خرید تور تابستان ایران بوم گردی

استالین نتوانست، اردوغان هم نمی‌تواند

غلامعلی دهقان، مدرس تاریخ دانشگاه و عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه، در یادداشتی برای “راهبرد” نوشت:

سخنان رجب طیب اردوغان درباره آذربایجان همراه با اشعار مورد علاقه جدایی‌طلبان، آن هم در آستانه روز ۲۱آذر، روزی که در آن مردم غیور آذربایجان در ۲۱آذر۱۳۲۵ شمسی توانستند نیروهای وابسته به شوروی کمونیستی معروف به فرقه پیشه‌وری را فراری دهند؛ نشان از آن دارد که اردوغان و الهام علی‌اف می‌بایست بار دیگر تاریخ را مطالعه کنند.

آنها باید تاریخ بخوانند تا متوجه شوند جوزف استالین و حامیان داخلی وی در ایران و آن‌هم در اوج ضعف حکومت مرکزی و حضور قوای اشغالگر شوروی، فقط چند ماه توانستند در آذربایجان تاخت‌وتاز کنند.

علاوه بر این، اردوغان و الهام بازهم باید فراتر از تاریخ معاصر به تاریخ ایران توجه کنند تا متوجه نقش‌آفرینی آذربایجان در تاریخ ایران شوند.

همین بس که شکل‌گیری دولت-ملت به مفهوم امروزی آن در ایران زمین، مدیون دولت صفویه است که بنیانگذاران آن و ادامه‌دهندگان آن از این دیار بودند.

هنوز خاطره دلاوری‌های مردم این خطه از کشورمان در برابر تجاوز سلاطین عثمانی که اردوغان خود را میراث‌بر آنان می‌داند، در حافظه ایرانیان اعم از ترک، لر، کرد، بلوچ، عرب، فارس و… زنده است.

نقش‌آفرینی آذربایجان با رشادت ستارخان و باقرخان در نهضت مشروطه و دفاع شهیدباکری‌ها در دفاع مقدس از موجودیت ایران نشان از نقش ممتاز آذربایجان در وحدت ملی ایرانیان دارد.

کاش اردوغان و حامیان پان‌ترکیسم فقط کمی تاریخ بخوانند؛ همین…

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا