خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سوالات باقی مانده در مورد «اس 300»

به گزارش انصاف نیوز، علی قلهکی، روزنامه نگار اصولگرا در گوگل پلاس نوشت:

سیاست سکوت رسانه ای در قبال وارد شدن بخشی از سامانه «اس 300» به داخل خاک کشورمان در حالی با توضیحات مبهم و گنگ جابری انصاری –سخنگوی وزارت خارجه – وارد مرحله جدیدی شد که مکانیزم ورود بخشی از این سامانه ضد موشک، دو روز قبل از توضیحات مقامات رسمی کشورمان، از مرز آبی به ایران آغاز شده بود.

شنبه 21 فروردین ماه اولین محموله از تجهیزات فنی «اس 300» توسط کشتی نظامی نیروی دریایی روسیه و از طریق بندر انزلی وارد ایران شد و مردم این شهر در کمال تعجب شاهد بسته بشدن چند خیابان بزرگ این شهر برای چند ساعت شدند. اگر چه برخی از مردم انزلی با گرفتن تصاویری از تریلر های نظامی که به شدت توسط نظامیان مسلح، حفاظت می شدند و انعکاس آن بر روی صفحات شخصی خود درباره ی آن گمانه زنی هایی را مطرح کردند، ولی در آن لحظه فکرش را هم نمی کردند که سامانه ی پرحاشیه ی «اس 300» از خیابان های شهرشان در حال اعزام به پایتخت است.

نکته ی جالب این بود که خبرگزاری فارس با نهایت نبوغ! انعکاس خبر ورود این سامانه ی پیشرفته ی ضد موشک را به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک روسیه در میان گزارش های ویژه ی خود در صفحه ی نخست جای داد و نکته ی جالب تر آنکه مسوولین وزارت […] در تماس با برخی دیگر از خبرگزاری ها، سعی کردند گزارش ورود این سامانه ی موشکی به کشور را، تحت الشعاع قرار دهند که از میان آن می توان به حذف گزارش اختصاصی یک خبرگزاری پرمخاطب از جزییات ورود این سامانه به کشور، اشاره کرد.

این سیاست رسانه ای باعث سوق دادن مردم به شبکه های اجتماعی و رسانه های برون مرزی برای تامین اطلاعات مورد نیاز خود در مورد «اس 300» شد. اما ابهامت در مورد این سامانه ی موشکی تا به اینجا ختم نشد و نمایش بخشی از تجهیزات آن در رژه روز ارتش، و تغییراتی که سامانه ی نشان داده شده به مردم در رژه با «اس 300»های عرف مورد استفاده ی روسیه و تطبیق تصاویر آن با نمونه ی مشابه موجود در روسیه، وارد مرحله جدید شد.

به چند نمونه از ابهامات انتقال ناس 300» به ایران دقت کنید:

1- بسته شدن مشکوک دو روزه ی جاده چالوس همزمان با انتقال «اس 300» به تهران.

2- دیمتری روگوزین معاون نخست وزیر روسیه در مصاحبه با خبرگزاری اینترفاکس می گوید: «من نمی‌توانم بگویم، یعنی اجازه ی گفتن این را ندارم که مشخصا چه چیزی تحویل داده شده است. اما محموله‌هایی منتقل شده‌اند».

این بایکوت خبری از سوی روسیه به موازات عدم اطلاع رسانی دقیق در ایران، چه دلیلی دارد؟

3- کانال تلگرامی یک سایت خبری مطرح با انتشار تصویری از روز رزمایش مدعی شد موشک های این سامانه نیز به ایران تحویل شده، در صورتی که تصویر مورد استناد این کانال خبری، سامانه ی مشابه ایرانی بوده که در رژه سال قبل تحت عنوان «اس 300 ایرانی» رونمایی شده است.

4- اما مهترین ابهام تحویل مرحله ی اول تجهیزات را می توان در عدم نمایش موشک های ایران سامانه ی روسی در روز رژه ارتش و همچنین افشاگری سایت اسرائیلی «دبکا» دانست. این سایت می نویسد: «مسکو تمام موشک های این سامانه را نگه داشته و به نظر می رسد این روند را تا آینده ی نزدیک ادامه دهد. تنها بخش هایی از سامانه اس 300، از جمله سامانه ی راداری، ساختار فرماندهی آن بدون سیستم پرتاب موشک، و جرثقیل مورد استفاده برای برداشتن موشک ها و قرار دادن آن ها روی پرتاب کننده ها نشان داده شدند. ایران موشک ها را دریافت نکرده، و تنها اجزایی که برای حمایت فنی از پایانه استفاده می شود را تحویل گرفته است».

5- روسیه در قرارداد موشکی سال های دور خود با قذافی، محموله ای را تحویل کشور لیبی داد که فرمول و حجم زیادی از سوخت، همراه آن نبود. نکته ی مهم تر آن است که هیچ گاه بخش کلیدی این قرار داد موشکی یعنی فرمول و سوخت جامد خاص آن موشک ها به دست قذافی نرسید. گزارش های غیر رسمی از انتقال ناقص یک سامانه موشکی قدیمی از روسیه به لیبی نیز حکایت دارد که با دستکاری روس ها، غیر فعال شده بود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا