خرید تور تابستان ایران بوم گردی

محمد بن سلمان و مانع جو بایدن!

به نوشته‌ی رای‌الیوم منابع اسرائیلی می‌گویند محمد بن سلمان برای صلح با رژیم صهیونیستی باید ابتدا اختلافات با پدرش و مشکلات با دولت بایدن را حل کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه مستقل رأی الیوم، تزیپی بارئیل، شرق‌شناس و تحلیلگر امور عربی در روزنامه هاآرتص به نقل از منابع نوشت، اختلافات در خاندان حاکم عربستان “تاکیتیکی” است نه استراتژیک. سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان همچنان اعتقاد دارد که عربستان رهبر جهان عربی است درحالی که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان معتقد است که عربستان باید قبل از توجه به مسئله فلسطین به منافع منطقه‌ای خود بیندیشد. درنتیجه محمد بن سلمان به سمت عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی پیش می‌رود و به مسئله فلسطین توجه ندارد.

این منابع اعلام کردند، به خاطر تحقق این هدف، محمد بن سلمان باید پدرش را راضی کند و مشکلات موجود در خاندان حاکم را حل کند. همچنین باید مشکلات با دولت جدید آمریکا با رهبری جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب را درباره حقوق بشر در عربستان حل کند چراکه رئیس‌جمهور جدید برخلاف ترامپ برای مجازات بن سلمان اقدام خواهد کرد و تنها به اظهارات اکتفا نمی‌کند.

بایدن همچنین از محمد بن سلمان خواهد خواست تا توضیحاتی درباره قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی که در کنسولگری عربستان در استانبول ترور شد، بدهد.

در این راستا، شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی از فرصت توافق عادی‌سازی روابط میان این رژیم و عربستان قبل از خروج ترامپ از کاخ سفید خبر داد. این شبکه نوشت، عربستان برای تأمین عادی‌سازی روابط میان مراکش و رژیم صهیونیستی تلاش و عادی‌سازی روابط با امارات و بحرین را تبلیغ می‌کند.

این شبکه اعلام کرد، در چارچوب مقدمه‌چینی برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی محمد بن سلمان توافق‌ها میان کشورهای خاورمیانه و این رژیم و کشورهای آسیایی از جمله اندونزی را تبلیغ می‌کند. قبل از خروج ترامپ از کاخ سفید تعداد بیشتری از کشورها به عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی می‌پردازند.

همچنین شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی نوشت، عربستان نقش مهمی را در تکمیل عادی‌سازی روابط میان این رژیم و مراکش ایفا کرد. به گفته منابع سیاسی، اعلام عادی‌سازی روابط در ازای به رسمیت شناختن حاکمیت مراکش بر صحرای غربی از سوی آمریکا بود.

به گفته رسانه‌های این رژیم، عربستان در مقدمه‌چینی برای توافق رباط و تل‌آویو نقش ایفا کرد و برای توافق‌های دیگر نیز از جمله توافق با اندونزی و عمان تلاش می‌کند.

به گفته منابع اسرائیلی، احتمال امضای توافق صلح میان تل‌آویو و ریاض ممکن اما در هفته های آتی بعید است . منابع سیاسی می‌گویند، آمریکا و عربستان قصد دارند این توافق را قبل از اواخر ژانویه امضا کنند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا