خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تحلیل زلمای خلیل‌زاد از مذاکرات صلح افغانستان

زلمای خلیل‌زاد، فرستاده آمریکا به مذاکرات صلح افغانستان این مذاکرات را که مرحله بین افغانی آن در ۱۲ سپتامبر در دوحه شروع شد یک “فرصت تاریخی” خواند که می تواند هم به چهار دهه نزاع در این کشور و هم به طولانی ترین جنگ تاریخ آمریکا پایان دهد.

به گزارش ایسنا، زلمای خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا در فرآیند آشتی و صلح افغانستان در اظهاراتی در یک مراسم برگزار شده از سوی انستیتوی صلح آمریکا تاکید کرد، مذاکراتی که در جریان است “قلب فرآیند صلح افغانستان” است.

او عنوان کرد: مهم است که کاملا به ابعاد مهم این زمان آگاه باشیم و اهمیت تاریخی آن را به رسمیت بشناسیم.

او با در پیش گرفتن خوش بینی محتاطانه عنوان کرد، امید وجود دارد اما در عین حال مسیری طولانی نیز در پیش است و مسائل پرمناقشه زیادی طی آن باید مورد مذاکره قرار بگیرند.

این مسئول آمریکایی بیان داشت، برای مردم افغانستان هزینه عدم حرکت به جلو بیش از حد زیاد خواهد بود و آنها بعد از چند دهه تحمل رنج خشونت و نزاع آنها آرزوی صلح را داشته و از طرق زیادی آن را ابراز می کنند.

خلیلزاد در سخنرانی اینترنتی خود به این مراسم اظهار کرد: این اقدام کلیدی عاملیت را به افغانها سپرده که تنها راه موفقیت فرآیند صلح است.

خلیلزاد با اشاره به اینکه آمریکا به دنبال تعامل هم با طالبان و هم با دولت افغانستان به موازات هم است تاکید کرد: این بر پایه این فرض است که هیچ راه بادوامی که به پیروزی نظامی منجر شود وجود ندارد.

به گفته خلیلزاد، توافقی که چند وقت پیش در ماه فوریه بین طالبان و آمریکا منعقد شد و همچنین مذاکرات مستقیم افغانها ” در را به روی اینکه دو طرف برای اصلاح تاریخ نزد با یکدیگر پشت یک میز بنشینند باز کرده است.”

او به شکست افغانها در گذشته در غنیمت شمردن فرصت برای برقرار کردن صلح بعد خروج نیروهای شوروی سابق در اواخر دهه ۱۹۸۰ از کشورشان اشاره کرد. او تصریح کرد، آن شانس از دست رفته “امروز مسئولیت رهبران افغانستان را بیشتر می کند.”

این فرستاده ویژه آمریکا همچنین عنوان کرد: حضور نظامی داشتن در افغانستان خودش یک هدف نیست بلکه واشنگتن باید اطمینان حاصل کند که “هیچ تهدید تروریستی علیه آمریکا در خاک افغانستان وجود نداشته باشد.

خلیلزاد همچنین گفت، آمریکا معتقد است یک افغانستان با ثباتی که هم در داخل و هم با همسایگانش در صلح باشد تنها یک اولویت برای افغانستان نیست بلکه به نفع آمریکا، به نفع منطقه و به نفع جامعه بین المللی است.

وی با اشاره به مثبت بودن روند مذاکرات افغانستان گفت که دو طرف درگیر در افغانستان خواهان مذاکره بدون میانجی بین المللی هستند.

این مسئول گفت: تاکنون شاخص های مثبتی وجود دارد و دو طرف دنبال مذاکره بدون وجود میانجی بین المللی هستند.

انتهای پیام

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا