خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مستند حسینعلی ۲ یا مستند قائم مقام ۲؟!

در ادامه‌ی انتقاداتی به مستند حسینعلی۲، محسن کدیور هم که با او در این مستند مصاحبه شده است به شدت از آن انتقاد کرد و آن را مستند قائم مقام ۲ خواند.

به‌گزارش انصاف نیوز، چند سال پیش مستند قائم مقام توسط سازندگانی اصولگرا ساخته و پخش شده بود که زندگی آیت الله حسینعلی منتظری پرداخته بود. آن مستند مورد انتقاد خانواده و شاگردان آن مرحوم قرار گرفت.

پس از آن برخی نزدیکان و شاگردانش در پی ساختن مستندی به نام «حسینعلی» بودند اما سازندگانش حدود یک سال پیش گفتند که فیلم‌های آن از منزشان توقیف شده است.

در چند ماه اخیر مستندی که به «حسینعلی۲» معروف شد شامل مصاحبه‌هایی با چهره‌های سیاسی نزدیک به آیت الله منتظری بود در اینستاگرام و تلگرام در چندین بخش پخش شده که مورد انتقادهای شدید قرار گرفته است.

محسن کدیور نیز در یادداشتی که در این باره نوشته، معتقد است که در این مستند «از زبان منسوبان، شاگردان و علاقه مندان استاد منتظری و جمعی از اصلاح طلبان منتقد ایشان، بر مبنای «غدر، فریب و تحریف تاریخ» تقطیع، تنظیم و پخش شده است».

او می‌گوید که «مشخصات کارگردان، تهیه کننده و مؤسسه پشتیبان هنوز معرفی نشده است. به لحاظ حقوقی سعید عبداللهی مسئول مستند است. مستند حسینعلی ۲ مستند حکومتی بی شناسنامه است. این مستند را باید «مستند قائم مقام ۲» دانست که با تأیید ضمنی مقامات امنیتی در حال پخش است».

کدیور معتقد است که مرحوم منتظری حاشیه‌ای دقیق بر متن استادش امام خمینی است و تحلیل انتقادی حاشیه بدون تحلیل انتقادی متنْ ابتر، ناقص و راهزن است.

او می‌گوید که وقتی که پخش «مستند حسین‌علی ۲» آغاز شد، خوش‌بینانه اشکالات کار را حمل بر کم تجربگی تولیدکنندگان کردم. از قسمت سوم به بعد احساس کردم قضیه چیز دیگری است. مصاحبه‌ها برای انتشار متن کامل آنها – البته بعد از ویرایش از سوی مصاحبه شونده‌ها – صورت گرفت. اما آنچه منتشر شد مستندی است جهت‌دار که با توافق اولیه سازگار نیست.

کدیور با بیان این که «من به نوبه خود اعلام می‌کنم که مصاحبه با چنین افرادی اشتباه بوده است. نباید به تأیید دوستان اتکا می‌کردم» و این که «ویدئوها و فایلهای صوتی مصاحبه‌های من بعد از اتمام پخش مستند مذکور به‌تدریج به شکل موضوعی در شبکه‌های اجتماعی اینجانب منتشر خواهد شد»، به این دو نکته اشاره کرد: «استاد منتظری در سال ۱۳۶۵ درسش را تعطیل نکرد، و به‌مناسبت درگذشت صادق خلخالی پیام تسلیت صادر نکرد».

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا