشار اوراق به دست می آید، غصه اینجاست که با بدترین شکل ممکن خرج می شود.

وی با بیان اینکه مالیات زمانی خوب شکل می گیرد که به نظام تامین اجتماعی وصل باشد، اضافه کرد: برای افرادی که دخل و خرجشان یکی است، نباید مالیات بگیریم، برای افرادی که خرجشان بیش از دخلشان است، دولت باید با سیاست های جبرانی، به آنها کمک کند.

دکترقالیباف با اشاره به وضعیت یارانه ها در سال آینده تاکید کرد: ما در سال آینده ارز 4200 تومانی داریم اما آن را هدفمند خواهیم کرد، یک میلیارد دلار با قیمت ارز آزاد به معنای 25 هزار میلیارد تومان است که باید به این موضوع دقت کنیم و در بخش ریالی نیز از 250 هزار میلیارد تومان که برای یارانه می دهیم باید اولویت را بر این بگذاریم که دهک هایی که آسیب بیشتری می بینند کما اینکه برخی افراد از وضعیت ناشی از شیوع کرونا نیز آسیب دیده اند باید درست کنیم و نباید به دهک های بالا که برخوردارتر هستند یارانه بپردازیم و این جا بحث مدیریت مطرح است که باید برمبنای رویکرد هوشمندسازی بدان بپردازیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: ما در 2 سال گذشته پایگاه داده ها را دقیق تر کردیم تا بدانیم که چه کسانی بیشتر آسیب می بینند که به آن ها کمک کنیم.

وی افزود: ما به عنوان یارانه یک 45 هزار تومان، یک 75 هزار تومان و یک طرح معیشت می پردازیم که باید در این زمینه یکپارچه سازی شود و در قالب بودجه یارانه ها را هدفمند کنیم.

دکترقالیباف گفت: یارانه ها در سال آینده به هیچ وجه قطع نمی شود نه به صورت ارزی نه ریالی اما واقعا هدفمند می شود یعنی در جایی که باید هزینه می شود. ضمن اینکه ما یک یارانه دیگری می دهیم که باید در قالب ساختار بودجه اصلاح شود.

وی با اشاره به حواشی ایجاد شده ناشی از افزایش قیمت بنزین، تصریح کرد: براساس آمارها حدود 45 تا 50 درصد خانواده ها خودرو ندارند، ما در شرایط کنونی یارانهکه در حوزه انرژی به خودروها می دهیم فرد مستضعف یا روستایی یا افراد ساکن در شهرستان ها که فاقد خودرو هستند یا مترو و اتوبوس ندارند شرایط متفاوتی به افراد ساکن در تهران و شهرهای بزرگ دارند، یارانه حمل و نقل ندهیم اما افرادی در تهران سکونت دارند که هرکدام از افراد خانواده دارای یک خودرو هستند و این به دور از عدالت است.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: دکترقالیباف در مورد سوالی پیرامون گلایه پدری ساکن در مرزها که فرزندش در هنگام حمل گالن بنزین کشته شده بود و به دکتر قالیباف که در ناجا فعالیت داشته شکایت کرده بود، تصریح کرد: چطور پیرمرد روستایی ساکن در زهک که 75 سال سن دارد این موضوع را متوجه می شود اما من رئیس مجلس این را متوجه نشوم چرا ما شجاعت تصمیم گیری نداریم. اصلاح ساختار بودجه به این موضوع برمی گردد.

دکترقالیباف یادآور شد: ما با دولت همکاری می کنیم و کمک می کنیم و آن را وادار به کار می کنیم،از این که دولت به فکر معیشت افتاده است خوشحالیم، چه فرقی می کند طرح معیشتی که در مجلس تصویب شده است به نام دولت باشد که آن را انجام دهد مهم این است که به افراد نیازمند کمک کنیم.

وی افزود: هم اکنون جمعیت قابل توجهی که فقط حدود 6 میلیون نفر هستند 5 درصد برق مصرف می کنند که الان دولت که حل مشکل معیشت را دنبال می کنند گفته است که قیمت برق برای این افراد رایگان باشد ضمن اینکه قانون نیز در این مورد اشکال داشت و از زمانی که وزیر نیرو به این موضوع اشاره کرد تاکید کردیم که حتما آن را حل می کنیم و ظرف مدت 48 ساعت ابلاغ کردیم، کار انجام شود ضمن اینکه این مسئله در مورد گاز هم وجود دارد و اینکه بخواهیم قیمت گاز را پلکانی کنیم چقدر قابل محقق شدن است. چند برابر کسی که با یک مشعل زندگی می کند با فردی که چندین خانه دارد و گاز مصرف می کند باید قیمت گاز را بپردازد بنابراین باید براساس کدملی افراد مصرف گاز را تعیین کنیم و این همان PIT است که در مصرف انجام می دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به گزارش رئیس سازمان برنامه و بودجه، افزود: آقای نوبخت به این نکته اشاره کرده که غیر از 250 هزار میلیارد که بخش های مختلف از جمله حوزه سلامت به عنوان بودجه پرداخت می شود بیش از 1400 میلیارد تومان یارانه پنهان پرداخت می شود که آن ها را قشر خاصی از جامعه دریافت می کنند.

وی در مورد این سوال که آیا تصمیم مجلس این است که قیمت بنزین افزایش پیدا کند، تاکید کرد: ما معتقد به همان لیتری 1500 تومان سهمیه و 3000 تومان قیمت آزاد هستیم، چرا خانواده ای که فاقد خودرو هستند از یارانه این بخش استفاده نکنند. این ظلم است و در ساختار بودجه باید اصلاح شود.

دکترقالیباف در پاسخ به این پرسش که عده ای معتقدند که مجلس چرا به جای کمک به دولت مصوبه اقدام راهبردی برای رفع تحریم را آن هم در فضای بین المللی ایجاد شده بعد از پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ایجاد کرد و کشور را با چالش مواجه کرد. این حرف را غیرکارشناسی می دانم و اصلا این طور نیست. ما دو راه برای تحریم داریم، یک راه این که اثر تحریم را خنثی سازی کنیم یعنی به جای اینکه از قبل این کار را می کردیم حتی اگر تحریم نبود چرا نفت خام می فروختیم و آن را تبدیل به فرآورده نکردیم چرا گاز را تبدیل به پتروشیمی و پاراپتروشیمی و … نکردیم و در شرایط کنونی باید اثر تحریم را کاهش دهیم. نگویند اگر ما این کارها را می کردیم FATF را انجام می دادیم.

وی افزود: ما 4 ماه است که در مجلس روی این موضوع کار کارشناسی انجام دادیم و این موضوع ربطی به انتخاب بایدن ندارد. هرچند این موضوعات کار مجلس نیست و از شئونات شورای عالی امنیت ملی است و ما یک بحثی در کمیسیون امنیت ملی داشتیم و این موضوع در شورای عالی امنیت ملی بحث شد که در آن یک مصوبه بند هفتی وجود دارد که مجلس با اخذ نظر از وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی و با محوریت دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی و کمیسیون امنیت ملی مجلس این کار را انجام دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در این زمینه کار دقیقی انجام شده ضمن اینکه این بحث خروج از برجام نیست چرا که بحث مجلس در این مورد نیست ما در این طرح از مواد 36 و 37 برجام استفاده کردیم که گفته دوطرفی که به برجام متعهد هستند هرکدام که تعهد خود را انجام می دهند طرف مقابل خود اجازه دارد به همین میزان تعهد خود را کاهش دهد.

رئیس قوه مقننه در ادامه افزود: از روزی که قرارداد برجام امضا شد ما دچار مشکلاتی بودیم زیرا ما به تعهداتمان عمل می‌کردیم اما طرف‌های مقابل کوتاهی می‌کردند لذا ما در قانون، راهبردی برای لغو تحریم‌ها آوردیم که در صورتی که طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکند ما غنی‌سازی را به 20 درصد برسانیم.

قالیباف با اشاره به شهادت محسن فخری‌زاده، حادثه نطنز که ماحصل اقدام نفوذی بود و شهادت سردار سلیمانی گفت: سردار سلیمانی را ترور کردند سپس رئیس جمهور دولتی که حرف از دموکراسی می‌زند به طور رسمی اعلام کرد که این ترور را آنها انجام داده‌اند، از سوی دیگر شاهد جاسوسی‌هایی هستیم که آلوده کردن سایت‌های هسته‌ای توسط بازرسان یکی از آنها بود لذا ما نمی‌توانیم در شرایطی که امنیت ملی‌مان را به خطر می‌اندازند و به هیچ تعهدی عمل نمی‌کنند واکنشی نشان ندهیم.

وی یادآور شد: در زمان ریاست جمهوری اوباما، آقای جان کری در لندن گفت تعهدات ما مانع کسی نیست اما شرکت‌ها چون احساس می‌کنند در صورت همکاری با ایران تحریم می شوند به تعهدات خود عمل نکرده‌اند، آقای ظریف نیز بارها گفت که برجام اجرا می‌شود و مشکل در روح برجام است اما ما در این قانون راهبردی برای لغو تحریم‌ها بحث خروج از برجام را مطرح نکردیم و بر اساس مواد 36 و 37 برجام موضوع کاهش تعهدات واقعی را عنوان کردیم تا در حوزه سیاست به تولید قدرت برسیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: تا زمانی که در مقابل زیاده‌خواهی‌ها نایستیم، نمی‌توانیم حق خود را بگیریم، ما در این قانون نیز در چارچوب برجام موضوعاتی را مطرح کردیم و عنوان کردیم هر موقع طرف‌های مقابل به تعهدات خود عمل کنند بلافاصله ما به تعهدات قبل برمی‌گردیم در واقع این قانون قابلیت برگشت‌پذیری به برجام را پیش بینی کرده است.

مردم 7 سال است که منتظر انجام کاری از جانب دولت هستند

قالیباف در توضیح موضع‌گیری‌های اخیر دولت به قانون راهبردی لغو تحریم‌ها گفت: آقای رئیس جمهور در موضوع ملی، امنیت ملی و منافع ملی کشور باید با مجلس هم صدا باشد، آنها گفتند عده‌ای هول شدند  در صورتی که اجازه دهند ما کارمان را انجام دهیم، همه مردم 7 سال است که منتظر انجام کاری از جانب دولت هستند و آرزو داریم در 8 ماه باقی مانده از دولت کاری انجام دهند که مردم با خاطره خوش با دولت دوازدهم خداحافظ کنند، ما نیز می‌خواهیم رفع تحریم به دست این دولت اتفاق بیفتد و در مجلس در حوزه اقتصادی نیز خود را برای مقابله با اثرات تحریم‌ها قوی می‌کنیم زیرا اگر قوی نشویم عزتمان لگدمال می‌شود.

وی با یادآوری نشست امروز وزیر امور خارجه کشورمان با مقامات کشورهای اروپایی به صورت ویدئوکنفرانس گفت: آقای ظریف در این نشست صراحتا اعلام کردند که شاید نقدی به قانون مجلس داشته باشیم اما قانون لازم‌الاجرا است و آن را اجرا خواهیم کرد البته برخی نیز درباره این قانون گفتند که در اختیار شورای عالی امنیت ملی است اما دیدیم که شورای نگهبان آن را تصویب کرد.

رئیس نهاد قانونگذاری با تأکید بر همدلی و همکاری سران قوا برای حل مشکلات اقتصادی مردم اظهار کرد: به صراحت می‌گویم در حل مشکلات مردم با دولت همکاری می‌کنیم و در عرصه بین‌المللی یک زبان و قوی مسائل اقتصادی خود را دنبال می‌کنیم، این قانون مجلس نیز به این موضوعات کمک می‌کند.

گفت و گوی روحانی و قالیباف و هماهنگی کامل دولت و مجلس در اجرای طرح معیشتی

قالیباف در پاسخ به سوالی درباره کشمکش‌های بین دولت و مجلس گفت: هفته گذشته که خدمت رهبر معظم انقلاب در چارچوب شورای عالی اقتصادی بودیم بعد از جلسه با آقای روحانی حدود 35 دقیقه درباره طرح معیشتی مجلس صحبت کردیم، ایشان نگرانی‌ها و نقدهایی داشتند که پس از توضیحات بنده اقناع شدند لذا همدلی و هماهنگی بین دولت و مجلس وجود دارد، درباره طرح معیشتی مجلس جلساتی با وزیر رفاه، آقای نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه و آقای پورمحمدی در کمیسیون بودجه  و اجتماعی گذاشته تا چگونه اجرای آن را مشخص کند لذا با توجه به ماه‌های پایانی سال از آذر تا اسفند ماه را بر اساس این طرح اجرا می‌کنیم و برای فروردین ماه به بعد در بودجه سال 1400 پیش‌بینی می‌کنیم.

وی در ادامه تأکید کرد: مردم احساس آرامش کنند، توافقات انجام شده و ما برای حل مشکلات مردم با دولت لجاجت نداریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر کثرت قوانین و اقدامات مجلس یازدهم برای تنقیح قوانین، گفت: یکی از کارهایی که در فاصله زمانی از منتخب مردم بودن تا نماینده شدن با توجه به تجربه نمایندگی انجام دادم، تحلیل روندی بر موضوعات مجلس بود، پس از اعتماد نمایندگان به بنده و انتخاب اینجانب به عنوان خدمتگذار با سایر وکلای مردم در خانه ملت، به جمع بندی رسیدیم که در مجلس یازدهم، نظارت را بر قانونگذاری اولویت دهیم.

وی ادامه داد: اگر به موضوع بورس ورود کردیم ، در ابتدا نظارت انجام گرفت و مشکلات احصا شد و خواسته مسئولان بورسی مبنی بر اینکه این مشکلات می تواند با قانون رفع شود، در دستور کار قرار گرفت.

قالیباف با بیان اینکه ما میان صحن و کمیسیون، اصالت را به کمیسیون های تخصصی دادیم، اضافه کرد: در کمیسیون ها ما می توانیم نظارت کرده و در صورت نیاز به قانون کار کارشناسی انجام دهیم.

لزوم حذف قوانین مازاد و یکپارچه سازی قوانین

رئیس قوه مقننه کشورمان ضمن تشکر از روسای دوره های قبل مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ما تنقیح قوانین را آغاز کرده و با سرعت و جدیت پیش می بریم تا قوانین یکپارچه و تنقیح شود و قوانین مازاد حذف شود.

وی با بیان اینکه 12 هزار قانون داریم و این موضوع دست افراد را برای اجرا نشدن قوانین باز می گذرد، تصریح کرد: زمانی که دستگاه های نظارتی درباره اجرا نشدن یک قانون سوال می کنند، برخی از دستگاه ها با استناد به سایر قوانین مطرح می کنند که ما این کار را به صورت قانونی انجام دادیم! ؛ در حال حاضر دست شرکت های دولتی باز گذاشته شده و در برخی مواقع براساس قانون وظایف را انجام می دهند و در برخی مواقع با استناد به قانون تجارت و طرح موضوعاتی مانند داشتن هیات مدیره ، هر تصمیمی را می خواهند اتخاذ می کنند که در اثر این فرآیند شرایط کنونی به وجود آمده است.

برخی نمایندگان برای انجام وظایف نمایندگی شب ها در مجلس می مانند

قالیباف با اشاره به تلاش نمایندگان و صرف زمان زیادی برای رفع مشکلات مردم، اظهار کرد: کار نمایندگان به صحن علنی خلاصه نمی شود، حتی برخی از آنها خانواده خود را به تهران نیاورده و شب ها در مجلس می مانند تا بتوانند فعالیت بیشتری داشته باشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه من نتیجه محور حرکت می کنم، گفت: نظارت حق مجلس است؛ اسناد حسابرسی شرکت های دولتی استخراج شده و حتماً گزارش مربوط به بودجه آنها و اینکه کدام یک از شرکت ها سودده و زیان ده هستند و هیات مدیره آنها را چه کسانی تشکیل می دهد، در سایت مجلس بارگذاری می شود.

وی با اشاره به اقدامات انجام گرفته از سوی مجلس یازدهم در حوزه مردمی سازی بیان کرد: با برگزاری جلسات با شرکت های حقوقی بورس به بحث و تبادل نظر پرداختیم، همچنین به منظور اطلاع از نظر سهامداران حقیقی با جمعیتی بالغ بر یکصد نفر از آنها و کارگزاران بورسی جلسه برگزار کرده و نظرات آنها را اخذ کردیم، چرا که برای هر تصمیمی باید نظرات آنها را می گرفتیم.

نظارت میدانی و تخصصی؛ کار دائمی مجلس یازدهم است

قالیباف با بیان اینکه مجلس یازدهم در تلاش است به سمت قانونگذاری نرود مگر به ضرورت، تصریح کرد: نظارت کار دائمی و همیشگی ما است؛ نظارت میدانی و تخصصی.

رئیس قوه مقننه کشور با بیان اینکه از مردم نیز می خواهیم نظارت کنند، افزود: در تمام کارهای مدیریتی قبلی ام نیز از مردم می خواستم که بر عملکرد ما نظارت کنند، به طور مثال زمانی که فرمانده نیروی انتظامی بودم، سامانه ای برای نظارت و بیان نظرات مردم از عملکرد پلیس در نظر گرفته شد. در حال حاضر نیز مردم باید بر عملکرد مجلس نظارت کنند و بدانند منِ نماینده چه اقداماتی انجام دادم ام و چگونه بودجه را تصویب می کنم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که در مجلس چگونه بر رفتار نمایندگان نظارت می شود، با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر ضرورت تقویت بعد نظارتی مجلس، یادآور شد: برای نظارت بر رفتار نمایندگان در مجلس 7 نفر از افراد باتجربه به عنوان شورای نظارت انتخاب شدند که هر گزارش و شکایتی که از خارج یا داخل مجلس به آن ها برسد بررسی کرده و مرتب جلسات آن ها برگزار می شود کما اینکه در 6 ماه گذشته شکایاتی داشتند که برای آن ها حکم صادر کردند و به دادگاه نیز گفته اند که آن ها را احضار کنند.

انصافا کادر درمانی در شرایط کرونا ایثارگرانه و فداکارانه همچون زمان دفاع مقدس سنگ تمام گذاشتند

دکترقالیباف با تاکید بر ضرورت تکریم کادر درمانی که در خط مقدم حفظ جان مردم در شرایط کرونا فعالیت دارند، تصریح کرد: انصافا کادر درمانی در شرایط کرونا ایثارگرانه و فداکارانه همچون زمان دفاع مقدس سنگ تمام گذاشتند که به سهم خود از آن ها تقدیر و تشکر می کنم. ضمن اینکه یکی از اقدامات مجلس برای تکریم کادر درمانی کشور این است که هم بنده و هم نمایندگان در حوزه های انتخابیه خود جهت عرض خداقوت به مراکز درمانی سر زدیم همچنین تخصیص یک میلیارد دلار به حوزه سلامت را که با تاخیر صورت گرفته به طور جدی دنبال می کنیم تا دولت انجام دهد و معوقات کادر درمانی پرداخت شود. از سوی دیگر باید یک تعداد پرستار جهت فعالیت در حوزه سلامت جذب شوند که این برای سال 1400 مدنظر است که در سطح ملی انجام شود و بی توجهی به این مهم به سوءمدیریت برمی گردد.

رئیس نهاد قانونگذاری کشور در ارائه راهکار برای کنترل شیوع کرونا، تاکید کرد: ما باید هرچه می توانیم انجام تست کرونا را افزایش دهیم چرا که در کشورهای اروپایی به ازای هر یک میلیون نفر 400 هزار نفر تست می دهند اما در ایران به ازای هر یک میلیون نفر 30 تا 35 هزار تست انجام می شود که این درست نیست و جان مردم باید در اولویت ما باشد.

دکترقالیباف یادآور شد: هم اکنون که کیت های تشخیصی به تعداد زیاد وجود دارد باید انجام تست های رایگان را حداقل به 100 هزار نفر برسانیم ضمن اینکه به این نکته توجه شود که سلامت 80 میلیون ایرانی به هم پیوسته است و ما نگرانیم که با برخی تعجیل ها، وضعیت به شرایط بحرانی برگردد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان تاکید کرد: ضعف مدیریت اینجاست که اگر تست فردی مثبت شد آن را پیگیری نکنیم آن هم در شرایطی که آن ها کمتر از یک درصد جامعه باشند اگر کنترل نکنیم به اقتصاد کشور آسیب می رسد./

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. بله دو کلمه هم از مامان عروس.
    متاسفیم که روحانی با معامله با امثال شما بازی را باخت. او سرمایه اجتماعی که آوردنش سرکار را رها کرد و به معامله پرداخت شاید رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام شود ولی طرف های معامله فعلا در حال متلک پراندن به ایشون است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا