خرید تور تابستان ایران بوم گردی

درس‌های انتخابات 2020 برای اصلاح‌طلبان

حجت‌الاسلام شهاب‌الدین حائری شیرازی، فرزند مرحوم آیت‌الله حائری شیرازی، نماینده‌ی سابق ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه‌ی شیراز، در یادداشتی تلگرامی با عنوان «درس‌های انتخابات 2020 آمریکا برای عزیزان جناح اصلاح طلب» نوشت:

سال 88 یکی از کاندیدا ها جناب اقای میرحسین موسوی نتیجه انتخابات را نپذیرفت، متعاقب آن خود را رئیس جمهور قانونی خواند و سپس در جمع طرفدارانش در خیابانهای تهران حضور یافت.

رقیب همفکر ایشان جناب حجه الاسلام والمسلمین کروبی هم ادعای تقلب را تایید و در میان تظاهرکنندگان حاضر شد. در این میان عناصر تاثیر گذار اصلاح طلب نیز هیچکدام، تاکید میکنم هیچکدام جناب اقای میرحسین موسوی را دعوت به تمکین نسبت به قانون نکردند.

امسال سال2020 در آمریکا رئیس جمهور قانونی و نه یک کاندیدای صرف، پیش از انتخابات اعلان کرد اگر من رای نیاورم تقلب شده پس از انتخابات هم در زمانی که خود قدرت را بدست داشت ادعای تقلب را با قاطعیت مطرح نمود اما به قانون سر نهاد و باز شماری آراء در ایالتهایی که احتمال تقلب میرفت آغاز شد پس از بازشماری با اختلاف آراء بسیار کم، رقیب پیش افتاده بود. فرمانداران هم جناح رئیس جمهور و نخبگان حزب جمهوری خواه که منافعشان با ریاست جمهوری ترامپ گره خورده بود به حمایت از رئیس جمهور قانونی که از حزب رقیب بود یعنی بایدن پرداختند. اینگونه بود که صندوق رای، کشور را به آرامش و یکپارچگی و وحدت رساند .

این نوشتار بدنبال نادیده گرفتن کاستی های نهادهای نظارتی از قبیل شورای نگهبان نیست قطعا اینکه اعضای نهاد نظارت بر انتخابات، به نفع یک از رقیبان اعلان موضع کرده و در ستاد وی فعال بودند از نقاط ضعف روشن انتخابات 88 هست.

اما این از روند خطای عملکرد اصلاح طلبان در حمایت از کسی که به روند قانونی اعتراض به انتخابات تمکین نکرد نمیکاهد. مطمئن باشید اگر جناح جمهوری خواه آمریکا هم بجای تمکین به قانون مردم را تهییج میکرد الان در خیابانهای امریکا جنگ وگریز بود واین کشور به دامن جنگ داخلی افتاده بود.

انتخابات 88 مملکت را دچار انشقاق و اختلافی کرد که فی الحال به ستیزه و نزاع مبدل شده است و ادامه این مسیر جز جنگ داخلی در آینده نخواهد بود. بنظر میرسد جناح اصلاحات که همیشه منادی قانون گرایی بوده علی رغم تلخی عذرخواهی بجاست برای حمایت از کاندیدایی که به قانون تمکین نکرد از ملت عذرخواهی کند.

فضای امنیتی تلخی که مملکت را از توان نخبگان یک جناح محروم نمود زائیده همان خطاست که یکسال کشور را به نارامی کشاند.

عزیزان شما باید برای فردای قیامت جواب داشته باشید واگر به جبران آن خطا، که قطعا در فضای فعلی به بهبود رابطه این جناح و رهبری نظام خواهد انجامید، اقدام نمایید به بازگشت جناح قدرتمند و با نفوذ اصلاحات به عرصه خدمت رسانی و تقویت وحدت وانسجام ملی کمک نموده اید.

جناح اصلاحات جناح منتقد وضع موجود است و در زمانه فعلی بخوبی میتواند از ظرفیت خود برای بهبود وضع فعلی ومشارکت در ساختن آینده مملکت استفاده نماید.

نظام هم، پس از ترور شهید فخری زاده دانسته است که اجانب نارضایتی و مشارکت کمرنگ مردم در انتخابات گذشته را زیر ذره بین قرار داده اند و در چنین وضعیتی بدنبال افزایش وبهبود مشارکت مردم در انتخابان 1400 خواهد بود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا