خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«تقسیم مردم به انقلابی و غیرانقلابی کار درستی نیست»

علی مطهری، نماینده مردم در مجلس گفت: تقسیم مردم به انقلابی و غیرانقلابی کار درستی نیست. ما باید بگوییم همه مردم انقلابی هستند. روش امام(ره) را ببینید، امام به گونه ای انقلاب را هدایت کرد که همان جوانهایی که احیانا مشروب خوار هم بودند، آمدند به انقلاب پیوستند؛ ملاک اسلام است نه انقلاب.

به گزارش خانه ملت، علی مطهری در نشست علنی امروز ( سه شنبه 19 آبانماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور گفت: حوادث تلخ آبانماه نشان داد که سران قوای ما نبض جامعه در دستشان نیست و این تصمیم بدی که گرفته شد و اجرای بدتری که صورت پذیرفت، متاسفانه این حادثه تلخ را بوجود آورد و ما تحلیل غلط هم نباید بکنیم و نباید مشکلات را به گردن منافقین و سلطنت طلبان و … بیندازیم؛ اگر چه این‌ها بالاخره در وسط داستان وارد شدند و بهره برداری کردند، اما طبق نظر نهادهای اطلاعاتی کشور به هرحال همین توده فقیر جامعه بودند که باید فکری به حال این‌ها شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه افزود: به نظر من اگر در جامعه شرایط عادی بود، جا داشت که حتی رئیس جمهور را استیضاح کنیم، اما در شرایط خاص هستیم و حداقل کاری که مجلس می‌تواند انجام دهد وزیر کشور را به عنوان مسئول اصلی اجرای این تصمیم استیضاح کند و انشاالله که این کار انجام خواهد شد.

وی تاکید کرد: باید کمک‌هایی به مردم شود. مثلا سهمیه ویژه بنزین برای ایام نوروز و مناسبت‌های دیگری به مردم داده شود که انشاالله تاحدودی این درد مردم تسکین پیدا کند و یا اینکه در بودجه، ما ممکن است بتوانیم تغییراتی را ایجاد کنیم.

نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات به تضعیف جایگاه مجلس اشاره و اظهار کرد: جایگاه مجلس تضعیف شده که این مسئله ای بدیهی است و نتیجه ضعیف شدن مجلس، یکی نفوذ استعمار خارجی است و دوم ظهور استبداد داخلی است؛ تجربه دولت مصدق را بخاطر داریم؛ زمانی که مصدق مجلس را منحل کرد از آنجا بود که دولت خودش منقرض شد.

این نماینده مردم در ادامه افزود: مجلس در دوره دهم از 2 ناحیه تضعیف شد. یکی از ناحیه مجمع تشخیص مصلحت نظام و دوم از طرف شورای هماهنگی سران قوا. در واقع مجمع تبدیل شد به یک شورای نگهبان دوم که ما مصوبه مجلس را می آییم از نظر انطباق با سیاست‌های کلی بررسی می‌کنیم و بعد گزارش می‌دهیم به شورای نگهبان و این شورا هم بدون بررسی مستقیما به مجلس ارسال می‌کند که ما ملزم هستیم اصلاح کنیم و اگر هم اصلاح نکنیم خودشان در مجمع می آیند اصلاح می‌کنند. یعنی دقیقا مصوبه مجلس را دستکاری می کنند  و مورد اصلاح قرار می‌دهند.

مطهری یادآور شد: اساسا به نظر من استناد به بند دوم اصل 110 قانون اساسی برای اینکه مغایرت با سیاستهای کلی به معنی مغایرت با قانون اساسی است استناد درستی نیست. هم شورای نگهبان این کار را می‌کند و هم ما خودمان گاهی در داخل مجلس این کار را می‌کنیم . چون سیاستهای کلی عین قانون اساسی نیست و متمم قانون اساسی هم نیست و مردم زمانی که به قانون اساسی رای دادند هنوز سیاستهای کلی در کار نبود؛ این مساله ای است که پیدا شده  است.

وی در توضیح حل این مساله خاطرنشان کرد: راه حل آن این است که نماینده و یا نمایندگان مجمع می‌توانند در حین بررسی لایحه و یا طرحی در مجلس در کمیسیون مربوط و حتی در صحن مجلس حاضر شوند و نظرات خود را بدهند. آنچه نمایندگان تصمیم می‌گیرند دیگر نهایی است و اینها دیگر حق بررسی مصوبه مجلس را ندارند.

وی گفت: بنده نامه ای خدمت مقام رهبری نوشتم و این مطالب را گفتم و عده زیادی از نمایندگان هم به هئیت رئیسه برای جلسه غیرعلنی برای بررسی این موضوع نامه داده اند که متاسفانه ترتیب اثر داده نشد. الان می‌دانید که لوایح پالرمو وسی اف تی را به بهانه همین عدم انطباق با سیاستهای کلی نظام در مجمع نگه داشتند و تا بهمن ماه هم بیشتر وقت نداریم و در غیر اینصورت وارد لیست کشورهای غیرهمکار و یا لیست سیاه می‌شویم که مشکلاتی برای کشور ایجاد می‌شود.

مطهری عنوان کرد: فلسفه تشکیل شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا تصمیمات فوری و فوتی برای دور زدن تحریم‌ها بود الان می بینیم وارد همه مسائل می‌شوند. به نظر من باید هرچه زودتر این شورا منحل شود چون دیگر به نظر من نیازی به ادامه آن نیست.

مشارکت بالا در انتخابات، رفتار آمریکا را تغییر می دهد

عضو مجمع نمایندگان تهران به مشارکت مردم در انتخابات آینده مجلس اشاره و تاکید کرد: انتخابات آزمون بزرگی برای ملت ما است  و میزان مشارکت مردم هم بسیار مهم خواهد بود چرا که مشارکت بالا می‌تواند تغییر رفتار اروپا و آمریکا را به دنبال داشته باشد. ناگفته نماند که افزایش سرمایه اجتماعی و اصلاح بهتر امور در داخل کشور را می تواند به دنبال داشته باشد. بنابراین ما قطع نظر از اینکه چه کسانی و چه گروهی پیروز انتخابات خواهند بود، باید به دنبال افزایش مشارکت در انتخابات باشیم و در ضمن باید نگاه ملی داشته باشیم. در حال حاضر ضد انقلاب  تبلیغ می‌کند و هیچ فایده ای هم ندارد که شرکت نکنید راه اصلاح امور بسته است.

وی در ادامه خطاب به مردم افزود: در انتخابات شرکت کنید و این اشتباه است که حضور پیدا نکنید. مردم باید به طور وسیع در انتخابات شرکت کنند اگر مشارکت 70 درصدی داشته باشیم واقعا دهان آمریکا و اروپا بسته می‌شود و گشایشی در کشور ایجاد خواهد شد. صندوق‌های رای تنها راه اصلاح امور است.

عضو فراکسیون امید مجلس اظهار کرد: تقسیم مردم به انقلابی و غیرانقلابی کار درستی نیست. ما باید بگوییم همه مردم انقلابی هستند. روش امام(ره) را ببینید، امام به گونه ای انقلاب را هدایت کرد که همان جوانهایی که احیانا مشروب خوار هم بودند، آمدند به انقلاب پیوستند؛ ملاک اسلام است نه انقلاب. آن دعوایی که مرحوم استاد شهید مطهری با گروه فرقان و مجاهدین خلق داشت همین بود. این‌ها می‌گفتند اسلام انقلابی، ایشان می گفت باید انقلاب را اسلامی کنیم نه اسلام را انقلابی کنیم؛ ملاک اسلام است نه انقلاب.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا