خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بيانيه انجمن اسلامی مدرسين دانشگاه‌ها به مناسبت 16آذر

بيانيه انجمن اسلامی مدرسين دانشگاه‌ها به مناسبت 16آذر، روز دانشجو را به نقل از کانال تلگرامی این تشکل دانشگاهی می‌خوانید:

بسم الله الرحمن الرحیم

«فاستقم کما امرت و من تاب معک و لاتطغوا انه بما تعملون بصیر»

«سوره هود، آیه 112»

شانزدهم آذر در تقويم تحولات سياسي این سرزمین، یادآور شهادت شهیدان بزرگ نیا، قندچی و شریعت رضوی و طلیعه جنبش دانشجویي براي رهايي ملتي بود که آرمان استقلال طلبی، آزادی خواهی و عدالت جویی آن پايمال بيگانگان و حکومت استبدادي تحت حمایت آنها شده بود. آرمانهایی که بعدها پس از نومیدی از ایدئولوژی های غربی و شرقی در خوانش اسلام انقلابی شریعتی به انقلاب اسلامی 57 به رهبری امام خمینی (ره) منجر شد. جنبش دانشجویی از دل ایدئولوژی سه وجهی برآمد که اضلاع سه گانه اش استقلال از غرب و شرق، آزادی از استبداد و عدالت و برابری در جامعه بود؛ لذا این جنبش در هر زمان، پویاست و در راستای ایدئولوژی خود غیریت سازی و مبارزه خواهد کرد.

بیش از چهار دهه از پیروزی انقلابي می گذرد که بر محور شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی  گفتمان سازی نموده بود؛ سؤال اینجاست، آیا به واقع آرمان ها و شعارهای آن تحقق یافته است؟ و آیا دانشگاه و دانشجو به عنوان رصدخانه این تحقق یافتگی به لحاظ امکان و امتناع رسالت تاریخی اش چه جایگاهی دارد؟ واکنش دانشگاه و دانشجو به آنچه مبتلا به  جامعه امروز ماست چیست؟ اساسا دانشجو امکان واکنش های اعتراضی به فساد فزاينده و سازوکارهای فسادانگیز اقتصادی، اجتماعی و سیاسی را دارد؟ تصمیم سازی حداقلی در برابر مشارکت حداکثری برای برون رفت از بحران ها و حل مشکلات به هم پیوسته در حوزه های نامبرده، عاملی است که دانشگاه و دانشجو را در حاشیه صحنه اثرگذاری بر حل مسائل کشور قرار داده و به پیچیده تر شدن معادله مدیریت کشور کمک می کند.

در چنین شرایطی به نظر می رسد معدودی که امکان اثربخشی آنها در این معادله به هر طریقی فراهم می شود، منفعت و مصلحت خود را در تداوم اين وضعيت اسفبار جامعه و طرد آرمان های راستين استقلال طلبی، آزادی خواهی، عدالت‌ جویی و ظلم ستيزي جوانان دانشجو مي‌بینند. منافعی که در سرکوب، حذف و حصر منتقدان دلسوز انقلاب و ياران امام خميني(ره)، تحريف تاريخ انقلاب، ممانعت از فعالیت عمده تشکل های اصیل جنبش دانشجویی، حمایت از برخی جريانها توسط نهادهایی بیرون از دانشگاه و هدایت آنها در داخل دانشگاه و برچیدن جریانات خودجوش جنبش دانشجویی و تحمیل هزینه های فراوان بر آنها جستجو می شود.

انجمن اسلامي مدرسين دانشگاهها به عنوان نهادي برآمده از همین جنبش، بر این باور است، تداوم وضعيت موجود و به انفعال کشاندن دانشگاه و جنبش دانشجویی، کشور را به بُن بست مي کشاند و منجر به دوقطبی مردم – حاکمیت خواهد شد. وضعيت پرچالش کنوني برآيند فاصله گرفتن بسياري از کانون‌هاي تصميم‎گيري نظام از مطالبات نخبگان، دانشگاهیان و به ویژه ملت و آرمانهاي اصیل انقلاب است. وضعيتي که تداوم آن با آرمان های دانشگاه و دانشجو ناسازگار است و ديرگاهي نخواهد بود که آنها را به واکنشی جدی وادارد.

انجمن اسلامي مدرسين دانشگاه‎ها ضمن گرامیداشت روز دانشجو همچنان حامی آرمان های اصیل جنبش دانشجویی است و بر لزوم و تسریع در بازنگري رويه هاي منفعل کننده دانشگاه و دانشجویان تأکید جدی دارد؛ چرا که پویایی هر جامعه ای منوط به سرزندگی دانشگاه و جوانان دانشجو و مشارکت دانشگاهیان در تصمیم سازی های حیاتی جامعه و ارائه راه حل های عالمانه برای خروج از بحران هاست. از سویی دیگر اکنون که در آستانه انتخابات 1400 قرار داریم، از عموم دانشگاهیان به ویژه دانشجویان و تشکل های دانشجویی دعوت می شود که فعال و پویا برای احیای سرزندگی و خروج از انفعال جامعه کمک  کنند و آگاه باشند که انفعال سیاسی، منجر به پذیرش سرنوشتی است که غیر ما برای ما رقم خواهد زد.

انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها

روز دانشجو، آذرماه ۱۳۹۹

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا