خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بدترین دردهای دنیا؛ ۲۰ بیماری با شدیدترین دردها

سایت چطور نوشت: درد احساس آزاردهنده‌ای است که ممکن است به‌علت ابتلا به بیماری‌های مختلف دچارش شویم. همه افراد هرازگاهی حس درد می‌کنند، اما درد مزمن متفاوت است و ادامه دارد و معمولا بیش از ۶ ماه طول می‌کشد. منشأ این نوع درد معمولا بیماری‌های زمینه‌ای است. به‌نظر شما بدترین درد دنیا چه دردی است؟ در این مقاله شدیدترین دردها را به شما معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

۱. سردردهای خوشه‌ای

سردرد خوشه‌ای نوعی سردرد نادر است که به‌دلیل شدت زیاد و الگوی رخ‌دادنش «خوشه‌ای» نامیده می‌شود. این درد آن‌قدر شدید است که توان انجام فعالیت‌های روزمره را از فرد می‌گیرد. درد شدید در یک طرف سر و بی‌قراری رایج‌ترین علائم این نوع سردردند. این درد ۵ تا ۱۰ دقیقه پس از شروع به اوج خود می‌رسد و تا ۳ ساعت تشدید می‌شود. سپس کم‌کم شدت درد کمتر می‌شود، اما ممکن است تا ۸ بار در روز عود کند.

۲. زونا

هرپس زوستر یا زونا نوعی بیماری ویروسی است که اعصاب را هم درگیر می‌کند. زونا منجر به درد شدیدی می‌شود که با خارش پوست، سوزن‌سوزن‌شدن، بثورات پوستی و تاول‌های پر از مایع همراه است. ویروس واریسلا زوستر (VZV)، همان ویروسی که باعث آبله‌مرغان می‌شود، می‌تواند پس از ایجاد آبله‌مرغان در سلول‌های عصبی فرد به زندگی خود ادامه دهد. ممکن است این ویروس گاهی دوباره فعال و باعث ایجاد زونا شود. زونا یکی از دردناک‌ترین بیماری‌هاست. سن و ضعف سیستم ایمنی فرد او را مستعد ابتلا به این بیماری دردناک می‌کنند.

۳. شانه یخ‌زده

بدترین درد دنیا - شانه یخ‌زده

شانه یخ‌زده وضعیتی است که باعث سفتی و درد در مفصل شانه می‌شود. علائم این بیماری شامل درد شدید، محدودیت دامنه حرکتی و سفت‌شدن مفصل شانه است. علائم به‌تدریج شروع و با گذشت زمان تشدید می‌شوند. این درد معمولا بعد از ۱ تا ۳ سال برطرف می‌شود.

۴. شکستگی استخوان

ترک یا شکستگی ممکن است در هر استخوان بدن ایجاد و باعث درد و التهاب شدید شود. شدت شکستگی بستگی به نیرویی دارد که باعث شکستگی شده است. بنابراین شکستگی استخوان انواع و شدت‌های مختلفی دارد. درد ناشی از شکستگی شدید است و ممکن است منجر به محدودیت حرکت ناحیه آسیب‌دیده شود.

۵. سندرم درد منطقه‌ای پیچیده (CRPS)

این سندرم نوعی بیماری مزمن است که اندام (پا، دست، ساق پا یا بازو) را پس از آسیب درگیر می‌کند. سندرم درد منطقه‌ای پیچیده معمولا ناشی از آسیب یا اختلال در عملکرد سیستم عصبی پیرامونی و مرکزی است. معمولا فرد درد و سوزش ناشی از این سندرم را مثل «سوزن‌سوزن‌شدن» توصیف می‌کند. درد شدید، تغییر رنگ پوست و تورم اندام آسیب‌دیده علائم این سندرم دردناک‌اند.

۶. سکته قلبی

سکته قلبی یا انفارکتوس میوکارد (MI) وضعیت خطرناکی است که در آن بخشی از قلب منبع خون خود را از دست می‌دهد. این عارضه یکی از علل اصلی مرگ‌ومیر در سراسر جهان است. وقتی جریان خون به ماهیچه‌های قلب مسدود می‌شود، اکسیژن به قلب نمی‌رسد و سلول‌ها می‌میرند. درد ناشی از سکته قلبی این‌طور توصیف می‌شود:

  • درد کوبنده قفسه سینه؛
  • احساس فشار یا سفتی در قفسه سینه؛
  • درد قفسه سینه که به بازوها، گردن و فک گسترش می‌یابد.

۷. بیرون‌زدگی دیسک

فتق دیسک بین‌مهره‌ای یا بیرون‌زدگی دیسک کمر وضعیتی است که در آن بالشتک نرم موجود بین استخوان‌های ستون فقرات به بیرون فشار می‌آورد. بیرون‌زدگی دیسک ممکن است اعصاب مجاور را تحریک کند و درنتیجه باعث درد و بی‌حسی یا ضعف در بازو یا پا شود. این درد پس از نشستن، ایستادن یا کمی راه‌رفتن تشدید می‌شود.

۸. بیماری سلول داسی‌شکل

بیماری سلول داسی‌شکل گروهی از اختلالات خونی است که بر ساختار هموگلوبین، جزء حامل اکسیژن خون، اثر می‌گذارد. هموگلوبین اسِ (S) افراد مبتلا به این بیماری شکلی غیرطبیعی دارد که باعث می‌شود شکل گلبول‌های قرمز خون این افراد به‌شکل داس یا هلال تغییر کند. یکی از علائم اصلی بیماری سلول داسی‌شکل دردهای دوره‌ای است. این درد زمانی شروع می‌شود که گلبول‌های قرمز داسی‌شکل داخل رگ‌های خونی کوچک در شکم، مفاصل و قفسه سینه جمع می‌شوند و جریان خون را مسدود می‌کنند. در برخی موارد، ممکن است باعث درد استخوان نیز شوند.

۹. آرتریت

آرتریت یا التهاب مفاصل وضعیتی است که به‌سبب آن یک یا چند مفصل بدن ملتهب می‌شود. علائم اصلی این عارضه درد و سفتی مفصل است که باعث مختل‌شدن تحرک فرد می‌شود و با افزایش سن تشدید می‌شود. استئوآرتریت، آرتریت روماتوئید و آرتریت نقرسی شایع‌ترین انواع آرتریت‌اند. درد مفصلی ناشی آرتریت آرترالژی نامیده می‌شود.

۱۰. میگرن

بدترین درد دنیا - میگرن

میگرن نوعی سردرد ضربان‌دار است که باعث درد متوسط تا شدید در یک طرف سر می‌شود. این درد معمولا با حالت تهوع، استفراغ و حساسیت به نور و صدا همراه است. میگرن ممکن است ساعت‌ها یا حتی روزها ادامه داشته باشد. سردرد میگرنی به‌قدری شدید است که فرد را از انجام کارهای روزانه بازمی‌دارد.

۱۱. سیاتیک

سیاتیک به دردی گفته می‌شود که در طول مسیر عصب سیاتیک (طولانی‌ترین عصب بدن) منتشر می‌شود. هنگامی که این عصب تحریک می‌شود یا تحت‌فشار قرار می‌گیرد، فرد احساس درد می‌کند. درد از قسمت پایین ستون فقرات شروع می‌شود و تا لگن و پایین ساق پا گسترش می‌یابد. این درد ممکن است متوسط یا شدید و همراه با گزگز، ضعف و بی‌حسی در پای آسیب‌دیده باشد. درد شدید سیاتیک توان حرکت‌کردن را از فرد می‌گیرد.

۱۲. سنگ کلیه

"بدترین

سنگ کلیه زمانی تشکیل می‌شود که حجم ادرار کاهش یابد یا اجزای تشکیل‌دهنده سنگ در ادرار بیش‌ از حد باشد. این عارضه ممکن است در ابتدا هیچ علائمی ایجاد نکند و فرد یک‌باره با درد شدید در پهلو و پشت و زیر دنده‌ها مواجه شود.

۱۳. آپاندیسیت

التهاب آپاندیس (کیسه کوچک و نازک متصل به روده بزرگ) آپاندیسیت نامیده می‌شود. ممکن است آپاندیس ملتهب و منجر به درد شدید شود. در موارد شدید، آپاندیس ملتهب ممکن است پاره و منجر به پریتونیت (عفونت جدی پوشش داخلی شکم) شود. شایع‌ترین علامت آپاندیسیت دردی است که از نزدیکی ناف شروع می‌شود و به‌سمت راست پایین شکم گسترش می‌یابد. این درد در عرض چند ساعت بسیار شدید می‌شود اما حتی قبل از شدیدشدن هم فرد هنگام حرکت یا تنفس عمیق، درد شدیدی را حس می‌کند.

۱۴. اندومتریوز

اندومتریوز عارضه‌ای دردناک است که در آن بافتی که آندومتر را می‌پوشاند، خارج از رحم رشد می‌کند. ممکن است این بافت حتی در لوله‌های فالوپ، تخمدان‌ها و بافت پوشاننده لگن هم رشد کند. ممکن است فرد حین قاعدگی یا قبل و بعد از آن دچار این درد شود. برخی از زنان ممکن است درد شدید ناتوان‌کننده‌ای را حس کنند. برخی هم این درد شدید را هنگام رابطه جنسی یا ادرارکردن یا بعد از آنها حس می‌کنند.

۱۵. نقرس

نقرس نوعی آرتریت است که در برخی افراد که اسید اوریک خونشان زیاد است، ایجاد می‌شود. این عارضه باعث درد شدید، سفتی و تورم در مفصل (معمولا مفصل شست پا) می‌شود. این درد طوری توصیف می‌شود که گویی پا آتش گرفته است.

۱۶. نورالژی سه‌قلو

نورالژی سه‌قلو که برخی لقب بدترین درد دنیا را به آن داده‌اند، عارضه دردناکی است که بر عصب سه‌قلو (عصب پنجم جمجمه‌ای) اثر می‌گذارد. این عارضه یکی از دردناک‌ترین بیماری‌های شناخته‌شده است که باعث درد شدید و سوزش‌مانند یا احساس شوک الکتریکی در چشم‌ها، لب‌ها، پوست سر، بینی، فک بالا، پیشانی و فک پایین می‌شود.

۱۷. پانکراتیت حاد

پانکراتیت حاد التهاب ناگهانی پانکراس است که ممکن است خفیف یا شدید و خطرناک باشد. علل اصلی پانکراتیت حاد سنگ کیسه صفرا و سوءمصرف الکل است. علامت غالب این عارضه درد شدید شکم است. علائم رایج پانکراتیت حاد عبارت‌اند از:

  • تب؛
  • استفراغ؛
  • حالت تهوع؛
  • درد بالای شکم که به پشت گسترش می‌یابد و بعد از خوردن غذا بدتر می‌شود.

۱۸. زخم معده

زخم معده زخمی است که در پوشش داخلی معده ایجاد می‌شود. درد معده شایع‌ترین علامت این عارضه است. این درد ممکن است در هر جایی از شکم از ناف تا استخوان سینه حس شود. حس درد ممکن است مدت کوتاهی طول بکشد یا ساعت‌ها ادامه داشته باشد. معمولا این درد زمانی شروع می‌شود که معده خالی یا بسیار پر باشد.

۱۹. فیبرومیالژیا

فیبرومیالژیا وضعیتی است که باعث درد در سراسر بدن می‌شود (درد عضلانی‌اسکلتی گسترده). ممکن است این عارضه با خستگی، مشکلات خواب و ناراحتی عاطفی یا روانی همراه باشد. بیماران مبتلا بیشتر از سایرین به درد حساس‌اند. معمولا فیبرومیالژیا پس از ضربه فیزیکی، عفونت، استرس روانی یا جراحی رخ می‌دهد.

۲۰. درد بعد از جراحی

درد بعد از جراحی به‌دلیل اختلال در یکپارچگی پوست ایجاد می‌شود، اما شدت و ویژگی درد به نوع جراحی انجام‌شده بستگی دارد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا