خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آیا ایرانی‌ها می‌توانند در ترکیه واکسن کرونا بزنند؟

بی‌بی‌سی  در گزارشی نوشت:

چند روزی است یک آگهی تبلیغاتی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود که ادعا می‌کند با ۱۲ میلیون تومان مسافران را از ایران برای واکسن ویروس کرونا به ترکیه می‌برد.

انتشار این آگهی باعث واکنش‌های زیادی شد و با شگفتی در فضای رسانه‌ای ایران مواجه شده است چرا که هنوز واکسیناسیون کرونا در ترکیه آغاز نشده است.

این آگهی وعده داده که گردشگران ترکیه را از ۲۵ دی ماه برای پنج روز در یک تور “سفر و سلامتی” برای زدن واکسن کرونا به ترکیه می‌برد.

چه شرکتی تور واکسن کرونا دارد؟
مقام‌های گردشگری ایران ابتدا وجود این آژانس مسافرتی و چنین توری را به کل تکذیب کردند. تاکید مقام‌ها بر این است که عده‌ای قصد “سواستفاده” دارند.

حرمت‌الله رفیعی، رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی گفته که هیچ آژانسی این تبلیغ را منتشر نکرده بلکه فردی که “به دنبال فالوئر است” شماره تلفن‌ها را خودش خط زده و این آگهی را جعل کرده است.

ایسنا شرکتی را که صاحب آگهی است پیدا کرده است. این خبرگزاری نام شرکت و مدیر آن را منتشر نکرده اما به نقل از او نوشته: “بنر تبلیغ توری که با عنوان دروغینِ ‘ویژه تزریق واکسن کرونا ‘ منتشر شده، برگرفته از تبلیغ تور ما در آذرماه سال ۹۸ است که ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان قیمت داشت.”

او می‌گوید از تماس‌های مردم متوجه شده که چنین آگهی منتشر شده و به مراجع قضایی شکایت کرده است. این آژانس در اهواز و تهران دفتر دارد.

آیا واکسن کرونا در ترکیه موجود است؟

مقام‌های وزارت بهداشت ترکیه می‌گویند هنوز مشغول رایزنی با شرکت‌های آمریکایی فایزر و مدرنا هستند. فایزر تنها شرکت غربی است که واکسن آن مراحل آزمایش را به اطمینان بالا پشت سر گذاشته و در بریتانیا تزریق آن آغاز شده است.

واکسن چینی هم یکی از محصولات ایمنی ضد کرونا است که ترکیه با سینواک، یکی از چهار شرکت چینی تولیدکننده واکسن ویروس کرونا به توافق رسیده است.

مراد نشان‌اوغلو، سردبیر بخش ترکی بی‌بی‌سی می‌گوید حتی اگر واکسن چینی هم مرحله سوم آزمایش را پشت سر بگذارد و تایید وزارت بهداشت ترکیه را بگیرد، زمان زیادی مانده تا به مصرف‌کننده برسد.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه گفته از طریق چند شرکت به دنبال تامین واکسن و ارائه رایگان آن به مردم است اما هنوز قطعیتی در این موضوع وجود ندارد مخصوصا که بسیاری از شرکت‌ها از قبل سفارش گرفته‌اند و ظرفیت تولیدشان محدود است.

آیا قرار است واکسن غیردولتی در ترکیه عرضه شود؟

دست‌کم نه در مرحله اول.

بر اساس گزارش‌ها واکسن چینی قرار است برای شهروندان ترکیه استفاده شود.

در بریتانیا هم که استفاده از واکسن شروع شده، فقط در مراکز خاص و تحت نظارت سیستم بهداشت و درمان این کشور برای افراد مقیم این کشور به ترتیب اولویت و مجانی تزریق می‌شود. و بسیاری دیگر مدت‌ها در صف انتظار خواهند ماند تا نوبتشان بشود.

شرکت فایزر گفته طبق قراردادی که با بریتانیا دارد این واکسن را فقط به بخش دولتی داده و در اختیار بخش خصوصی نمی‌گذارد.

مراد نشان‌اوغلو می‌گوید در کشورهایی مانند ترکیه بعید نیست که درمانگاه‌های خصوصی هم به اینگونه امکانات دست پیدا کنند؛ اما نه در این فرصت کوتاه که همه کشورها اولویت‌شان ایمنی شهروندان خود است و هنوز به واکسن دسترسی ندارند.

در میان همسایگان ایران کدام زودتر به واکسن خواهد رسید؟

انتظار می‌رود اولین محموله واکسن تولیدی شرکت چینی سینواک بعد از ۱۱ دسامبر به ترکیه برسد. قرار است این واکسن در چهار مرحله به ترتیب اولویت سنی و آسیب‌پذیری در اختیار مردم ترکیه قرار بگیرد. اندونزی اولین کشوری بوده که واکسن سینواک را دریافت کرده و بعد از اندونزی، ترکیه دومین کشور است.

امارات متحده عربی هم امروز اعلام کرد که واکسن ویروس کرونا را تایید کرده است. وزیر بهداشت و پیشگیری امارات اعلام کرده که گزارش داخلی شرکت دولتی سینوفارم چین را بررسی و تایید کرده که می‌گوید واکسن ساخت این شرکت ۸۶ درصد موثر است. سینوفارم یکی از چهار شرکتی است که مشغول تولید واکسن کرونا در چین است.

به این ترتیب امارات متحده عربی نه تنها در همسایگی ایران بلکه در جهان اولین کشوری است که واکسن سینوفارم را تایید کرده است. این واکسن به مراتب ارزان‌تر از واکسن آمریکایی است.

اما ساز و کار استفاده از این واکسن در امارات اعلام نشده و بر فرض آنکه عرضه آن به طور خصوصی هم آغاز شود، هفته‌ها طول خواهد کشید و ممکن است تا آن زمان دولت ایران برای تهیه واکسن اقدام جدی‌تری انجام داده باشد. ضمن آنکه فعلا ویزای امارات برای شهروندان ایرانی صادر نمی‌شود و اگر هم صادر شود، این سفر بسیار گران‌تر از سفر به ترکیه تمام خواهد شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا