خرید تور تابستان ایران بوم گردی

واکنش پزشکیان به اظهارات اردوغان

مسعود پزشکیان، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات اخیر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، گفت: هر جمله و حرکتی که باعث ایجاد تفرقه و دشمنی بین کشورهای مسلمان شود، تنها به نفع آمریکا، اسرائیل و استکبار است.

به‌گزارش ایسنا پزشکیان روز شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تمامیت خاک کشور آذربایجان برای همه ما محترم است و کشور ارمنستان باید سال‌ها پیش حق مسلم کشور آذربایجان را به رسمیت می‌شناخت و باید به کشور آذربایجان از بابت بازپس گرفتن خاکش تبریک بگوییم.

وی با انتقاد از صحبت‌های اخیر رجب طیب اردوغان، خاطرنشان کرد: اینکه کسی به گونه‌ای صحبت کند که آذربایجان از ایران جدا شود، یک خیال خام است، طبیعتاً آذربایجان برای ایران است و در خصوص بحث‌هایی که مطرح می‌شود، اگر قرار باشد به مسائل تاریخی برگردیم تمام آذربایجان برای ایران بود، اما ما هیچگاه چنین ادعایی را مطرح نکرده‌ایم، چراکه این مسائل باعث تفرقه و دشمنی می‌شود و این اختلافات به نفع مسلمانان نیست.

وی خطاب به رئیس جمهور ترکیه گفت: انتظار می‌رود رییس جمهور ترکیه، به نوعی حرکت کند که وحدت و انسجام بین مسلمانان بیشتر شود، چرا که در حال حاضر ترکیه به اندازه کافی دشمن دارد و زمزمه‌های تحریم‌ها از سوی اروپا و آمریکا نیز مطرح می‌شود؛ با این اختلافات تنها این آمریکا، اسرائیل و دشمنان هستند که خشنود خواهند شد.

پزشکیان با تأکید بر اینکه مردم آذربایجان تمامیت ارضی کشور را به عنوان یکی از اولویت‌های خود می‌دانند، خاطرنشان کرد: همین مردم آذربایجان در خاک خوزستان با جان دل جنگیدند و یک وجب از این سرزمین را به دشمن ندادند، پس بدانند صدام اشتباهی کرد که نتیجه آن را سال‌ها دید.

وی با تاکید بر ضرورت پرهیز از برخوردهای احساسی، گفت: دیپلماسی کشورمان باید در مسیری حرکت کند که اختلافات بین کشورهای مسلمان کاهش یابد، باید از هر جمله و حرکتی که باعث تشدید این اختلافات می‌شود، جلوگیری کنیم و با احساسات برخورد نکنیم.

نماینده مردم تبریز آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر دیوانه‌ای سنگی را داخل چاهی بیاندازد، ده‌ها نفر عاقل جمع شوند، نمی‌تواند آن سنگ را در بیاورند؛ پس تلاش کنیم خودمان این دشمنی‌ها را تشدید نکنیم و با دیپلماسی صحیح در مسیر کاهش این اختلافات قدم برداریم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا