خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جان کری: ‌احیای اعتبار آمریکا کار آسانی نیست

جان کری، وزیر امور خارجه سابق آمریکا تاکید کرد، احیای اعتبار آمریکا در مسائل مربوط به تغییر آب و هوایی یکی از چالش‌های کلیدی برای دولت جدید این کشور خواهد بود.

به گزارش ایسنا، وزیر امور خارجه سابق آمریکا در نخستین دور از مصاحبه‌هایش از زمانی که جو بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا وی را به عنوان نماینده ویژه‌اش در امور آب و هوا اعلام کرد، به پایگاه ان‌پی‌آر گفت، قصد دارد دیپلماسی آب و هوا را که تحت ریاست جمهوری دونالد ترامپ متوقف شده بود، از سر بگیرد.

جان کری یکی از چندین مقام دولت باراک اوباما است که به دولت جو بایدن ملحق می‌شود. اهداف آنها شامل احیای آنچه که به عنوان عملکردهای عادی دولت آمریکا پیش از روی کار آمدن دونالد ترامپ تلقی می‌شد، است.

ماموریت جان کری کاملا مشخص است. وی در سال ۲۰۱۵ میلادی یک توافق آب و هوایی جهانی امضا کرد که از نظرش برای آینده نسل‌های آتی بسیار مهم بود. اما دونالد ترامپ از این توافق (معاهده پاریس) خارج شد. جو بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا می‌خواهد مجددا کشورش را به این توافق ملحق کند.

کری ۷۶ ساله در این مصاحبه گفت: الحاق مجدد به توافق آب و هوای پاریس تنها گام نخست است. انتظار دارم که کل سال ۲۰۲۱ را به تلاش و فعالیت برای نشست برنامه‌ریزی شده ماه نوامبر سپری کنم. ما باید انگیزه تمامی کشورها را برای تحقق هدف این توافق بالا ببریم و وظیفه همه ما به ویژه من کمک به مذاکرات در این خصوص است.

وی افزود: برای آمریکا الحاق مجدد آسان است اما دست آوردن مجدد اعتبار آمریکا کار آسانی نیست.

یکی از چالش‌های وی متقاعد کردن دیگر دولت‌ها نسبت به این مساله است که آمریکا به تعهداتش پایبند خواهد ماند.

وی درخصوص امکان همکاری آمریکا با چین در موضوعات مربوط به آب و هوا در حالی که درخصوص دیگر مسائل با یکدیگر رقابت دارند، گفت: در دولت اوباما در حالی که در موضوعات مختلفی با یکدیگر رقابت داشتیم، اما توانستیم در مسائل مربوط به آب و هوا شریک یکدیگر شویم. ما قبلا این کار را کرده‌ایم اما اگر اکنون نتوانیم با همکاری یکدیگر یک اقدام ویژه در این زمینه انجام دهیم، همگی نابود خواهیم شد.

جان کری همچنین تاکید کرد که تا ۲۰ ژانویه یعنی زمان تحلیف جو بایدن نمی‌تواند هیچ سیاستی را اتخاذ کند اما تا آن زمان با شرکت‌های بخش انرژی در ارتباط خواهد بود تا صحبت‌ها و نیازهای آنها را بشنود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا