خرید تور تابستان ایران بوم گردی

غرویان: قرآن می گوید با شلاق نمی‌شود کسی را دیندار کرد

مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قُم درباره اجبار و ارعاب در دیندار کردن مردم گفت: ایمان و دینداری یک امر قلبی است و اما مؤمن ساختن و دیندار کردن یک شخص امری نیست که دیگری بتواند با تحکم این کار را انجام دهد؛ در همین جهت اگر بنده از نظر شناختی و معرفتی به درجه‌ای رسیدم که به یک عقیده‌ای ایمان بیاورم، با جان و دل آن را می‌پذیرم، اما فرد دیگری نمی‌تواند بنده را مؤمن کند و فقط می‌تواند زمینه‌ساز این شناخت باشد.
به گزارش انصاف نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین “محسن غرویان” در گفت‌وگو با روز نو با اشاره به صحبت‌های اخیر رئیس جمهور، با ذکر آیه‌ای از کلام‌الله مجید، گفت: قرآن که می‌فرماید: «لا اکراه فی الدین» یک تفسیرش همین موضوع است که دینداری اکراه بردار نیست و این جمله‌ای که آقای دکتر روحانی گفتند، تفسیر همین آیه قرآن است و واقعا “با شلاق نمی‌شود کسی را دیندار کرد”.
وی در تشریح وظیفه حکومت در قبال دینداری مردم اظهار داشت: حکومت وظیفه دارد و فقط باید با استفاده از ابراز تبلیغاتی فراوانی که در دست دارد، دعوت‌کننده باشد و بیش از این در اختیار دولت نیست که بخواهد به زور شلاق و ترس، مردم را وادار به خواندن نماز جماعت یا نماز شب و یا حضور در مسجد کند؛ اینها اموریست که به اختیار خود انسان است و اگر حکومتی بخواهد با ترس و ارعاب مردم، آنها را دیندار کند، نتیجه عکس خواهد داد.
محسن غرویان تأکید کرد: آن دیندار بودنی که به خاطر ترس از قطعی حقوق و انفصال از خدمت و شغل باشد، اصلا دینداری نیست و در پیشگاه خداوند ارزشی ندارد.
مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به برخوردهای سلبی صورت گرفته در موضوع حجاب گفت: عرف غالب جامعه باید رعایت شود و اگر رفتارها به حد ناهنجاری اجتماعی برسد، دولت‌ها ورود می‌کنند، اما اینکه عرف غالب جامعه و مصادیق حجاب و عفت را چگونه و از طرف چه کسی تعیین می‌شود، موضوعی‌ست که اختلاف نظرهایی بین مقامات وجود دارد و از ابتدای انقلاب اظهارنظرهای مختلفی در این باره شده و می‌شود.
غرویان در پایان افزود: دولت و حکومت سعی می‌کند هنجارها و عرفیات اجتماعی را حفظ کند و در حال حاضر این موضوع بستگی به تعریفی که وزارت کشور و نیروهای انتظامی از هنجار اجتماعی دارند و اینکه ناهنجاری را چه تعریف می‌کنند دارد؛ که البته این بحث مصداقی را نه من و نه هیچ کس دیگری نمی‌توان به صورت یکطرفه و یکسویه انجام دهد.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا