خرید تور تابستان ایران بوم گردی

لغو برنامه‌ی مجازی روز دانشجو!

انجمن اسلامی آزاداندیش دانشگاه علامه طباطبایی شنبه شب در اطلاعیه‌ای نوشت: بنا بر اجبار، تهدید و فشارهای همه‌جانبه دانشگاه، برنامه گفتگوی زنده اینستاگرامی با فرشته طوسی، به مناسبت روز دانشجو و با موضوع گذشته، حال و آینده جنبش دانشجویی، لغو شد.

به گزارش انصاف نیوز، این تشکل دانشجویی همچنین در بیانیه‌ای نسبت به این اتفاق نوشت: در روزهای گذشته، ریاست دانشگاه علامه طباطبائی، دکتر حسین سلیمی، در دو مصاحبه، شخصا به مسائل حوزه فعالیت‌های دانشجویی پرداختند؛ ایشان در این مصاحبه‌ها تاکید داشتند که هیچ دانشجویی برای انجام فعالیت در دانشگاه محدودیتی نداشته و آزادانه می‌تواند به فعالیت بپردازد. همچنین بر کنشگری سیاسی حتی در شرایط کرونا و تعطیلات دانشگاه نیز تاکید داشتند؛ اما با توجه به نامه ارسالی دانشگاه به انجمن اسلامی دانشجویان آزاداندیش، گویا این تاکید رئیس دانشگاه، صرفا به جهت پهن کردن دام برای دانشجویان فعال دانشگاه برای برخوردهای امنیتی نهادهای خارج از دانشگاه است.

در ادامه‌ی این بیانیه آمده است: در جدیدترین نامه ارسالی به انجمن با امضای مدیر کل امور فرهنگی دانشگاه که به پیوست همین بیانیه آمده، انجمن آزاداندیش صریحا به برخورد امنیتیِ دادستانی تهدید شده است. اساس این تهدید برای لغو برگزاری قسمت دوم سلسله گفتگوهای اینستاگرامی با عنوان «گذشته، حال و آینده جنبش دانشجویی» است. برنامه‌ای که قسمت اول آن بدون هیچ حاشیه و ایرادگیری برگزار شد و این همان برخوردهای سلیقه‌ای همیشگی با برنامه‌های دانشجویی است.

این بیانیه می‌آفزاید: پس از شکایت ریاست دانشگاه لرستان از دبیر انجمن اسلامی این دانشگاه، امروز شاهد یک تهدید امنیتی دیگر از سوی یک رییس دانشگاه دیگر هستیم. گویی تعطیلات دانشگاه، نقش حمایت‌گرایانه دانشگاه و مسئولین دانشگاهی را در صیانت از دانشجویان خود گرفته و آن‌ها را به ابزاری برای برخوردهای امنیتی خارج از دانشگاه بدل کرده است. هرچند امضای پای این نامه، مثل سایر نامه‌های تهدیدآمیز قبلی، امضای آقای سلیمی نیست، باید توجه داشت که مدیر کل امور فرهنگی دانشگاه، صلاحیت جلوگیری از یک برنامه قانونی را ندارد. اگر تخلفی هست، رئیس دانشگاه به عنوان رئیس هیئت نظارت باید خطاب به دبیر انجمن موارد تخلف را ذکر کند و اعلام کند که طبق چه قانونی تخلف صورت گرفته است. ضمنا اگر نامه‌ای از دادستانی به دانشگاه ابلاغ شده، باید شماره و تاریخ آن ذکر شود؛ در نامه‌نگاری‌های اداری، صدور این استناد خنده‌دار است؛ اما گویا بزرگ‌ترین دانشگاه علوم انسانی خاورمیانه با ساده‌ترین اصول مکاتبات اداری آشنا نیست. انجمن آزاداندیش قویا خواستار انتشار نامه و ابلاغیه‌های دادستانی است.

در ادامه‌ی این بیانیه می‌آید: تاکنون، از طرف انجمن اسلامی دانشجویان آزاداندیش، هیچ مذاکره‌ای با دانشگاه صورت نگرفته و انجمن همواره بر عدم نیاز به درخواست مجوز برای برنامه‌های مجازی که هیچ محدودیتی برای آن در آیین‌نامه‌های وزارت علوم در نظر گرفته نشده است، پا فشاری کرده است. همچنین برخلاف گفته‌های مسئولین دانشگاه علامه، تا به امروز، برای برنامه‌های مجازی، هیچ دستورالعمل و استفساریه‌ای از وزارت علوم به تشکل‌ها ابلاغ نشده که آن‌ها را ملزم به دریافت مجوز کند.

در بخش پایانی این بیانیه با بیان این که «در این روزها که دانشگاه‌ها تعطیل هستند، فشار دستگاه سرکوب نه‌تنها بیش از پیش بر فعالین مدنی و دانشجویی شدت گرفته است، بلکه آخرین حاشیه امن از آن‌ها نیز گرفته شده است، متاسفانه دانشگاه‌ها امن نشدند و حتی امنیتی‌تر از گذشته بر زیست و فعالیت دانشجویان فشار می‌آورند»، با انتقاد از نوع مواجهه با دانشجو، تاکید شده است: شانزده آذر با هیچ تهدید و برخوردی خاموش نخواهد شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا