خرید تور تابستان ایران بوم گردی

واکنش روحانی به بیانیه دبیرخانه شعام و اقدام مجلس علیه برجام

رئیس‌جمهور روحانی گفت: فضای فرصت نه تنها برای صنعت و کشاورزی بهتر از ماه‌های گذشته است، فضای فرصت برای دیپلماسی و حرکت‌های وزارت امورخارجه، فضایی است که بهتر می‌توانیم با دنیا و منطقه و همسایگان و غرب و شرق کار کنیم و بهتر می‌توانیم برای منافع ملی تحرک پیدا کنیم.

به گزارش ایرنا وی افزود: البته مقداری این مسیر پرفراز و نشیب هموارتر می شود و دیپلمات‌های ما سریعتر می توانند گام‌های خود را بردارند. روشن است که اگر در دیپلماسی بخواهیم پیشرفت کنیم و به نتیجه برسیم نیاز داریم که از این کشور صدای واحد شنیده شود. نمی‌خواهم بگویم سلیقه‌ها را یکی کنیم. نمی‌خواهم بگویم مجلس تابع دولت باشد، مجلس نظر خودش را دارد ، دولت هم نظر خود را دارد و نمی‌خواهیم بگوییم دولت نظر خود را کنار بگذارد.

برنامه دولت جزو اختیارات خاص رییس جمهوری است/ کسی نمی‌خواهد قانون ستیزی کند

روحانی ادامه داد: رییس جمهور و دولت اختیاراتی دارد. خط مشی در دولت جزو اختیارات خاص رییس جمهور است. برنامه دولت طبق اصل ۱۳۴ قانون اساسی جزو اختیارات خاص رییس جمهوری است. این اختیارات، اختیارات قانون اساسی است. هیچ‌کس نمی‌خواهد قانون ستیزی کند، زمانی که می گوییم قانون؛ اول قانون خداست، بعد قانون اساسی و بعد از آن قانون مصوب مجلس شورای اسلامی است. ما باید قانون‌های بالادستی یعنی اسلام و بعد قانون اساسی به عنوان قوانین مهم و اساسی و مورد توجه مردم را مبنا قرار دهیم.

رییس جمهور با طرح این سوال که خط مشی برعهده کیست، تاکید کرد: کسی نمی‌تواند برای دولت خط مشی تعیین کند. خط مشی را فقط رییس جمهور می‌تواند تعیین کند. کسی نمی‌تواند برای دولت برنامهتعیین کند برنامه را رییس جمهور تعیین می‌کند به همین دلیل مردم پای صندوق‌های آرا می‌آیند و به شخص رییس جمهور و به برنامه‌ آن رای می‌دهند.

ملت و ایران برای ما اصل باشد نه انتخابات۱۴۰۰

وی یادآور شد: البته دفعات پیش هم بود اما این دفعه خوشبختانه صدا و سیما خیلی خوب ترویج کرد که مردم شمایی که پای صندوق می‌آیید به فرد رای نمی‌دهید به برنامه رای می‌دهید و مردم هم همین کار را کردند و به برنامه رای دادند. برنامه‌ای که ۲۴ میلیون نفر به آن رای دادند نمی‌شود کم یا زیاد کرد باید تمام چهار سال به آن عمل کرد.

روحانی تاکید کرد: مردم یک روز رای می‌دهند و چهارسال عمل می‌خواهند. تمام چهار سال باید دنبال نظر و رای مردم و اجرای آن بدویم. بنابراین باید صدای ما در سیاست خارجی واحد باشد. رفتار ما هرچه پخته‌تر، سنجیده‌تر، با دوراندیشی بیشتر  و در یک کلمه منافع ملی برای ما اصل باشد.

رییس دولت تدبیر و امید تصریح کرد: باید منافع جناحی را کنار بگذاریم. ملت و ایران برای ما اصل باشد نه انتخابات ۱۴۰۰، بگذارید ملت شادمان و فعال باشند. انتخابات هم خودش درست می شود و مردم پای صندوق می‌آیند و  هرکس را خواستند انتخاب می‌کنند و او سکاندار دولت بعدی و سیزدهم خواهد بود.

وی در ادامه به کاهش تعهدات برجام اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران برمبنای آنچه در سال ۹۸ اعلام کرد و با صراحت به دنیا گفت کاهش تعهدات در برابر کاهش تعهدات. آنها شروع کردند و تقریبا تعهدات خود را کنار گذاشتند. نه فقط آمریکا که از برجام خارج شد، همان‌هایی هم که ماندند متاسفانه به تعهدات خود درست عمل نکردند و یا خیلی اندک عمل کردند.

رییس جمهوری افزود: ما مدتی صبر کردیم و به آنها فرصت دادیم و بعد رسما اعلام کردیم. گفتیم کاهش تعهدات در برابر کاهش تعهدات. در سال ۹۸ در ۵ مرحله ۲ ماه ۲ ماه کاهش تعهدات دادیم. آنچه که اعلام شد در نطنز اجرا شود و آن نصب سانتریفیوژهای مدرن و جدید IR۲Mاست چیز جدیدی نیست که عده ای از اروپایی‌ها نوحه و عزا به پا کردند و سینه زنی می کنند، در حالی که جای سینه‌زنی نیست. ما قبلا به شما گفتیم و اعلام کردیم . گفتیم کاهش تعهدات.

وی ادامه داد: بنابراین آن کاری که امروز ما در نطنز  انجام می‌دهیم دقیقا بر مبنای اعلام رسمی شخص من و دولت و مسوولین بوده است. اما همیشه گفتیم کاری میکنیم که قابل بازگشت باشد. ممکن است ۱۰ هزار سانتریفوژ هم راه بیفتد اگر روزی دلمان خواست این خیلی راه این ۱۰ هزار را خاموش می کنیم.

برگشتن به برجام و انجام تعهدات نیاز به زمان و مذاکره ندارد

روحانی اظهار داشت: هر زمان ۱+۵ یا ۱+۴ به همه تعهداتش عمل کرد، ما هم به تمام تعهدات خود عمل خواهیم کرد. برگشتن به تعهدات‌مان زمان نمی‌برد، بلکه به اراده است. چگونه برجام پایش لنگ شد. آن فرد کم‌سواد تاجر مسلک کاغذی را خط خطی کرد و گفت از برجام خارج شویم. نفر بعد کاغذ را بردارد و آن را امضا کند. برگشتن به برجام و انجام به تعهدات نیاز به زمان و مذاکره ندارد. هر دو برگردیم. هر دو یعنی ۱+۴ به تعهداتش عمل کند. نیاز به آمریکا نیست. آمریکا هم برگردد ما هم برمی‌گردیم.

وی با اشاره به خروج آمریکا از برجام تصریح کرد: دولتی که روزهای پایانی خود را سپری می‌کند، کاری کرد که به ضرر دنیا، به ضرر اعتماد دنیا به آمریکا، انزوای آمریکا، به ضرر منطقه، به ضرر ایران و آمریکا بود. براساس آنچه اعلام کردیم، شما به تعهدات‌تان عمل نکردید، ما هم تعهدات‌مان را کاهش دادیم. هر وقت به راه اصلی برگشتند، ما هم آماده‌ایم به شرایط قبلی برگردیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا